Samenwerken

Samenwerken

Gouden weken: energizers voor een energieke start!

Werkvorm

Deze energizers helpen mentoren om op een laagdrempelige, actieve manier te werken aan groepsvorming en sfeer. De werkvormen bevorderen onderlinge kennismaking, samenwerking en een veilige, fijne klasomgeving.

Hoe maak je een taakverdeling?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe belangrijk het is om vooraf te bedenken wat je nodig hebt voor een opdracht.

Samenwerken met leerlingen: minder klagen, meer vragen

Blog

Samenwerken Het klinkt gemakkelijk, maar waarom doen we het dan toch nog te weinig? En waar ligt dat aan? Mentor Angelica merkt dat onderschat wordt hoe belangrijk het voor een klas is dat wij als

Kennismaken – ontdek je schoolgebouw (plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht verkennen leerlingen op een actieve manier het schoolgebouw. Zo leren ze waar belangrijke plekken zijn en voelen ze zich sneller thuis op school.

Meesterproeven SEV 1 vmbo-bkg

Werkboekles

De meesterproeven zijn praktijkopdrachten waarbij leerlingen in realistische situaties vaardigheden oefenen uit de mentorlessen. Ze werken aan sociale vaardigheden, zelfvertrouwen, communicatie en het oplossen van conflicten.

Wie kan mij helpen? – Hoe help je anderen met jouw netwerk?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe zij hun netwerk kunnen inzetten om klasgenoten te helpen bij hun loopbaanoriëntatie.

Jouw netwerk – Wie kan waarmee helpen?

Werkboekles

Leerlingen brengen hun eigen netwerk en dat van de klas in kaart en ontdekken wie hen waarmee kan helpen.

Plannen – Hoe gebruik je een agenda?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een papieren of digitale agenda effectief kunnen gebruiken om hun schoolwerk te plannen.

Leerstrategieën – In-de-vak-lesopdracht: slim samenvatten en scherp Aantekenen

Werkboekles

Leerlingen oefenen in de vakles met het maken van kolommensamenvattingen en aantekeningen door middel van afwisselende en samenwerkende werkvormen.

Leerstrategieën Plusopdracht: Zelf een toets maken én elkaars werk nakijken

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich actief in de lesstof door zelf een toets te ontwerpen, elkaars toets te maken en na te kijken.

Leerstrategieën – In-de-vaklesopdracht: Aantekeningen maken en vergelijken

Werkboekles

Leerlingen maken beurtelings aantekeningen tijdens een uitleg en leren door het vergelijken en aanvullen van elkaars notities.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Toets maken voor elkaar

Werkboekles

Leerlingen testen hun begrip van de leerstof door zelf een toets te maken en die uit te wisselen met een klasgenoot.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Vragensamenvatting maken voor een toets

Werkboekles

In deze extra opdracht helpen leerlingen hun docent door toetsvragen te maken op basis van een vragensamenvatting van de lesstof.

Leerstrategieën – Hoe bereid je een toets voor?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun huidige voorbereidingstechnieken en ontdekken hoe ze effectiever kunnen leren voor een toets.

Samen leven – Omgaan met andere meningen

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het herkennen en respecteren van verschillende meningen en leren hoe je op een constructieve manier omgaat met meningsverschillen.

Kennismaken – Hoe start je het jaar goed als klas?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun eigen start van het schooljaar en bedenken samen hoe ze als klas kunnen zorgen voor een positief en succesvol jaar.

Kennismaken – plusopdracht: Klassenuitje bedenken

Werkboekles

Leerlingen bedenken en presenteren in groepjes een creatief voorstel voor een klassenuitje en stemmen daarna op het leukste idee.

Zelfvertrouwen – Hoe neem je het initiatief?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken of ze initiatiefnemers of afwachters zijn en oefenen met beide rollen in een groepsopdracht.

Conflicten voorkomen en oplossen – Plusopdracht: Wat kun je doen tegen online pesten

Werkboekles

Leerlingen bedenken in groepjes wat ze kunnen doen tegen online pesten en delen hun ideeën klassikaal.

Kennismaken – Hoe maak je het leuk met elkaar?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken elkaars voorkeuren en bedenken samen een klasactiviteit die verbindt.

Conflicten voorkomen en oplossen – Plusopdracht: Informatiefolder tegen online pesten

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken online pesten en maken hierover een informatiefolder met tips en uitleg.

Vertel een verhaal – Hoe breng je een verhaal tot leven met beeld, geluid en spel?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat verhalen overal zijn en leren op verschillende creatieve manieren hun eigen verhaal te vertellen.

Maak een compositie – Hoe geef je vorm aan beeld, geluid en beweging?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat compositie overal in hun leven voorkomt en leren zelf composities maken met beeld, muziek, vormen en beweging.

Zet iets in elkaar – Hoe zit kunst technisch in elkaar?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat techniek onmisbaar is in kunst en experimenteren met verschillende vormen van maken, bouwen, tekenen en performen.
[tumult_advanced_search]