Zijn je leerlingen nu volop aan het leren voor hun examens? Of piekeren ze uren over hun outfit voor het eindfeest? Net als ieder ander hebben leerlingen weleens last van piekergedachtes of stress. Met de lesbrief Eindsprint naar de zomer! geven leerlingen elkaar tips om hiermee om te gaan. Bijkomend voordeel: ze ontdekken zo ook dat ze niet de enigen zijn die zich suf piekeren over van alles.

Met de lesbrief leren leerlingen dat er meerdere manieren zijn om om te gaan met hun piekergedachten. Ze denken na over hun zorgen en ze zoeken een oplossing. Helaas helpen deze rationele aanpakken niet altijd om de stress te verminderen. Je kunt ook té lang nadenken over je piekergedachten. Daarom geef ik je in deze blog wat oefeningen om even de gedachten uit te zetten. Leuk om samen met de klas te doen!

Ademhalingsoefening

Om te ontspannen helpt het om te concentreren op je (buik)ademhaling.

  • Ga gemakkelijk zitten (liggen is nog beter, voor thuis), liefst met de ogen dicht.
  • Leg je handen op je buik; voel hoe je buik op en neer gaat.
  • Adem in door je buik lichtjes uit te zetten.
  • Adem uit en voel dat je buik weer platter wordt.
  • Adem in en tel in gedachten (vijf, zes, enzovoort).
  • Adem uit, tel opnieuw in gedachten en probeer tot het hetzelfde aantal te komen als bij het inademen.
  • Neem een pauze die even lang duurt als het in- of uitademen; tel in gedachten.
  • Herhaal de oefening een paar keer.

Spieroefening

Vaak houd je onbewust spanning vast in je spieren. Met deze oefening leer je je spieren ontspannen.

  • Span eerst de spieren in de voeten ongeveer 10 seconden aan.
  • Ontspan ze dan 10 seconden.
  • Span dan de spieren in de kuiten ongeveer 10 seconden aan.
  • Ontspan ook deze 10 seconden.
  • Ga zo langzaam langs alle spieren in het lichaam naar boven, met als laatste de spieren in het gezicht.

Je hoofd leegmaken

Het helpt om piekergedachten te zien als wolken die voorbij waaien. Je neemt ze dan wel waar, maar besteedt er niet te veel aandacht aan.

  • Adem rustig in door je neus, adem uit door je mond.
  • Blaas bij het uitademen al je gedachten weg.
  • Herhaal dit ongeveer 10 minuten.

Een goede oefening om bijvoorbeeld ’s ochtends na het wakker worden te doen.

Bewegen

Bewegen is ook altijd goed om je hoofd leeg te maken. Doe een leuke bewegingsoefening (zet een liedje aan en dans alle stress eruit) of laat leerlingen een rondje om de school rennen.

Mindful met apps

Er zijn verschillende mindfulness-apps die gratis oefeningen aanbieden. Probeer eens zo’n oefening met de klas.

  • Headspace – Dit is een Engelstalige app, dus gebruik deze alleen als je leerlingen goed Engels kunnen. Deze app heeft leuke animaties over mindfulness en het omgaan met gedachten en gevoelens.
  • VGZ Mindfulness – Deze app is Nederlandstalig en heeft gevarieerde mindfulness-oefeningen van 5 tot 40 minuten.
  • Stilzitten – Deze app is speciaal voor jongeren ontwikkeld. Je kunt kiezen uit diverse meditaties en vragen beantwoorden om je voortgang bij te houden en herinneringen in te stellen.

Hoe zorg jij ervoor dat je leerlingen rustig blijven tijdens de laatste periode? Laat het me weten, ook wat je van de lesbrief vond! Wil je meer lesmateriaal over sociaal-emotionele vaardigheden? Vraag een proefexemplaar aan in onze webshop!

Print Friendly, PDF & Email