Zelfkennis

Zelfkennis

Kennismaken – Hoe leer je je klasgenoten beter kennen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken nieuwe kanten van hun klasgenoten door middel van persoonlijke foto’s, goede vragen en gerichte observaties.

Samen leven – Hoe maak je iemand vrolijk?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe zij anderen blij kunnen maken en ervaren wat positief gedrag doet voor henzelf én hun omgeving.

Samen leven – Hoe ga je om met groepsdruk?

Werkboekles

Leerlingen ervaren wat groepsdruk is, hoe ze erop reageren en hoe ze ermee om kunnen gaan.

Samen leven – Thuisopdracht: Hoe goed kennen jullie elkaar?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders/opvoeders hoe goed ze elkaars voorkeuren, meningen en gewoontes kennen.

Zelfvertrouwen – Van welke gedachten word jij vrolijk?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen hoe gedachten invloed hebben op hun gevoel en gedrag, en oefenen ze met het ombuigen van negatieve gedachten.

Zelfvertrouwen – Hoe neem je het initiatief?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken of ze initiatiefnemers of afwachters zijn en oefenen met beide rollen in een groepsopdracht.

Zelfvertrouwen – Hoe vertrouw je op jezelf?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten, leren wanneer deze kwaliteiten van pas komen en oefenen met het vragen van hulp aan anderen.

Zelfvertrouwen – Plusopdracht: Complimenten geven

Werkboekles

Leerlingen geven elkaar persoonlijke complimenten om elkaars zelfvertrouwen te versterken.

Zelfvertrouwen – Thuisopdracht: Waar ben jij goed in?

Werkboekles

Leerlingen bespreken met hun ouders/opvoeders waar zij en de ander goed of minder goed in zijn.

Communiceren – Hoe voer je een goed gesprek?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met actief luisteren, samenvatten en doorvragen om een goed gesprek te kunnen voeren.

Communiceren – Wat zet jij op sociale media?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen socialemediagebruik en maken een campagne over de voor- en nadelen van sociale media.

Communiceren – Plusopdracht: Emoji’s en wat je ermee zegt

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat ze communiceren met emoji’s en reflecteren op hun eigen gebruik ervan.

Communiceren – Thuisopdracht: Hoe gebruik jij je telefoon?

Werkboekles

Leerlingen analyseren hun eigen telefoongebruik en vergelijken dit met dat van hun ouders of verzorgers.

Conflicten voorkomen en oplossen – Hoe ga je met conflicten om?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat een conflict is, hoe zij zelf met conflicten omgaan en hoe ze die constructief kunnen oplossen.

Samen leven – Wat is respect?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat respect betekent, voor wie of wat ze respect hebben, en hoe ze hierover in gesprek kunnen gaan.

Samen leven – Hoe ga je om met groepsdruk?

Werkboekles

Leerlingen ervaren wat groepsdruk is, onderzoeken hoe zij reageren in groepssituaties en leren hoe ze hiermee om kunnen gaan.

Samen leven – Hoe ziet de dag van een ander eruit?

Werkboekles

Leerlingen verplaatsen zich in het dagelijks leven van een klasgenoot om verschillen en overeenkomsten te ontdekken.

Samen leven – Wie is belangrijk voor jou?

Werkboekles

Leerlingen denken na over wie belangrijk voor hen is en bedenken een verrassing voor die persoon.

Samen leven – Thuisopdracht: Gesprek over respect

Werkboekles

Leerlingen gaan thuis met hun ouders of opvoeders in gesprek over respect en bespreken overeenkomsten en verschillen in hun opvattingen.

Zelfvertrouwen – Waar ben jij trots op?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken waar ze trots op zijn en maken een creatieve pronkpagina om hun kwaliteiten te vieren.

Zelfvertrouwen – Hoe kom jij voor jezelf op?

Werkboekles

Leerlingen oefenen hoe ze stevig kunnen staan en op een zelfverzekerde manier voor zichzelf kunnen opkomen in lastige situaties.

Zelfvertrouwen – Hoe blijf je rustig?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken en ervaren verschillende manieren om met onrustige gedachten om te gaan.
[tumult_advanced_search]