Geld. Een onderwerp waar wij Nederlanders niet graag over praten. Er rust bijna een soort taboe op. Die taboesfeer maakt het niet makkelijker om er in de klas wél iets mee te doen. Toch is
It’s beginning to look a lot like Christmas… Mijn favoriete kerst-cd begint met dit liedje. Heerlijk, als ‘ie zo half december weer aan mag. Ik word altijd een beetje weemoedig, zo in die decembermaand. Daarom
Zo, het is 2014. Tijd om even terug te kijken op 2013 en alvast te dromen over 2014. Wat waren de belangrijkste momenten van afgelopen jaar? En wat zijn jouw plannen voor 2014? Leuk om
Leuk hoor, zo’n onderwijstheorie, maar wat kun je ermee? Ondanks de kritiek op de theorie over meervoudige intelligenties, kan het een handvat zijn om meer variatie in de les te brengen en meer recht te
Als docent zul je het wel herkennen: leerlingen een hele les weten te boeien is een hele opgave. Ook voor leerlingen is het soms lastig hun presentatie zo vorm te geven dat hun klasgenoten ernaar
“Ok jongens, jullie krijgen nu 10 minuten de tijd om elkaar iets te vertellen over een persoonlijk voorwerp dat in je tas zit”. Zo begon ooit het eerste college van mijn master. De docent zette
“Eén keer acht is acht, twee keer acht is zestien, drie keer acht …”. De tafels leerde ik op de basisschool door te klappen, stampen en een soort ‘hoofd-schouders-knie-en-teen-‘dansje te doen tijdens het opnoemen van
We horen het zo vaak: we bewegen te weinig. En dat leidt tot allerlei lichamelijke en geestelijke problemen. We zitten dan ook grote delen van onze dag: op school, op het werk, tijdens het eten,
Google Glass, iPhone nummer zoveel etc.: de bedrijven uit de tech-regio Silicon Valley in de Verenigde Staten gunnen ons regelmatig een kijkje in de nabije toekomst. Maar wat staat ons in het jaar 2041 te
Lekker kletsen tijdens de les, constant communiceren via de smartphone, gekke bekken trekken… Bijna alle leerlingen lijken deze intelligentie sterk ontwikkeld te hebben: de interpersoonlijke intelligentie. Maak van de nood een deugd en gebruik deze
Hoe zorg ik ervoor dat leerlingen zich ergens echt in verdiepen? Geef ze de opdracht ‘expert’ te worden in hun deelonderwerp en hun medeleerlingen les te geven! Met de werkvorm ‘experts’, ook wel bekend als
Uitleggen, vragen stellen, teksten lezen… Een groot deel van de lessen bestaat uit verbale communicatie. De verbaal-linguïstische intelligentie is, naast de logisch-mathematische, dan ook een intelligentie die in het algemeen veel aan bod komt op
Opgaven maken, logisch redeneren, analyseren… De logisch-mathematische intelligentie is, naast de verbaal-linguïstische intelligentie, een intelligentie die over het algemeen veel aangesproken wordt in het huidige onderwijs. Daarom in deze blog een aantal ideeën voor werkvormen
De examenperiode komt eraan. Een spannende tijd! En voor leerlingen vaak ook een stressvolle periode. Daarom hebben we een lesbrief gemaakt waarin de leerlingen gaan uitspreken tegen welk vak ze het meeste opzien. Vervolgens gaan
Misschien denk je als docent wel eens: hoe krijg ik deze leerling uit zijn of haar wereld? De leerling zit misschien regelmatig te dagdromen of werkt het liefste alleen aan een opdracht. Grote kans dat
Zitten je leerlingen uit het raam te staren? Misschien is het tijd om eens naar buiten te gaan! In deze laatste blog in de serie over meervoudige intelligenties in de praktijk, aandacht voor de natuurgerichte
Aan het begin van onze periode in Ethiopië, was alles in onze ogen één grote chaos. Het verkeer, de manier van met elkaar omgaan, de vertrektijden van de bus. We konden nergens structuur in ontdekken.
De zomervakantie komt eraan. Tijd om met elkaar het jaar leuk af te sluiten! Je kunt natuurlijk zelf iets bedenken als mentor, maar leuker is het om dit door de leerlingen te laten doen. In
De dagen van zon, zee en strand waren heerlijk. Je hebt je weer een beetje kunnen opladen, eindelijk dat boek kunnen lezen of lekker kunnen uitslapen. Langzaamaan komt er dan weer wat ruimte in je
Krijgen sommige leerlingen nooit de kans om hun mening te geven? Of is het elke keer weer lastig beslissen wat jullie gaan doen met het klassenuitje? Roepen je leerlingen graag door elkaar? Vandaag de negende
Woordwebs, woordspinnen, woordwolken… Er wordt min of meer hetzelfde mee bedoeld: je plaatst een vraag of centraal thema in het midden en schrijft er gerelateerde woorden omheen. Woordwebs zijn al sinds jaar en dag een
Iedereen mag alles van mij weten?! Van 21-28 november is de Week van de Mediawijsheid. Dit jaar staan de rechten van het kind centraal. Voor de lesbrief wilden we dit thema iets anders invullen. Is
Parijs, Turkije, Spanje, Italië, New York, Maastricht, Berlijn, Marokko … Ik kan wel honderd plaatsen bedenken waar ik op dit moment liever zou willen zijn. Een beetje dagdromen kan geen kwaad, zullen ook de bedenkers
Het Tumult Kerstspel met uitbreidingen 2.0 en 3.0 is op veel scholen bekend en al jaren enthousiast in gebruik tijdens de dagen voor de kerstvakantie. Tijd voor een nieuw kerstspel dus! Dit jaar geen uitbreidingsset