Zelfkennis

Zelfkennis

Leefregels en levensmotto’s – wat geeft jou richting?

Werkboekles

Leerlingen maken hun eigen leefregels zichtbaar door een top 10 samen te stellen en een persoonlijk motto te kiezen. Ze reflecteren op wat hen richting geeft in het leven – en waarom dat belangrijk voor

Thuis: jouw plek, jouw gevoel

Werkboekles

Leerlingen staan stil bij wat hun thuis tot thuis maakt: het huis, een gevoel van veiligheid en hun favoriete plek. Door te reflecteren en delen leren ze elkaar beter kennen.

Thuis – Binnenwereld

Werkboekles

Leerlingen maken een stamboom van hun familie en onderzoeken hun roots. Ze reflecteren op welke kenmerken zij van hun familie hebben meegekregen en wat dat zegt over hun eigen identiteit.

3 werkvormen samenwerken & motivatie

Werkvorm

Deze drie werkvormen helpen mentoren leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, motivatie en een positief zelfbeeld. Door beweging, reflectie en positieve feedback ontdekken leerlingen hun kwaliteiten en versterken ze hun mindset.

Samen leven – wat is een goede vriend?

Werkboekles

In deze les denken leerlingen na over de betekenis van vriendschap en delen ze hun eigen ervaringen met een goede vriend of vriendin. Ze geven hun mening over stellingen, vullen een vriendenboekje in en maken

Samen leven – bij welke groepen hoor jij?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen bij welke groepen ze allemaal horen en wat die voor hen betekenen. Ze leren hierdoor bewuster naar hun sociale omgeving te kijken en hun eigen plek daarin te herkennen.

Samen leven – hoe verschillend zijn jouw klasgenoten?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen de verschillen en overeenkomsten tussen zichzelf en hun klasgenoten. Door feiten te benoemen, samen te werken en te vergelijken, leren ze dat iedereen uniek is, maar ook dingen deelt.

Samen leven – elkaars mening begrijpen (plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht vullen leerlingen persoonlijke voorkeuren in en bedenken ze waarom een klasgenoot iets leuk zou kunnen vinden. Ze oefenen in het verplaatsen in de ander en bespreken of hun inschattingen kloppen.

Samen leven – wat neem jij over van thuis? (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht vergelijken leerlingen hun gewoonten en waarden met die van twee belangrijke volwassenen in hun leven. Zo ontdekken ze welke gewoontes en opvattingen ze (bewust of onbewust) overnemen.

Zelfvertrouwen – welke emoties zijn er?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen de vier basisemoties en leren ze situaties herkennen waarin deze emoties voorkomen. Ze oefenen met het uitbeelden, benoemen en bespreken van emoties én met het geven van tips aan elkaar.

Zelfvertrouwen – hoe vrolijk jij jezelf op?

Werkboekles

In deze les maken leerlingen een ‘happy page’ vol dingen waar ze blij van worden. Zo ontdekken ze manieren om zichzelf op te vrolijken op momenten dat ze zich minder goed voelen.

Communiceren – hoe luister jij goed?

Werkboekles

In deze les oefenen leerlingen hoe ze kunnen laten zien dat ze goed luisteren. Ze ontdekken dat houding, oogcontact en aandacht net zo belangrijk zijn als horen wat er gezegd wordt.

Communiceren – hoe maak je duidelijk wat je bedoelt?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe hun houding invloed heeft op hoe hun woorden overkomen. Ze oefenen met het combineren van lichaamstaal en gesproken tekst om een duidelijke boodschap over te brengen.

Communiceren – wat zegt je houding? (plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht oefenen leerlingen met het herkennen en combineren van lichaamstaal en gesproken tekst. Ze ontdekken hoe houding en gezichtsuitdrukking invloed hebben op wat je zegt – of denkt te zeggen.

Jouw schooljaar in kaart

Digibordles

REFLECTIE | Blik terug op het schooljaar, vul je eigen reflectiekaart in en schrijf een brief aan jezelf voor later!

Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe bereid je jouw intakegesprek voor?

Werkboekles

Leerlingen oefenen hoe ze zich goed kunnen voorbereiden op een intakegesprek, inclusief het geven van een goede hand en het tonen van motivatie.

Wat is LOB?

Werkboekles

Leerlingen maken kennis met wat LOB is, waarom het belangrijk is en wat ze eraan hebben voor hun toekomst en profielkeuze.

Interesses – Wat doe je graag?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat ze graag doen en wat dit zegt over hun interesses.

Interesses – Wat vind je van je vakken?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke schoolvakken ze leuk, vervelend of neutraal vinden en waarom.

Interesses – Thuisopdracht: Wat zegt jouw media-gebruik over jou?

Werkboekles

Leerlingen analyseren hun kijk-, lees- en luistergedrag om te ontdekken wat dat zegt over hun interesses.

Interesses – Portfolio-opdracht: Moodboard over jezelf

Werkboekles

Leerlingen maken een moodboard om hun interesses visueel samen te vatten en reflecteren op wat dit zegt over henzelf.

Talenten en Vaardigheden – Waar ben je goed in?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen talenten en vaardigheden en ontdekken hoe anderen hen daarin zien.

Talenten en Vaardigheden – Wat betekent jouw cijferlijst?

Werkboekles

Leerlingen analyseren hun cijferlijst om te ontdekken wat hun prestaties zeggen over hun talenten en vaardigheden.

Talenten en Vaardigheden – Thuisopdracht: Wat zien anderen in jou?

Werkboekles

Leerlingen vragen vier mensen uit hun omgeving welke talenten en vaardigheden zij bij hen herkennen.
[tumult_advanced_search]