Toetsen

Toetsen

Uitbreiding lesbrief Eerste hulp bij … toets leren

Blog

Liet jij je vroeger overhoren? Ik wel. Ik vond het best gezellig; met mijn moeder en een kopje thee op de bank. De ene keer was ik beter voorbereid dan de andere. Ik ‘gebruikte’ de

Uitbreiding werkvorm ‘De laatste loodjes’

Werkvorm

Help leerlingen op een luchtige, creatieve en motiverende manier bij de stress van hun laatste examen- of toetsperiode.

Digitale hulp bij eindexamens

Blog

Het eindexamen staat weer voor de deur. Leerlingen in het voortgezet onderwijs worden tot in den treure voorbereid op de landelijke eindtoetsen. Niet alleen leerlingen, maar ook scholen voelen de enorme prestatiedruk. Scholen moeten immers

Uitbreiding lesbrief Gedeelde examensmart is halve smart

Blog

De examenperiode komt eraan. Een spannende tijd! En voor leerlingen vaak ook een stressvolle periode. Daarom hebben we een lesbrief gemaakt waarin de leerlingen gaan uitspreken tegen welk vak ze het meeste opzien. Vervolgens gaan

Nu actueel: Begin eindexamens: vmbo’ers, zo dien je een klacht in!

Blog

Houdt de vmbo’er er niet van om te klagen? Nog geen 20 procent van de eindexamenklachten die vorig jaar binnenkwamen bij het LAKS (Landelijk Actie Komittee Scholieren), was afkomstig van vmbo’ers (bron). Dat betekent dat

Cijfers: ja of nee?

Blog

Laatst zei iemand aan de lunchtafel van Tumult nog: “Ik ging mijn eindexamen in met een 8,7 voor Frans”. Nou hebben wij een redelijk jong team, maar dat ze zich dat nog zo precies herinnert,

Toetsen nakijken: zo doe je het sneller, slimmer en leuker!

Blog

Aan de hand van de 7 tips in deze blog kun jij sneller, met meer plezier én ‘pedagogisch verantwoord’ toetsen nakijken.

Het eindexamen: gegarandeerd geslaagd!

Blog

Slagen of niet slagen? That’s the question. De meest spannende en stressvolle periode voor middelbare scholieren én docenten is daar: het eindexamen! Niet alleen leerlingen worden nerveus als ze denken aan de belangrijkste nationale toets,

Infographic: dit doet (examen)stress met je leerlingen!

Blog

Het einde van het schooljaar is in zicht en we zitten momenteel middenin de eindexamenperiode. Voor een hoop leerlingen dé oorzaak van een verhoogd stressniveau, waardoor ze zich soms zelfs helemaal niet meer op het

Stress voor toetsen: waarom eigenlijk?

Blog

Examenstress. Zo rond de eindexamens een veelgebruikt woord. De eindexamens zijn dit jaar weer achter de rug, maar veel leerlingen (en de mensen in hun omgeving) zijn nog niet helemaal over de stress heen. Ik

Speciaal voor ouders #2: hoe begeleid ik mijn kind bij toetsen leren?

Blog

SO’s, MO’s, proefwerken, proefwerkweken… Het aantal toetsmomenten liegt er niet om op de middelbare school. Er wordt heel wat gevraagd van leerlingen qua leren, vooruitkijken, plannen en presteren. Daar worden ze op school in begeleid,

5 werkvormen voor een les ter voorbereiding op een proefwerk

Blog

Een les reserveren ter voorbereiding op een proefwerk… Soms wil je gewoon je leerlingen geruststellen en soms is het een handig uur om nog wat extra uitleg te geven over dingen waar je eerder niet

5 last-minute eindexamentips

Blog

Vanaf 12 mei is het weer zover: een periode van spanning, stress en leren, leren, leren breekt aan voor de eindexamenkandidaten. Een goed moment voor nog wat last-minute eindexamentips, dachten wij. Daarom een blog speciaal

Werkvormen #1: een toets voorbereiden, zo doe je dat!

Blog

Bij Tumult brainstormen wij er wild op los om leuke en passende werkvormen te bedenken voor ons materiaal. Daardoor hebben we inmiddels een behoorlijk repertoire aan werkvormen opgebouwd! In deze nieuwe blogserie delen we de

Het nut van RTTI en hoe je het gebruikt in de klas

Blog

Een aantal weken geleden schreef ik een blog over werkvormen om een toets voor te bereiden. In die blog kwam ook RTTI naar voren. Hier ging ik in deze blog eigenlijk maar kort op in.

Stappenplan snellezen

Stappenplan

Snellezen begint met het globaal doornemen van de tekst en het formuleren van een duidelijk leesdoel. Gebruik een aanwijzer, train je ogen om meerdere woorden tegelijk op te nemen en markeer belangrijke stukken om sneller

Plannen in-de-vaklesopdracht – Hoe maak je een huiswerkplanning voor een toets?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze in overleg met een vakdocent een leerplanning maken voor een toets, door het werk op te splitsen in deeltaken.

Leerstrategieën – Welke toetsvragen zijn er?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken de verschillende soorten toetsvragen en leren hoe ze hiermee om kunnen gaan om beter voorbereid te zijn op toetsen.

Plannen – in-de-vaklesopdracht: Een planning maken voor een grote toets

Werkboekles

Leerlingen maken een concrete planning voor een grote toets door de leerstof op te delen in deeltaken en deze te verspreiden over meerdere dagen.

Leerstrategieën – Welke toetsvragen zijn er?

Werkboekles

Leerlingen leren verschillende soorten toetsvragen herkennen en zelf opstellen, met aandacht voor het verschil tussen kennis- en vaardigheidstoetsen.

Leerstrategieën – In-de-vaklesopdracht: Samenvatten met een kolommenschema

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het samenvatten van vakteksten door deze stapsgewijs in een kolommenschema te verwerken.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Toets maken voor elkaar

Werkboekles

Leerlingen testen hun begrip van de leerstof door zelf een toets te maken en die uit te wisselen met een klasgenoot.

Leerstrategieën – Hoe bereid je een toets voor?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze zich goed kunnen voorbereiden op toetsen door problemen te analyseren, tips te verzamelen en strategieën te delen.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Vragensamenvatting maken voor een toets

Werkboekles

In deze extra opdracht helpen leerlingen hun docent door toetsvragen te maken op basis van een vragensamenvatting van de lesstof.
[tumult_advanced_search]