Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Reflecteren
Reflecteren
Filters
Alle thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Presenteren – Plusopdracht: Filmpje maken
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen maken een kort filmpje van 30 seconden waarin ze de basistips voor houding en stemgebruik toepassen.
Presenteren – Thuisopdracht: Oefenen voor publiek
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen een presentatie thuis voor hun ouders of iemand anders uit hun omgeving en vragen feedback.
Presenteren – Scans
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen voeren zelfscans uit om hun presentatievaardigheden op het gebied van houding en stem te evalueren.
Presenteren – Hoe gebruik je je stem bij het presenteren?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen met volume en tempo om hun stem duidelijk, rustig en verstaanbaar in te zetten tijdens een presentatie.
Schrijven – Scans
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen gebruiken scans om inzicht te krijgen in hun vaardigheden bij het beginnen met schrijven en het opbouwen van een tekst.
Schrijven – Plusopdracht: Schrijven voor verschillende doelgroepen
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen schrijven vier keer over hun weekend, maar richten zich telkens tot een andere doelgroep.
Schrijven – Thuisopdracht: Feedback van ouders
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen laten hun tekst lezen door ouders/opvoeders en gebruiken de feedback om hun schrijfwerk te verbeteren.
Schrijven – Hoe begin je met schrijven?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen met de WhatsApp-techniek om te ervaren dat een eerste kladversie niet perfect hoeft te zijn, maar een startpunt vormt voor een goede tekst.
Schrijven – Hoe bouw je een tekst op?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren een tekst structureren door hun ideeën te verdelen over een inleiding, kern en slot.
Samenwerken – Scans
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen gebruiken een scan om inzicht te krijgen in hun vaardigheden bij taakverdeling en het inzetten van talenten in een groep.
Samenwerken – Stappenplan
Stappenplan
Leerlingen leren in vier stappen hoe ze effectief kunnen samenwerken: taakverdeling maken, positief samenwerken, en reflecteren op het proces.
Samenwerken – Thuisopdracht: Interview over samenwerking
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen interviewen een ouder of verzorger over samenwerking en halen hier tips uit voor zichzelf.
Samenwerken – In-de-vakles-opdracht: Taakverdeling maken
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen maken voorafgaand aan een groepsopdracht een taakverdeling en reflecteren hier na afloop op.
Samenwerken – Wat is mijn rol in een groepje?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken welke rol ze in een groep kunnen vervullen en hoe hun talenten bijdragen aan samenwerking.
Studiehouding – Kernopdracht: Wat is jouw studiehouding?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hun studiehouding door een week lang hun motivatie, concentratie, mindset en zelfreflectie bij te houden.
Studiehouding – Keuzeopdracht: Leer je drijfveren kennen
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hun drijfveren en leren hoe deze hen kunnen motiveren bij het behalen van doelen.
Studiehouding – Keuzeopdracht: Reflecteer met een gekleurde hoed
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren reflecteren vanuit verschillende perspectieven met behulp van de denkhoeden van De Bono.
Studiehouding – Keuzeopdracht: Weg met negatieve gedachten
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hun mindset en leren hoe een groeimindset helpt bij het omgaan met uitdagingen.
Reflecteren – Stappenplan
Stappenplan
Leerlingen leren stap voor stap reflecteren op een situatie om inzicht te krijgen in hun handelen en verbeterpunten te formuleren.
Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw hoogtepunten?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
LOB
Werkboekles
Leerlingen brengen hun levensloop in beeld en staan stil bij gebeurtenissen waar ze trots op zijn.
Wat wil ik? – Hoe ziet jouw droomtoekomst eruit?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
LOB
Werkboekles
Leerlingen denken na over wat zij belangrijk vinden en verkennen hoe hun droomtoekomst eruit kan zien.
Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe kies jij?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hun eigen manier van keuzes maken en leren hoe ze bewuster en beter keuzes kunnen nemen.
Communiceren – Hoe voer je een goed gesprek?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen met de LSD-methode om hun luister- en gespreksvaardigheden te versterken in zowel inhoud als houding.
Communiceren – Wat zegt je lichaamstaal?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe lichaamstaal invloed heeft op communicatie en oefenen met het herkennen en doelgericht inzetten ervan.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Alles over 'Week tegen pesten'
[tumult_advanced_search]