Zelfinzicht

Zelfinzicht

Liefde – Is het oké voor allebei?

Werkboekles

Leerlingen denken na over hun eigen grenzen en oefenen met het geven van advies bij situaties waarin grenzen overschreden (kunnen) worden.

Identiteit – Wie wil je zijn?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke aspecten van hun identiteit ze zelf kunnen beïnvloeden en reflecteren op wie ze willen zijn.

Identiteit – Wie ben je online?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen online identiteit en reflecteren op hoe zij zichzelf online presenteren en hoe dat overkomt op anderen.

Identiteit – De versies van jou

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke verschillende versies er van henzelf bestaan en herkennen dat ook bij hun klasgenoten.

Geluk – Waar word jij gelukkig van?

Werkboekles

Leerlingen denken na over hun persoonlijke geluk en verkennen hoe hun behoeftes volgens Maslow’s piramide daaraan bijdragen.

Geluk – Denk jezelf gelukkig

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe gedachten invloed hebben op hun geluk en leren negatieve gedachten ombuigen naar helpende, constructieve gedachten.

Geluk – Plusopdracht: Mentale gezondheid (angst & depressie)

Werkboekles

Leerlingen leren wat angst en depressie zijn en wat je kunt doen als jijzelf of iemand anders hiermee te maken heeft.

Samen leven – Welke houding vind jij fijn?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke houding zij zelf prettig vinden in gesprekken en hoe hun eigen houding anderen beïnvloedt.

Samen leven – Jouw gebruiksaanwijzing

Werkboekles

Leerlingen leren hun persoonlijke grenzen herkennen, aangeven en respectvol communiceren naar anderen.

Samen leven – Hoe laat jij zien wat je belangrijk vindt?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat hun persoonlijke waarden zijn en onderzoeken of hun gedrag hiermee overeenkomt.

Samen leven – Omgaan met andere meningen

Werkboekles

Leerlingen leren onderscheid maken tussen praktische en ideologische meningsverschillen en oefenen met het zoeken naar overeenkomsten.

Zelfvertrouwen – Hoe neem je het initiatief?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken of ze initiatiefnemers of afwachters zijn en oefenen met beide rollen in een groepsopdracht.

Zelfvertrouwen – Hoe vertrouw je op jezelf?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten, leren wanneer deze kwaliteiten van pas komen en oefenen met het vragen van hulp aan anderen.

Kennismaken – Meesterproef: Leer je schoolgenoten kennen!

Werkboekles

Leerlingen voeren een rollenspel of creatieve opdracht uit waarin ze zich op een leuke manier aan elkaar voorstellen.

Kennismaken – Thuisopdracht: Dobbelspel met je ouder/opvoeder

Werkboekles

Leerlingen ontdekken nieuwe dingen over hun ouder of opvoeder door samen een dobbelspel te spelen.

Mondeling presenteren – klusopdracht: Leren van presentatoren

Werkboekles

Leerlingen observeren professionele presentatoren en reflecteren op wat ze daarvan kunnen leren.

Samenwerken – plusopdracht: Een andere rol aannemen

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het aannemen van een rol die hen minder goed ligt tijdens een samenwerkingsopdracht.

Reflecteren – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren stap voor stap reflecteren op een situatie om inzicht te krijgen in hun handelen en verbeterpunten te formuleren.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw hoogtepunten?

Werkboekles

Leerlingen brengen hun levensloop in beeld en staan stil bij gebeurtenissen waar ze trots op zijn.

Wat wil ik? – Hoe ziet jouw droomtoekomst eruit?

Werkboekles

Leerlingen denken na over wat zij belangrijk vinden en verkennen hoe hun droomtoekomst eruit kan zien.

Wat voor werk past bij mij? – Wat wil je later worden?

Werkboekles

Leerlingen verkennen welke beroepen en beroepskenmerken bij hen passen via een spel, opdrachten en een filmpje.

Wie kan mij helpen? – Wie helpt je op weg?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wie in hun netwerk zit en hoe ze dit netwerk kunnen gebruiken om verder te komen.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe kies jij?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen manier van keuzes maken en leren hoe ze bewuster en beter keuzes kunnen nemen.

Communiceren – Hoe voer je een goed gesprek?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met de LSD-methode om hun luister- en gespreksvaardigheden te versterken in zowel inhoud als houding.
[tumult_advanced_search]