Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Aanbod online (Plus)
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Aanbod online (Plus)
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Zelfinzicht
Zelfinzicht
Filters
Alle thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Waar sta je nu?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken wat op dit moment belangrijk voor hen is en leggen dit vast in een persoonlijke foto.
Thuisopdracht vervolgopleiding
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen maken samen met hun ouders of opvoeders een plan om te ontdekken welke vervolgopleiding bij hen past.
Inleiding – Hoe kies je wat je na het vmbo gaat doen?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
In deze les denken leerlingen na over hun oriëntatie op een vervolgopleiding en maken ze een plan om hun keuze te onderbouwen.
Inleiding – waar sta je nu?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen staan stil bij hoe zij zich op dit moment voelen in hun keuzeproces voor een vervolgopleiding. Ze maken en bespreken een foto die iets over henzelf zegt en verbinden dit aan de vijf loopbaanvragen.
Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hun kwaliteiten en valkuilen, en onderzoeken hoe deze aansluiten bij mogelijke beroepsdomeinen.
Wie ben ik en wat kan ik? – Welke beroepscompetenties beheers jij?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken welke competenties belangrijk zijn in verschillende beroepen en in hoeverre zij die al beheersen. Ze vergelijken hun competenties met die van anderen en bespreken hoe ze zich hierin kunnen verbeteren.
Wat wil ik? – Wat zijn jouw dromen?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
In deze les dromen leerlingen over hun toekomst en denken ze na over hoe hun leven eruit zou zien als ze hun droom bereiken. Ze verkennen hun ideale dag, maken een plan om hun droom
Wat wil ik? – Wat vind jij belangrijk in werk?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
In deze les onderzoeken leerlingen wat zij belangrijk vinden in werk en welk beroep daarbij past. Ze denken na over hun eigen voorkeuren en krijgen input van klasgenoten om hun oriëntatie te verbreden.
Wat voor werk past bij mij? – Uit welke domeinen kun je kiezen?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen maken spelenderwijs kennis met de mbo-domeinen en ontdekken welk domein bij hun interesses past.
Wat voor werk past bij mij? – Hoe oriënteer je je op vervolgopleidingen?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen oriënteren zich op mbo-opleidingen door onderzoek te doen naar beroepen, kansen op werk en persoonlijke voorkeuren.
Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk creatief?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe ze hun netwerk en online bronnen creatief kunnen inzetten om informatie te vinden over opleidingen en beroepen.
Wie kan mij helpen? – Hoe help je anderen met jouw netwerk?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen leren hoe zij hun netwerk kunnen inzetten om klasgenoten te helpen bij hun loopbaanoriëntatie.
Hoe bereik ik wat ik wil? – Welke vervolgopleiding kies je?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
In deze les zetten leerlingen informatie over zichzelf en vervolgopleidingen op een rij om een passende keuze te maken.
Talenten en Vaardigheden – Portfolio-opdracht: Wat zegt dit over jou?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen reflecteren op hun talenten en vaardigheden en verwerken dit in een creatieve vorm naar keuze.
Plannen – thuisopdracht: Wanneer heb jij tijd voor huiswerk?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen brengen hun week in kaart door te kleuren wanneer ze slapen, naar school gaan, sporten, eten en tijd hebben voor huiswerk.
Leerstrategieën – Hoe maak je een schemasamenvatting?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze met een kolommenschema een tekst overzichtelijk en effectief kunnen samenvatten.
Leerstrategieën – Hoe leer je woordjes?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken verschillende strategieën om woordjes te leren en ervaren welke voor hen het beste werkt door deze direct toe te passen en te testen.
Leerstrategieën – Hoe motiveer je jezelf?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe motivatie werkt en hoe ze zichzelf kunnen aanzetten tot leren met behulp van beloningen en praktische tips.
Leerstrategieën – thuisopdracht: Onderzoek je eigen studieplek
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen analyseren hun eigen leeromgeving om te ontdekken hoe die hun concentratie en leerprestaties beïnvloedt.
Leerstrategieën – thuisopdracht: Wie kan jou helpen bij het leren?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen brengen in kaart bij welke onderdelen van het leren ze hulp kunnen gebruiken en wie in hun omgeving hen daarbij kan ondersteunen.
Plannen – Hoe gebruik je een agenda?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken het nut van een agenda en leren hoe ze deze effectief kunnen gebruiken om overzicht te houden en huiswerk te plannen.
Plannen – klusopdracht: Wanneer heb jij tijd voor huiswerk?
Vmbo t
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen maken een overzicht van hun weekplanning om inzicht te krijgen in wanneer en hoeveel tijd ze beschikbaar hebben voor huiswerk.
Plannen – thuisopdracht: Maak samen met je ouder een planning voor de middag
Vmbo t
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen plannen samen met een ouder of opvoeder hun middag en reflecteren daarna op wat goed ging en wat beter kan.
Leerstrategieën – Hoe maak je een schemasamenvatting?
Vmbo t
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze met een kolommenschema een tekst overzichtelijk en effectief kunnen samenvatten.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Alles over 'Week tegen pesten'
[tumult_advanced_search]