Zelfregulatie

Zelfregulatie

Plannen – Hoe houd jij je planning vol? (basisles 2)

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun planning uit basisles 1 en ontdekken wat hen helpt of belemmert om die vol te houden.

Plannen – Stappenplan: Zo maak je een goede planning

Stappenplan

Leerlingen leren in zes overzichtelijke stappen hoe ze een realistische planning maken én volhouden.

Plannen – Keuzeopdracht A: Zo doe je de belangrijke taken eerst

Werkboekles

Leerlingen leren hun taken te ordenen op basis van belangrijkheid en urgentie, zodat ze eerst doen wat echt nodig is.

Plannen – Keuzeopdracht C: Zo stel je nooit meer uit

Werkboekles

Leerlingen ontdekken en testen manieren om zichzelf te motiveren en uitstelgedrag te voorkomen.

Leerstrategieën – Hoe word je beter in leren? (basisles 2)

Werkboekles

Leerlingen kiezen en testen een nieuwe leerstrategie en reflecteren op de effectiviteit ervan.

Leerstrategieën – Stappenplan: Zo leer je effectief

Stappenplan

Leerlingen leren in vijf concrete stappen hoe ze hun leerwerk effectief voorbereiden, uitvoeren en controleren.

Plannen – In welke volgorde doe je jouw taken? (basisles 2)

Werkboekles

Leerlingen leren hun taken in een logische, effectieve volgorde te zetten op basis van urgentie, belangrijkheid en afwisseling.

Plannen – Hoe plan je een week?

Werkboekles

Leerlingen maken een haalbare weekplanning met behulp van een takenlijst en het SMART-principe.

Plannen – Plusopdracht: Goede pauzes nemen

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke pauzes écht helpen om hun brein op te laden tijdens het leren.

Plannen – Thuisopdracht: Takenlijst maken met je ouder

Werkboekles

Leerlingen maken samen met een ouder een takenlijst en oefenen met het handig ordenen van taken.

Plannen – In-de-vakles-opdracht: SMART plannen voor een vak

Werkboekles

Leerlingen maken voor één specifiek vak een SMART-planning op basis van hun eigen leerwerk.

Presenteren – Hoe ga je om met zenuwen?

Werkboekles

Leerlingen leren omgaan met zenuwen bij het presenteren en schrijven een peptalk voor zichzelf en een ander.

Presenteren – Hoe kom je over op je publiek?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met houding, stemgebruik en contact maken tijdens presentaties om hun publiek beter te bereiken.

Presenteren – Hoe maak je een presentatie?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een goede PowerPoint-presentatie maken en gebruiken die hun verhaal versterkt in plaats van afleidt.

Presenteren – Thuisopdracht: Overtuig je ouders

Werkboekles

Leerlingen maken een PowerPoint-presentatie om hun ouders ergens van te overtuigen en oefenen zo met presenteren in een realistische situatie.

Presenteren – In-de-vakles-opdracht: Leerstof presenteren

Werkboekles

Leerlingen presenteren een deel van de leerstof aan klasgenoten als voorbereiding op een toets, waarbij ze tegelijk oefenen met presenteren.

Presenteren – Stappenplan: Een presentatie maken

Stappenplan

Leerlingen leren in vijf overzichtelijke stappen hoe ze een duidelijke en aantrekkelijke PowerPoint-presentatie opbouwen.

Presenteren – Scan: Hoe goed presenteer jij al?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren met een scan op hun presentatievaardigheden, zoals omgaan met zenuwen, stemgebruik, houding en publiek betrekken.

Geluk – Maken sociale media jou gelukkig?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke sociale-mediaberichten hen een positief of negatief gevoel geven en hoe ze met negatieve berichten kunnen omgaan.

Samen leven – Welke houding vind jij fijn?

Werkboekles

Leerlingen denken na over welke houding zij prettig vinden in gesprekken en reflecteren op hun eigen houding tegenover anderen.

Samen leven – Jouw gebruiksaanwijzing

Werkboekles

Leerlingen denken na over hun persoonlijke grenzen en beschrijven hoe zij willen dat anderen met hen omgaan.

Samen leven – Hoe laat jij zien wat je belangrijk vindt?

Werkboekles

Leerlingen denken na over hun waarden en hoe zij deze zichtbaar maken in hun gedrag.

Samen leven – Omgaan met andere meningen

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het herkennen en respecteren van verschillende meningen en leren hoe je op een constructieve manier omgaat met meningsverschillen.
[tumult_advanced_search]