Vuurwerk, oliebollen, (kinder)champagne: veel Nederlanders vieren oud en nieuw met dezelfde rituelen. Je leerlingen waarschijnlijk ook! Met de lesbrief Gelukkig Nieuwjaar! maken ze kennis met andere nieuwjaarsrituelen en werken ze aan hun onderzoeksvaardigheden. Gebruik de tips uit deze blog om je les uit te breiden!

Niet presenteren, maar beleven!

Die alternatieve nieuwjaarsvieringen zijn natuurlijk leuk om over te leren, maar nog leuker om mee te maken! Zet alle vieringen die tussen de kerst- en zomervakantie vallen in je jaarplanning. De groepjes presenteren niet, maar organiseren een nieuwjaarsfeestje voor de klas!

Aanpassen aan jullie situatie

Hebben jullie toevallig een projectweek over een land of werelddeel? Geef de leerlingen een ander lijstje met landen dat aansluit bij jullie programma. Zo koppel je de les aan de actualiteit op jullie school.

Duik de geschiedenis in

Waar komt het West-Europese nieuwjaarsfeest eigenlijk vandaan? Waarom vieren we het op 31 december? En hoe komt het dat we in Nederland oliebollen eten, maar in veel andere landen niet? Nieuwjaarsfeesten vergelijken gaat beter als leerlingen de achtergrond van het Nederlandse nieuwjaarsfeest kennen. Start daarom met een verdiepingsles of -onderzoek naar het bekende feest.

Uit de kunst

Met de nieuwjaarsvieringen uit allerlei culturen in gedachten, kunnen je leerlingen de mooiste schilderijen maken! Neem bijvoorbeeld het Holi-feest (uit het hindoeïsme), waarbij men gekleurd poeder naar elkaar gooit. Of het Thaise nieuwjaar, waar het gooien van water een ritueel is. Leuke onderwerpen voor (abstracte) schilderijen!

Heb jij nog een leuke tip om deze les uit te breiden? Of heb je de les uitgeprobeerd en wil je je ervaring delen? Mail naar suzanneheuvelmans@tumultgroep.nl of laat een reactie achter onder deze blog!

Print Friendly, PDF & Email