Zelfkennis

Zelfkennis

Inleiding – Jouw CKV-dossier

Werkboekles

Leerlingen starten met hun persoonlijke CKV-dossier en maken een creatieve introductie waarin zij zichzelf en hun relatie tot kunst en cultuur presenteren.

Inleiding – Beroepenopdracht: Interieuradviseur

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken het beroep van interieuradviseur en ontwerpen zelf een interieur om te ontdekken of dit vak bij hen past.

Inleiding – Doe-opdracht: Wat is kunst voor jou?

Werkboekles

Leerlingen maken een collage om te laten zien wat kunst voor hen betekent.

Inleiding – Kijkopdracht: Jochem Myjer

Werkboekles

Leerlingen bekijken een cabaretfragment van Jochem Myjer en oefenen met het geven van hun mening over een theatervoorstelling.

Meesterproeven – Toepassen van vaardigheden in projecten

Werkboekles

Leerlingen laten in verschillende meesterproeven zien hoe goed zij meerdere vaardigheden tegelijk kunnen toepassen in een praktische opdracht of project.

Inleiding – Hoe maak je keuzes voor jouw toekomst?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe zij nu al bezig zijn met hun toekomst en leren de vijf loopbaanvragen kennen die hen helpen bij het maken van keuzes.

Inleiding – Waar sta je nu?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en maken een eerste portfolio-pagina die laat zien wie ze zijn.

Inleiding – Thuisopdracht: Loopbaan van je ouder/opvoeder

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouder/opvoeder hoe hun loopbaan eruitziet en welke lessen zij daaruit kunnen trekken.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en die van anderen met behulp van spelvormen en een profielwijzer.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zeggen je beste vakken over jou?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat hun favoriete of beste vakken over hun kwaliteiten en toekomstmogelijkheden zeggen.

Wie ben ik en wat kan ik? – thuisopdracht: Kwaliteiten en talenten met ouders/opvoeders

Werkboekles

Leerlingen gaan in gesprek met hun ouders/opvoeders over hun kwaliteiten en vullen op basis daarvan hun Profielwijzer verder aan.

Wat wil ik? – Wat zijn jouw interesses?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun interesses aan de hand van favoriete tv-programma’s, hun vrije tijd en de Profielwijzer.

Wat wil ik? – les: Wat vind jij belangrijk?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat zij belangrijk vinden bij het maken van keuzes door middel van stellingen, een dobbelspel en een klassikale uitwisseling.

Wat wil ik? – thuisopdracht: Wat zegt jouw speelgoed over jouw interesses?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders/opvoeders wat hun favoriete speelgoed uit hun jeugd zegt over hun (beroeps)interesses.

Wat voor werk past bij mij? – Wat voor beroepen zijn er allemaal?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke beroepen en beroepskenmerken bij hen en hun klasgenoten passen.

Wat voor werk past bij mij? – Uit welke profielen kun je kiezen?

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in de verschillende profielen, maken een informatieposter en koppelen deze aan hun eigen interesses en mogelijke beroepen.

Wat voor werk past bij mij? – Thuisopdracht: Werkkenmerken onderzoeken

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders/opvoeders welke werkkenmerken bij hen passen en bespreken dit later in de klas.

Wie kan mij helpen? – Hoe ziet jouw netwerk eruit?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat een netwerk is, brengen hun eigen netwerk in kaart en leren hoe groot en waardevol dit kan zijn.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe kies je een profiel?

Werkboekles

Leerlingen verkennen hun profielkeuze door te oefenen met kiezen, terug te kijken naar hun LOB-traject en hun uiteindelijke keuze te presenteren.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Thuisopdracht: profielkeuze bespreken

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun profielkeuze met hun ouders/opvoeders en reflecteren klassikaal op overeenkomsten en verschillen in mening.

LOB-taken – Overzichtsschema

Werkboekles

Leerlingen maken kennis met verschillende LOB-taken waarin ze hun kwaliteiten en interesses onderzoeken, informatie verzamelen via hun netwerk en praktijkervaring, en reflecteren op hun profielkeuze.

Inleiding – Hoe kies je wat je na het vmbo gaat doen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe ver ze zijn in hun keuzeproces voor een vervolgopleiding en maken plannen om openstaande loopbaanvragen te beantwoorden.

Inleiding – Waar sta je nu?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun huidige gevoel en positie in het keuzeproces door middel van foto’s, filmpjes en reflectie met klasgenoten.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en valkuilen en onderzoeken hoe die aansluiten bij verschillende mbo-domeinen.
[tumult_advanced_search]