Zelfinzicht

Zelfinzicht

Samen leven – Omgaan met andere meningen

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het herkennen en respecteren van verschillende meningen en leren hoe je op een constructieve manier omgaat met meningsverschillen.

Liefde – Wat vind je belangrijk in een relatie?

Werkboekles

Leerlingen denken na over wat zij belangrijk vinden in een relatie en gaan hierover in gesprek met elkaar via stellingen en discussie.

Liefde – Is het oké voor allebei?

Werkboekles

Leerlingen denken na over hun eigen grenzen en oefenen met het geven van advies bij situaties waarin grenzen overschreden (kunnen) worden.

Identiteit – Wie wil je zijn?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke aspecten van hun identiteit ze zelf kunnen beïnvloeden en reflecteren op wie ze willen zijn.

Identiteit – Wie ben je online?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen online identiteit en reflecteren op hoe zij zichzelf online presenteren en hoe dat overkomt op anderen.

Identiteit – De versies van jou

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke verschillende versies er van henzelf bestaan en herkennen dat ook bij hun klasgenoten.

Geluk – Waar word jij gelukkig van?

Werkboekles

Leerlingen denken na over hun persoonlijke geluk en verkennen hoe hun behoeftes volgens Maslow’s piramide daaraan bijdragen.

Geluk – Denk jezelf gelukkig

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe gedachten invloed hebben op hun geluk en leren negatieve gedachten ombuigen naar helpende, constructieve gedachten.

Geluk – Plusopdracht: Mentale gezondheid (angst & depressie)

Werkboekles

Leerlingen leren wat angst en depressie zijn en wat je kunt doen als jijzelf of iemand anders hiermee te maken heeft.

Samen leven – Welke houding vind jij fijn?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke houding zij zelf prettig vinden in gesprekken en hoe hun eigen houding anderen beïnvloedt.

Samen leven – Jouw gebruiksaanwijzing

Werkboekles

Leerlingen leren hun persoonlijke grenzen herkennen, aangeven en respectvol communiceren naar anderen.

Samen leven – Hoe laat jij zien wat je belangrijk vindt?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat hun persoonlijke waarden zijn en onderzoeken of hun gedrag hiermee overeenkomt.

Samen leven – Omgaan met andere meningen

Werkboekles

Leerlingen leren onderscheid maken tussen praktische en ideologische meningsverschillen en oefenen met het zoeken naar overeenkomsten.

Zelfvertrouwen – Hoe neem je het initiatief?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken of ze initiatiefnemers of afwachters zijn en oefenen met beide rollen in een groepsopdracht.

Zelfvertrouwen – Hoe vertrouw je op jezelf?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten, leren wanneer deze kwaliteiten van pas komen en oefenen met het vragen van hulp aan anderen.

Kennismaken – Meesterproef: Leer je schoolgenoten kennen!

Werkboekles

Leerlingen voeren een rollenspel of creatieve opdracht uit waarin ze zich op een leuke manier aan elkaar voorstellen.

Kennismaken – Thuisopdracht: Dobbelspel met je ouder/opvoeder

Werkboekles

Leerlingen ontdekken nieuwe dingen over hun ouder of opvoeder door samen een dobbelspel te spelen.
[tumult_advanced_search]