Verantwoordelijkheden

Verantwoordelijkheden

Integraal vaardighedenonderwijs leidt tot enthousiasme

Blog

Het Erfgooiers College in Huizen had een probleem: vmbo-t leerlingen scoorden in het derde jaar matig tijdens de toetsweken. Daar hebben ze er drie van en met name de laatste bleek een behoorlijke hobbel. Wat

De begrensde liefde

Blog

Het nieuwe jaar is nu echt begonnen, tijd voor bezinning over het afgelopen jaar. De feestdagen vier je samen met je geliefden. Het is dit sociaal contact dat dit feest zo gezellig maakt, alhoewel: voor

Docentenissues #1: Help, ik moet mentor worden!

Blog

Bij de trainingen die ik voor Tumult doe op scholen, zie ik heel verschillende mentoren. Je hebt de super enthousiaste en betrokken mentoren: sommigen geven zelfs de indruk liever alleen mentor te zijn in plaats

Zorgeloos de zorgplicht uitvoeren

Blog

Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, worden sinds begin van dit schooljaar niet meer van het kastje naar de muur gestuurd: scholen hebben een zorgplicht, waardoor er voor bijna iedere leerling een plekje is in

Eerste hulp voor mentoren #1: Wat moet je zijn, doen en kunnen als mentor?

Blog

Wat moeten mentoren zijn, doen en kunnen? Als ik deze vraag stel aan een aantal vrienden om mij heen die zowel vakdocent als mentor zijn, is het antwoord eensgezind: VEEL! En inderdaad, er ontstaat een

Eerste hulp voor mentoren #2: studievaardigheden aanleren, hoe doe je dat?

Blog

Wat moet je doen als mentor? Deze vraag beantwoordde ik in mijn vorige blog met een lange lijst aan taken. Eén van die taken was: studievaardigheden aanleren. Vandaag ga ik dieper in op deze taak.

Na de vakantie: hoe motiveer je jezelf?

Digibordles

MOTIVATIE | De vakantie is voorbij en nu is het weer tijd voor school. Hoe vind je je motivatie weer terug? Maak je eigen beloningenmuur!

Week van het geld: jouw geld de baas!

Digibordles

OMGAAN MET GELD | Dure aankopen, leuke uitjes, nabetalingen … Verantwoord besteden: kan jij goed omgaan met geld?

Week van de Mediawijsheid: hier niet!

Digibordles

ONGEWENST ONLINE GEDRAG | Haatcomments, scam-berichten en bewerkte foto’s: de online wereld is niet altijd leuk. Wat kan je doen?

Omgaan met keuzestress: hoe maak je goede keuzes?

Digibordles

KEUZESTRESS | 46% van de jongeren heeft keuzestress. Gelukkig hoeft kiezen hoeft niet moeilijk te zijn, als je weet hoe jij het beste keuzes maakt!

Jouw ideale school: van klagen naar actie!

Digibordles

IDEALE SCHOOL | Hoe ziet jouw ideale school eruit en wat kan jij doen om dat te bereiken? Het begint met de klaagmuur …

Veerkracht: hoe veer jij terug?

Digibordles

VEERKRACHT | Soms zit het leven even tegen. Voormalig thuis- en dakloze Fabian weet er alles van. Hoe veer je terug?

Prinsjesdag: hoe presenteer je?

Digibordles

PRESENTEREN | De koning presenteert de miljoenennota. Welke tips kunnen jullie hem geven?

Werkblad: wat neem jij mee naar school?

Werkvorm

In dit werkblad denken leerlingen na over wat ze dagelijks nodig hebben om goed voorbereid naar school te gaan.

Werkblad: plannen met ouders / opvoeders

Werkvorm

In dit werkblad maken leerlingen samen met hun ouder of opvoeder een overzicht van hun schooltaken en plannen die in.

Laat zien waar je in gelooft – Van overtuiging naar actie

Werkboekles

Leerlingen brengen hun overtuiging tot leven in een folder en politieke partij. Ze leren hoe je met woorden, beelden en daden anderen kunt overtuigen van waar jij in gelooft.

Helden: dapper zijn, geloven in iets, en het verschil maken

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat heldendom inhoudt en reflecteren op hun idealen en dappere keuzes. Ze ontdekken dat ook zij het verschil kunnen maken, net als hun eigen helden.

Jouw persoonlijke held – bewondering, betekenis en inspiratie

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat hun held voor hen betekent en waarom. Ze reflecteren op eigenschappen zoals moed, idealen en inspiratie, en brengen dit tot uiting in woord of beeld.

Regels: afspraken om samen te leven

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waarom regels bestaan en welke rol ze spelen in thuis, school en de openbare ruimte. Ze verbeelden regels creatief via zelfgemaakte verkeersborden en leren het verschil tussen formele en informele afspraken.

Schoolregels: meedenken, meebeslissen

Werkboekles

Leerlingen beoordelen bestaande schoolregels en bedenken samen nieuwe regels die beter passen bij hun klas en school. Zo leren ze kritisch nadenken én actief deelnemen aan besluitvorming.

Hoe maak je een taakverdeling?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe belangrijk het is om vooraf te bedenken wat je nodig hebt voor een opdracht.

Communiceren – duidelijke afspraken thuis (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht maken leerlingen samen met hun ouders afspraken over hoe ze elkaar goed op de hoogte houden. Zo leren ze misverstanden voorkomen door duidelijker te communiceren.

Het verschil tussen online pesten en gewoon pesten (plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht denken leerlingen na over de verschillen tussen online en offline pesten. Ze leren wat online pesten is, waarom het vaak heftiger binnenkomt en hoe je ermee om kunt gaan.

Plannen | Thuisopdracht – Familieplanner

Werkboekles

Deze thuisopdracht helpt leerlingen en hun ouder(s)/opvoeder(s) overzicht te krijgen van alle geplande activiteiten. Samen vullen ze een familieplanner in met persoonlijke en gezamenlijke afspraken. Zo leren leerlingen rekening houden met elkaars planning en beter

[tumult_advanced_search]