Zelfkennis

Zelfkennis

Conflicten voorkomen en oplossen – Hoe ga je met conflicten om?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat een conflict is, hoe zij zelf met conflicten omgaan en hoe ze die constructief kunnen oplossen.

Samen leven – Wat is respect?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat respect betekent, voor wie of wat ze respect hebben, en hoe ze hierover in gesprek kunnen gaan.

Samen leven – Hoe ga je om met groepsdruk?

Werkboekles

Leerlingen ervaren wat groepsdruk is, onderzoeken hoe zij reageren in groepssituaties en leren hoe ze hiermee om kunnen gaan.

Samen leven – Hoe ziet de dag van een ander eruit?

Werkboekles

Leerlingen verplaatsen zich in het dagelijks leven van een klasgenoot om verschillen en overeenkomsten te ontdekken.

Samen leven – Wie is belangrijk voor jou?

Werkboekles

Leerlingen denken na over wie belangrijk voor hen is en bedenken een verrassing voor die persoon.

Samen leven – Thuisopdracht: Gesprek over respect

Werkboekles

Leerlingen gaan thuis met hun ouders of opvoeders in gesprek over respect en bespreken overeenkomsten en verschillen in hun opvattingen.

Zelfvertrouwen – Waar ben jij trots op?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken waar ze trots op zijn en maken een creatieve pronkpagina om hun kwaliteiten te vieren.

Zelfvertrouwen – Hoe kom jij voor jezelf op?

Werkboekles

Leerlingen oefenen hoe ze stevig kunnen staan en op een zelfverzekerde manier voor zichzelf kunnen opkomen in lastige situaties.

Zelfvertrouwen – Hoe blijf je rustig?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken en ervaren verschillende manieren om met onrustige gedachten om te gaan.

Inleiding: Wat is LOB?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat LOB is, onderzoeken welke stappen zij zelf al hebben gezet in hun schoolkeuzeproces en verkennen hoe LOB op hun eigen school is ingericht.

Inleiding – Thuisopdracht: In gesprek over LOB

Werkboekles

Leerlingen bespreken stellingen over LOB met hun ouders of opvoeders, zodat zij ook betrokken raken bij het loopbaanoriëntatieproces.

Inleiding: Hoe maak je keuzes voor jouw toekomst?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken in hoeverre ze al weten wat ze willen in de toekomst, maken kennis met de vijf loopbaanvragen en bedenken hoe deze hen helpen bij het maken van keuzes.

Inleiding: Waar sta je nu?

Werkboekles

Leerlingen benoemen elkaars positieve kenmerken, maken een mindmap over zichzelf en verwerken dit in een persoonlijke portfolio-pagina.

Inleiding – Thuisopdracht: In gesprek over de loopbaan van je ouder/opvoeder

Werkboekles

Leerlingen gaan met hun ouder of opvoeder in gesprek over diens loopbaan, belangrijke keuzes en tips voor hun eigen toekomst.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten, herkennen kwaliteiten bij anderen en koppelen deze aan passende profielen.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zeggen je beste vakken over jou?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke schoolvakken zij het leukst vinden, wat ze daarin goed kunnen en bij welke beroepen deze vakken passen.

Wie ben ik en wat kan ik? – Thuisopdracht: In gesprek over jouw kwaliteiten en talenten

Werkboekles

Leerlingen bespreken met hun ouders of opvoeders hun kwaliteiten en talenten en vullen op basis daarvan hun profielwijzer verder in.

Wat wil ik? – Wat zijn jouw interesses?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun persoonlijke interesses aan de hand van favoriete tv-programma’s, hun vrije tijdsbesteding en de profielwijzer.

Wat wil ik? – Wat vind jij belangrijk?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat zij belangrijk vinden in hun loopbaan en bij het maken van keuzes, en leren dit onder woorden te brengen.

Wat wil ik? – Thuisopdracht: Wat zegt jouw speelgoed over je interesses?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders of opvoeders wat hun favoriete speelgoed van vroeger zegt over hun (beroeps)interesses.

Wat voor werk past bij mij? – Wat voor beroepen zijn er allemaal?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke beroepen er zijn, welke kenmerken daarbij horen en welke beroepen bij henzelf en hun klasgenoten passen.

Wat voor werk past bij mij? – Thuisopdracht: Welke werkkenmerken passen bij jou?

Werkboekles

Leerlingen bespreken met hun ouders of opvoeders welke werkkenmerken bij hen passen en ontdekken of zij interesse hebben in het werk van hun ouders of dat van een klasgenoot.

Wie kan mij helpen? – Hoe ziet jouw netwerk eruit?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat een netwerk is, brengen hun eigen netwerk in kaart en leren hoe zij het kunnen gebruiken bij hun loopbaanontwikkeling.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Welke vakken kies je?

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in de opbouw van profielen en maken keuzes voor profielvakken en keuzevakken.
[tumult_advanced_search]