Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Aanbod online (Plus)
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Aanbod online (Plus)
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Zelfkennis
Zelfkennis
Filters
Alle thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Leefregels en levensmotto’s – wat geeft jou richting?
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Burgerschap
Werkboekles
Leerlingen maken hun eigen leefregels zichtbaar door een top 10 samen te stellen en een persoonlijk motto te kiezen. Ze reflecteren op wat hen richting geeft in het leven – en waarom dat belangrijk voor
Thuis: jouw plek, jouw gevoel
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
Burgerschap
Werkboekles
Leerlingen staan stil bij wat hun thuis tot thuis maakt: het huis, een gevoel van veiligheid en hun favoriete plek. Door te reflecteren en delen leren ze elkaar beter kennen.
Thuis – Binnenwereld
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Burgerschap
Werkboekles
Leerlingen maken een stamboom van hun familie en onderzoeken hun roots. Ze reflecteren op welke kenmerken zij van hun familie hebben meegekregen en wat dat zegt over hun eigen identiteit.
3 werkvormen samenwerken & motivatie
Werkvorm
Deze drie werkvormen helpen mentoren leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, motivatie en een positief zelfbeeld. Door beweging, reflectie en positieve feedback ontdekken leerlingen hun kwaliteiten en versterken ze hun mindset.
Samen leven – wat is een goede vriend?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les denken leerlingen na over de betekenis van vriendschap en delen ze hun eigen ervaringen met een goede vriend of vriendin. Ze geven hun mening over stellingen, vullen een vriendenboekje in en maken
Samen leven – bij welke groepen hoor jij?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les onderzoeken leerlingen bij welke groepen ze allemaal horen en wat die voor hen betekenen. Ze leren hierdoor bewuster naar hun sociale omgeving te kijken en hun eigen plek daarin te herkennen.
Samen leven – hoe verschillend zijn jouw klasgenoten?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen de verschillen en overeenkomsten tussen zichzelf en hun klasgenoten. Door feiten te benoemen, samen te werken en te vergelijken, leren ze dat iedereen uniek is, maar ook dingen deelt.
Samen leven – elkaars mening begrijpen (plusopdracht)
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht vullen leerlingen persoonlijke voorkeuren in en bedenken ze waarom een klasgenoot iets leuk zou kunnen vinden. Ze oefenen in het verplaatsen in de ander en bespreken of hun inschattingen kloppen.
Samen leven – wat neem jij over van thuis? (thuisopdracht)
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht vergelijken leerlingen hun gewoonten en waarden met die van twee belangrijke volwassenen in hun leven. Zo ontdekken ze welke gewoontes en opvattingen ze (bewust of onbewust) overnemen.
Zelfvertrouwen – welke emoties zijn er?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen de vier basisemoties en leren ze situaties herkennen waarin deze emoties voorkomen. Ze oefenen met het uitbeelden, benoemen en bespreken van emoties én met het geven van tips aan elkaar.
Zelfvertrouwen – hoe vrolijk jij jezelf op?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les maken leerlingen een ‘happy page’ vol dingen waar ze blij van worden. Zo ontdekken ze manieren om zichzelf op te vrolijken op momenten dat ze zich minder goed voelen.
Communiceren – hoe luister jij goed?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les oefenen leerlingen hoe ze kunnen laten zien dat ze goed luisteren. Ze ontdekken dat houding, oogcontact en aandacht net zo belangrijk zijn als horen wat er gezegd wordt.
Communiceren – hoe maak je duidelijk wat je bedoelt?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe hun houding invloed heeft op hoe hun woorden overkomen. Ze oefenen met het combineren van lichaamstaal en gesproken tekst om een duidelijke boodschap over te brengen.
Communiceren – wat zegt je houding? (plusopdracht)
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht oefenen leerlingen met het herkennen en combineren van lichaamstaal en gesproken tekst. Ze ontdekken hoe houding en gezichtsuitdrukking invloed hebben op wat je zegt – of denkt te zeggen.
Jouw schooljaar in kaart
Digibordles
REFLECTIE | Blik terug op het schooljaar, vul je eigen reflectiekaart in en schrijf een brief aan jezelf voor later!
Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe bereid je jouw intakegesprek voor?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen oefenen hoe ze zich goed kunnen voorbereiden op een intakegesprek, inclusief het geven van een goede hand en het tonen van motivatie.
Wat is LOB?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen maken kennis met wat LOB is, waarom het belangrijk is en wat ze eraan hebben voor hun toekomst en profielkeuze.
Interesses – Wat doe je graag?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken wat ze graag doen en wat dit zegt over hun interesses.
Interesses – Wat vind je van je vakken?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken welke schoolvakken ze leuk, vervelend of neutraal vinden en waarom.
Interesses – Thuisopdracht: Wat zegt jouw media-gebruik over jou?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen analyseren hun kijk-, lees- en luistergedrag om te ontdekken wat dat zegt over hun interesses.
Interesses – Portfolio-opdracht: Moodboard over jezelf
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen maken een moodboard om hun interesses visueel samen te vatten en reflecteren op wat dit zegt over henzelf.
Talenten en Vaardigheden – Waar ben je goed in?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hun eigen talenten en vaardigheden en ontdekken hoe anderen hen daarin zien.
Talenten en Vaardigheden – Wat betekent jouw cijferlijst?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen analyseren hun cijferlijst om te ontdekken wat hun prestaties zeggen over hun talenten en vaardigheden.
Talenten en Vaardigheden – Thuisopdracht: Wat zien anderen in jou?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen vragen vier mensen uit hun omgeving welke talenten en vaardigheden zij bij hen herkennen.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Alles over 'Week tegen pesten'
[tumult_advanced_search]