Reflectie

Reflectie

Waar sta je nu?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat op dit moment belangrijk voor hen is en leggen dit vast in een persoonlijke foto.

Interesses – Wat doe je graag?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat ze graag doen en wat dit zegt over hun interesses.

Liefde – Wat vind je belangrijk in een relatie?

Werkboekles

Leerlingen denken na over wat zij belangrijk vinden in een relatie en gaan hierover in gesprek met elkaar via stellingen en discussie.

Identiteit – Denken in hokjes

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat hokjesdenken is en welke gevolgen het heeft voor hoe we naar anderen en onszelf kijken.

Identiteit – De versies van jou

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke verschillende versies er van henzelf bestaan en herkennen dat ook bij hun klasgenoten.

Geluk – Waar word jij gelukkig van?

Werkboekles

Leerlingen denken na over hun persoonlijke geluk en verkennen hoe hun behoeftes volgens Maslow’s piramide daaraan bijdragen.

Geluk – Denk jezelf gelukkig

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe gedachten invloed hebben op hun geluk en leren negatieve gedachten ombuigen naar helpende, constructieve gedachten.

Geluk – Hoe gebruik je sociale media om gelukkiger te zijn?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun socialemediagebruik en bedenken hoe zij het positiever kunnen inzetten voor hun eigen geluk.

Zelfvertrouwen – Thuisopdracht: Waar ben jij goed in?

Werkboekles

Leerlingen bespreken met hun ouders/opvoeders waar zij en de ander goed of minder goed in zijn.

Kennismaken – Thuisopdracht: Test je ouders

Werkboekles

Leerlingen testen hoe goed hun ouders of opvoeders voorbereid zijn op het nieuwe schooljaar en bespreken de uitkomsten in de klas.

Wat wil ik? – les: Wat vind jij belangrijk?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat zij belangrijk vinden bij het maken van keuzes door middel van stellingen, een dobbelspel en een klassikale uitwisseling.

LOB-taken – Overzichtsschema

Werkboekles

Leerlingen maken kennis met verschillende LOB-taken waarin ze hun kwaliteiten en interesses onderzoeken, informatie verzamelen via hun netwerk en praktijkervaring, en reflecteren op hun profielkeuze.

Omgaan met conflicten – Hoe ga je om met ruzie?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen manier van ruziemaken en leren hoe ze conflicten constructiever kunnen oplossen.

Omgaan met conflicten – Klopt alles wat je denkt?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe snel je op basis van aannames of vooroordelen conclusies trekt — en waarom het belangrijk is om verder te vragen.
[tumult_advanced_search]