Zelfkennis

Zelfkennis

Waar geloof jij in? – Vertrouwen, overtuiging en richting

Werkboekles

Leerlingen ontdekken waar zij zelf in geloven, wat hen drijft en hoe overtuigingen invloed hebben op keuzes. Ze reflecteren op morele situaties en leren dat geloof ook gaat over vertrouwen en identiteit.

Waar geloof jij in? – Jouw binnenwereld in beeld

Werkboekles

Leerlingen verkennen hun overtuigingen en brengen in kaart waar die vandaan komen. Ze leren hoe ouders, vrienden, media en omgeving invloed hebben op wat zij geloven.

Geloof in de wereld: symbolen, verhalen en zingeving

Werkboekles

Leerlingen verkennen verschillende godsdiensten en de rol van symbolen en verhalen in het geloof. Ze reflecteren op hun eigen overtuigingen en leren respectvol omgaan met religieuze diversiteit.

Laat zien waar je in gelooft – Van overtuiging naar actie

Werkboekles

Leerlingen brengen hun overtuiging tot leven in een folder en politieke partij. Ze leren hoe je met woorden, beelden en daden anderen kunt overtuigen van waar jij in gelooft.

Helden: dapper zijn, geloven in iets, en het verschil maken

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat heldendom inhoudt en reflecteren op hun idealen en dappere keuzes. Ze ontdekken dat ook zij het verschil kunnen maken, net als hun eigen helden.

Jouw persoonlijke held – bewondering, betekenis en inspiratie

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat hun held voor hen betekent en waarom. Ze reflecteren op eigenschappen zoals moed, idealen en inspiratie, en brengen dit tot uiting in woord of beeld.

Leefregels en levensmotto’s – wat geeft jou richting?

Werkboekles

Leerlingen maken hun eigen leefregels zichtbaar door een top 10 samen te stellen en een persoonlijk motto te kiezen. Ze reflecteren op wat hen richting geeft in het leven – en waarom dat belangrijk voor

Thuis: jouw plek, jouw gevoel

Werkboekles

Leerlingen staan stil bij wat hun thuis tot thuis maakt: het huis, een gevoel van veiligheid en hun favoriete plek. Door te reflecteren en delen leren ze elkaar beter kennen.

Thuis – Binnenwereld

Werkboekles

Leerlingen maken een stamboom van hun familie en onderzoeken hun roots. Ze reflecteren op welke kenmerken zij van hun familie hebben meegekregen en wat dat zegt over hun eigen identiteit.

3 werkvormen samenwerken & motivatie

Werkvorm

Deze drie werkvormen helpen mentoren leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, motivatie en een positief zelfbeeld. Door beweging, reflectie en positieve feedback ontdekken leerlingen hun kwaliteiten en versterken ze hun mindset.

Samen leven – wat is een goede vriend?

Werkboekles

In deze les denken leerlingen na over de betekenis van vriendschap en delen ze hun eigen ervaringen met een goede vriend of vriendin. Ze geven hun mening over stellingen, vullen een vriendenboekje in en maken

Samen leven – bij welke groepen hoor jij?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen bij welke groepen ze allemaal horen en wat die voor hen betekenen. Ze leren hierdoor bewuster naar hun sociale omgeving te kijken en hun eigen plek daarin te herkennen.

Samen leven – hoe verschillend zijn jouw klasgenoten?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen de verschillen en overeenkomsten tussen zichzelf en hun klasgenoten. Door feiten te benoemen, samen te werken en te vergelijken, leren ze dat iedereen uniek is, maar ook dingen deelt.

Samen leven – elkaars mening begrijpen (plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht vullen leerlingen persoonlijke voorkeuren in en bedenken ze waarom een klasgenoot iets leuk zou kunnen vinden. Ze oefenen in het verplaatsen in de ander en bespreken of hun inschattingen kloppen.

Samen leven – wat neem jij over van thuis? (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht vergelijken leerlingen hun gewoonten en waarden met die van twee belangrijke volwassenen in hun leven. Zo ontdekken ze welke gewoontes en opvattingen ze (bewust of onbewust) overnemen.

Zelfvertrouwen – welke emoties zijn er?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen de vier basisemoties en leren ze situaties herkennen waarin deze emoties voorkomen. Ze oefenen met het uitbeelden, benoemen en bespreken van emoties én met het geven van tips aan elkaar.

Zelfvertrouwen – hoe vrolijk jij jezelf op?

Werkboekles

In deze les maken leerlingen een ‘happy page’ vol dingen waar ze blij van worden. Zo ontdekken ze manieren om zichzelf op te vrolijken op momenten dat ze zich minder goed voelen.

Communiceren – hoe luister jij goed?

Werkboekles

In deze les oefenen leerlingen hoe ze kunnen laten zien dat ze goed luisteren. Ze ontdekken dat houding, oogcontact en aandacht net zo belangrijk zijn als horen wat er gezegd wordt.

Communiceren – hoe maak je duidelijk wat je bedoelt?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe hun houding invloed heeft op hoe hun woorden overkomen. Ze oefenen met het combineren van lichaamstaal en gesproken tekst om een duidelijke boodschap over te brengen.

Communiceren – wat zegt je houding? (plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht oefenen leerlingen met het herkennen en combineren van lichaamstaal en gesproken tekst. Ze ontdekken hoe houding en gezichtsuitdrukking invloed hebben op wat je zegt – of denkt te zeggen.

Samen leven – Wat is vriendschap?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen wat vriendschap voor hen en hun klasgenoten betekent. Ze geven hun mening, beantwoorden vragen en kiezen een beeld dat past bij hun idee van vriendschap.

Samen leven – Wat zijn jouw normen en waarden?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen welke normen en waarden schuilgaan achter hun meningen. Ze maken een grappige uitspraak over iets wat zij belangrijk vinden en verspreiden die om anderen aan het denken te zetten.

Samen leven – Hoe divers is jouw klas?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen hun eigen profiel en vergelijken ze dit met dat van klasgenoten. Zo ontdekken ze zowel verschillen als overeenkomsten en leren ze nieuwsgierig te zijn naar elkaars achtergrond en persoonlijkheid.

Samen leven – Bij welke groepen hoor jij?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen bij welke groepen ze horen en welke rol ze daarbinnen vervullen. Ze denken na over wat deze groepen voor hen betekenen en in welke groep ze zich het meest zichzelf
[tumult_advanced_search]