Zelfinzicht

Zelfinzicht

Hoe kies je wat je na het vmbo gaat doen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waar ze staan in hun keuzeproces voor een vervolgopleiding en maken een plan om antwoord te vinden op de vijf loopbaanvragen.

Waar sta je nu?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat op dit moment belangrijk voor hen is en leggen dit vast in een persoonlijke foto.

Thuisopdracht vervolgopleiding

Werkboekles

Leerlingen maken samen met hun ouders of opvoeders een plan om te ontdekken welke vervolgopleiding bij hen past.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

In deze les ontdek je je eigen kwaliteiten en valkuilen om beter te begrijpen welke opleiding bij je past.

Inleiding – Hoe kies je wat je na het vmbo gaat doen?

Werkboekles

In deze les denken leerlingen na over hun oriëntatie op een vervolgopleiding en maken ze een plan om hun keuze te onderbouwen.

Inleiding – waar sta je nu?

Werkboekles

Leerlingen staan stil bij hoe zij zich op dit moment voelen in hun keuzeproces voor een vervolgopleiding. Ze maken en bespreken een foto die iets over henzelf zegt en verbinden dit aan de vijf loopbaanvragen.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun kwaliteiten en valkuilen, en onderzoeken hoe deze aansluiten bij mogelijke beroepsdomeinen.

Wie ben ik en wat kan ik? – Welke beroepscompetenties beheers jij?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke competenties belangrijk zijn in verschillende beroepen en in hoeverre zij die al beheersen. Ze vergelijken hun competenties met die van anderen en bespreken hoe ze zich hierin kunnen verbeteren.

Wat wil ik? – Wat zijn jouw dromen?

Werkboekles

In deze les dromen leerlingen over hun toekomst en denken ze na over hoe hun leven eruit zou zien als ze hun droom bereiken. Ze verkennen hun ideale dag, maken een plan om hun droom

Wat wil ik? – Wat vind jij belangrijk in werk?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen wat zij belangrijk vinden in werk en welk beroep daarbij past. Ze denken na over hun eigen voorkeuren en krijgen input van klasgenoten om hun oriëntatie te verbreden.

Wat voor werk past bij mij? – Uit welke domeinen kun je kiezen?

Werkboekles

Leerlingen maken spelenderwijs kennis met de mbo-domeinen en ontdekken welk domein bij hun interesses past.

Wat voor werk past bij mij? – Hoe oriënteer je je op vervolgopleidingen?

Werkboekles

Leerlingen oriënteren zich op mbo-opleidingen door onderzoek te doen naar beroepen, kansen op werk en persoonlijke voorkeuren.

Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk creatief?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe ze hun netwerk en online bronnen creatief kunnen inzetten om informatie te vinden over opleidingen en beroepen.

Wie kan mij helpen? – Hoe help je anderen met jouw netwerk?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe zij hun netwerk kunnen inzetten om klasgenoten te helpen bij hun loopbaanoriëntatie.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Welke vervolgopleiding kies je?

Werkboekles

In deze les zetten leerlingen informatie over zichzelf en vervolgopleidingen op een rij om een passende keuze te maken.

Talenten en Vaardigheden – Portfolio-opdracht: Wat zegt dit over jou?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun talenten en vaardigheden en verwerken dit in een creatieve vorm naar keuze.

Plannen – thuisopdracht: Wanneer heb jij tijd voor huiswerk?

Werkboekles

Leerlingen brengen hun week in kaart door te kleuren wanneer ze slapen, naar school gaan, sporten, eten en tijd hebben voor huiswerk.

Leerstrategieën – Hoe maak je een schemasamenvatting?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze met een kolommenschema een tekst overzichtelijk en effectief kunnen samenvatten.

Leerstrategieën – Hoe leer je woordjes?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken verschillende strategieën om woordjes te leren en ervaren welke voor hen het beste werkt door deze direct toe te passen en te testen.

Leerstrategieën – Hoe motiveer je jezelf?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe motivatie werkt en hoe ze zichzelf kunnen aanzetten tot leren met behulp van beloningen en praktische tips.

Leerstrategieën – thuisopdracht: Onderzoek je eigen studieplek

Werkboekles

Leerlingen analyseren hun eigen leeromgeving om te ontdekken hoe die hun concentratie en leerprestaties beïnvloedt.

Leerstrategieën – thuisopdracht: Wie kan jou helpen bij het leren?

Werkboekles

Leerlingen brengen in kaart bij welke onderdelen van het leren ze hulp kunnen gebruiken en wie in hun omgeving hen daarbij kan ondersteunen.

Plannen – Hoe gebruik je een agenda?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken het nut van een agenda en leren hoe ze deze effectief kunnen gebruiken om overzicht te houden en huiswerk te plannen.

Plannen – klusopdracht: Wanneer heb jij tijd voor huiswerk?

Werkboekles

Leerlingen maken een overzicht van hun weekplanning om inzicht te krijgen in wanneer en hoeveel tijd ze beschikbaar hebben voor huiswerk.
[tumult_advanced_search]