Samenwerken

Samenwerken

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten?

Werkboekles

Iedereen heeft sterke eigenschappen die helpen in het dagelijks leven, op school en later in werk. In deze les ontdek je jouw kwaliteiten en leer je hoe je deze bij jezelf en anderen kunt herkennen.

Jouw eigen feestdag: vrijheid, waarden en creativiteit

Werkboekles

Leerlingen staan stil bij de betekenis van 4 en 5 mei en ontwerpen hun eigen feestdag over wat zij belangrijk vinden. Ze leren zo hun waarden om te zetten in creatieve, concrete plannen.

Gouden weken: energizers voor een energieke start!

Werkvorm

Deze energizers helpen mentoren om op een laagdrempelige, actieve manier te werken aan groepsvorming en sfeer. De werkvormen bevorderen onderlinge kennismaking, samenwerking en een veilige, fijne klasomgeving.

Hoe maak je een taakverdeling?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe belangrijk het is om vooraf te bedenken wat je nodig hebt voor een opdracht.

Samenwerken met leerlingen: minder klagen, meer vragen

Blog

Samenwerken Het klinkt gemakkelijk, maar waarom doen we het dan toch nog te weinig? En waar ligt dat aan? Mentor Angelica merkt dat onderschat wordt hoe belangrijk het voor een klas is dat wij als

Meesterproeven SEV 1 vmbo-bkg

Werkboekles

De meesterproeven zijn praktijkopdrachten waarbij leerlingen in realistische situaties vaardigheden oefenen uit de mentorlessen. Ze werken aan sociale vaardigheden, zelfvertrouwen, communicatie en het oplossen van conflicten.

Samen leven – Wat zijn jouw normen en waarden?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen welke normen en waarden schuilgaan achter hun meningen. Ze maken een grappige uitspraak over iets wat zij belangrijk vinden en verspreiden die om anderen aan het denken te zetten.

Samen leven – Hoe divers is jouw klas?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen hun eigen profiel en vergelijken ze dit met dat van klasgenoten. Zo ontdekken ze zowel verschillen als overeenkomsten en leren ze nieuwsgierig te zijn naar elkaars achtergrond en persoonlijkheid.

Samen leven – Bekijk jij de situatie hetzelfde als jouw klasgenoten?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen dat iedereen situaties anders kan interpreteren. Door in gesprek te gaan en open vragen te stellen, leren ze elkaars perspectieven beter begrijpen.

Communiceren – Hoe breng je een boodschap verbaal over?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen hoe ze hun boodschap duidelijk kunnen overbrengen in een gesprek en hoe ze beter kunnen begrijpen wat een ander bedoelt. Ze leren omgaan met ruis in communicatie en oefenen met

Conflicten voorkomen en oplossen – Is het plagen of pesten?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen het verschil tussen plagen en pesten. Ze maken als klas afspraken om pesten te voorkomen en stellen een stappenplan op voor als er toch wordt gepest.

Conflicten voorkomen en oplossen – Hoe ga je om met ruzie?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen op welke manieren je ruzies kunt oplossen en wanneer welke aanpak handig is. Ze oefenen verschillende situaties in een spel en leren reflecteren op hun eigen gedrag tijdens conflicten.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

In deze les ontdek je je eigen kwaliteiten en valkuilen om beter te begrijpen welke opleiding bij je past.

Wie kan mij helpen? – Hoe help je anderen met jouw netwerk?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe zij hun netwerk kunnen inzetten om klasgenoten te helpen bij hun loopbaanoriëntatie.

Jouw netwerk – Wie kan waarmee helpen?

Werkboekles

Leerlingen brengen hun eigen netwerk en dat van de klas in kaart en ontdekken wie hen waarmee kan helpen.

Plannen – Hoe gebruik je een agenda?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een papieren of digitale agenda effectief kunnen gebruiken om hun schoolwerk te plannen.

Leerstrategieën – In-de-vak-lesopdracht: slim samenvatten en scherp Aantekenen

Werkboekles

Leerlingen oefenen in de vakles met het maken van kolommensamenvattingen en aantekeningen door middel van afwisselende en samenwerkende werkvormen.

Leerstrategieën Plusopdracht: Zelf een toets maken én elkaars werk nakijken

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich actief in de lesstof door zelf een toets te ontwerpen, elkaars toets te maken en na te kijken.

Leerstrategieën – In-de-vaklesopdracht: Aantekeningen maken en vergelijken

Werkboekles

Leerlingen maken beurtelings aantekeningen tijdens een uitleg en leren door het vergelijken en aanvullen van elkaars notities.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Toets maken voor elkaar

Werkboekles

Leerlingen testen hun begrip van de leerstof door zelf een toets te maken en die uit te wisselen met een klasgenoot.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Vragensamenvatting maken voor een toets

Werkboekles

In deze extra opdracht helpen leerlingen hun docent door toetsvragen te maken op basis van een vragensamenvatting van de lesstof.

Leerstrategieën – Hoe bereid je een toets voor?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun huidige voorbereidingstechnieken en ontdekken hoe ze effectiever kunnen leren voor een toets.

Samen leven – Omgaan met andere meningen

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het herkennen en respecteren van verschillende meningen en leren hoe je op een constructieve manier omgaat met meningsverschillen.
[tumult_advanced_search]