sociaal-emotionele vaardigheden

sociaal-emotionele vaardigheden

Communiceren – Hoe voer je een goed gesprek?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met de LSD-methode om hun luister- en gespreksvaardigheden te versterken in zowel inhoud als houding.

Communiceren – Wat zegt je lichaamstaal?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe lichaamstaal invloed heeft op communicatie en oefenen met het herkennen en doelgericht inzetten ervan.

Communiceren – Hoe voer je online gesprekken?

Werkboekles

Leerlingen leren waarom online misverstanden ontstaan en hoe ze deze kunnen voorkomen.

Communiceren – Thuisopdracht: Luisteren in het echt

Werkboekles

Leerlingen oefenen de LSD-methode in twee gesprekken met een volwassene uit hun omgeving om beter te leren luisteren, samenvatten en doorvragen.

Omgaan met conflicten – Hoe ga je om met ruzie?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe ze omgaan met ruzie, welk type ruziemaker ze zijn en hoe ze conflicten constructief kunnen oplossen.

Omgaan met conflicten – Klopt alles wat je denkt?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat hun eerste indruk niet altijd klopt en leren kritisch na te denken over hun eigen vooroordelen.

Omgaan met conflicten – Thuisopdracht: Online pesten

Werkboekles

Leerlingen voeren thuis een gesprek met een volwassene over online pesten en reflecteren op hun rol als omstander.

Samen leven – Wat is vriendschap?

Werkboekles

Leerlingen denken na over wat vriendschap voor hen betekent en verkennen de waarde van vriendschap in hun klas.

Samen leven – Hoe kunnen we elkaar helpen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken op een positieve manier hoe zij elkaar kunnen helpen en benutten elkaars verschillen als kracht.

Samen leven – Wat zijn jouw normen en waarden?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat normen en waarden zijn en welke zij zelf belangrijk vinden, individueel én als klas.

Omgaan met conflicten – Hoe ga je om met pesten?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe pesten werkt, welke rol omstanders spelen en wat zij zelf kunnen doen om pesten te stoppen.

Omgaan met conflicten – Hoe ga je om met ruzie?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen manier van ruziemaken en leren hoe ze conflicten constructiever kunnen oplossen.

Omgaan met conflicten – Klopt alles wat je denkt?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe snel je op basis van aannames of vooroordelen conclusies trekt — en waarom het belangrijk is om verder te vragen.

Omgaan met conflicten – Thuisopdracht: Online pesten

Werkboekles

Leerlingen voeren een gesprek met een volwassene over online pesten en reflecteren op hun rol en verantwoordelijkheid hierin.

Kennismaken – Wie zitten er bij jou in de klas?

Werkboekles

Leerlingen maken op een speelse manier kennis met elkaar en ontdekken verrassende dingen over hun klasgenoten en docent.

Zelfvertrouwen – Welke gedachtes geven jou zelfvertrouwen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat onzekerheid en zelfvertrouwen zijn en leren negatieve gedachtes om te buigen naar groeigedachtes.

Zelfvertrouwen – Hoe kom je voor jezelf op?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken verschillende manieren om voor zichzelf op te komen en oefenen met assertief reageren in sociale situaties.

Zelfvertrouwen – Welke emoties zijn er?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken basisemoties en variaties daarop, oefenen met het uitbeelden van emoties en leren hoe ze beter met emoties kunnen omgaan.

Zelfvertrouwen – thuisopdracht: Terugblik & verdieping

Werkboekles

Leerlingen maken samen met een volwassene een persoonlijke gebruiksaanwijzing voor hoe anderen met hun emoties kunnen omgaan.
[tumult_advanced_search]