Zelfregulatie

Zelfregulatie

Plannen – Hoe kom je op tijd op school?

Werkboekles

Leerlingen analyseren hun ochtendroutine en bedenken manieren om tijd te besparen zodat ze op tijd op school kunnen zijn.

Plannen | Thuisopdracht – Familieplanner

Werkboekles

Deze thuisopdracht helpt leerlingen en hun ouder(s)/opvoeder(s) overzicht te krijgen van alle geplande activiteiten. Samen vullen ze een familieplanner in met persoonlijke en gezamenlijke afspraken. Zo leren leerlingen rekening houden met elkaars planning en beter

Plannen | Scan – Hoe goed kun jij plannen?

Werkboekles

Met deze scan onderzoeken leerlingen hoe goed ze zijn in plannen, op tijd komen en schoolspullen meenemen.

Plannen | Stappenplan – Zelfstandig leren plannen

Stappenplan

Leerlingen leren stap voor stap hoe ze hun taken en afspraken effectief in een agenda of planner kunnen organiseren.

Leren – Hoe leer je een (grote) tekst?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een grote tekst effectief kunnen lezen, begrijpen en onthouden met behulp van strategieën en digitale tools zoals Quizlet.

Plannen – In-de-vaklesopdracht: Ideale huiswerkplanning maken

Werkboekles

Leerlingen maken samen met hun vakdocent een ideale huiswerkplanning voor één vak, afgestemd op hun weekrooster en terugkerende taken.

Plannen – Klusopdracht: Werken met de 1-2-3-methode

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun taken prioriteren met behulp van de 1-2-3-methode en hoe ze die planning vervolgens slim invullen.

Plannen – Plusopdracht: Superplanning maken met prioriteiten

Werkboekles

In deze opdracht stellen leerlingen prioriteiten en maken ze een weekplanning waarin ze hun taken efficiënt inplannen.

Plannen – Thuisopdracht: Mijn beste plantips en afspraken

Werkboekles

Leerlingen verzamelen bruikbare plantips en maken samen met hun ouders/opvoeders afspraken om beter te leren plannen.

Leerstrategieën – Thuisopdracht: Samen een doel stellen

Werkboekles

In deze thuisopdracht stellen leerling en ouder samen een concreet doel op en bedenken ze hoe ze elkaar kunnen helpen om dat te bereiken.

Plannen- keuzeopdracht: Kies jouw planner

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke planner het beste bij hen past door verschillende soorten planners uit te proberen en te vergelijken.

Plannen – keuzeopdracht: Houd overzicht over je grote taak

Werkboekles

Leerlingen leren een grote taak op te splitsen in behapbare deeltaken en deze overzichtelijk te plannen.

Plannen – keuzeopdracht: Zo houd je jouw planning vol

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waarom hun planning soms misloopt en bedenken oplossingen om beter vol te houden.

Plannen – keuzeopdracht: Zo doe je de belangrijkste taken eerst

Werkboekles

Leerlingen leren prioriteiten stellen met behulp van het Eisenhower-schema.

Plannen – kernopdracht: Hoe plan jij?

Werkboekles

In deze opdracht reflecteren leerlingen op hun eigen manier van plannen en maken ze een realistische planning voor een drukke periode.

Plannen – Hoe stel je prioriteiten

Werkboekles

Leerlingen leren hun schooltaken te ordenen op belangrijkheid en plannen deze in op basis van prioriteit.

Plannen – Hoe plan je jouw toetsweek

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een realistische planning maken voor de toetsweek door deeltaken te formuleren en tijd slim in te schatten.

Plannen – Klusopdracht: De 1-2-3-methode

Werkboekles

Leerlingen leren prioriteiten stellen door hun taken te ordenen volgens de 1-2-3-methode.

Plannen – Plusopdracht: Grote taak plannen met tops & tips

Werkboekles

Leerlingen maken een planning voor een grote taak en reflecteren hierop met behulp van tips en tops.

Plannen – Thuisopdracht: Plannen met je ouders

Werkboekles

Leerlingen gaan thuis in gesprek met hun ouders over planningsstrategieën en verzamelen bruikbare tips.

Leerstrategieën – Hoe onthoud je alles wat je moet leren?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe het geheugen werkt en leren informatie onthouden met behulp van de geheugenpaleistechniek.

Leerstrategieën – Hoe bereik je je doelen?

Werkboekles

Leerlingen stellen een persoonlijk en haalbaar leerdoel en maken een plan om dit doel stap voor stap te bereiken.

Leerstrategieën – Thuisopdracht: Doelen stellen met je ouder

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun leerdoelen thuis met hun ouder of verzorger en ontdekken hoe zij daarin ondersteund kunnen worden.

Plannen – Bereid je voor op een drukke week (basisles 1)

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze meerdere grote taken overzichtelijk verdelen en inplannen om stress te voorkomen in drukke weken.
[tumult_advanced_search]