Ontwikkeling

Ontwikkeling

De theorie achter het lesmateriaal #2: basislessen, klus-, plus-, thuis- en in-de-vakles opdrachten

Blog

Vaardigheden leer je door te doen en te oefenen. Op jouw niveau en in verschillende situaties. In ons nieuwe abonnement Tumult in de brugklas zitten daarom heel diverse opdrachten. Met deze opdrachten kun je op

De theorie achter ons lesmateriaal #4: hoe werk je klassikaal en/of gedifferentieerd?

Blog

Het lesmateriaal van Tumult wordt op heel veel verschillende manieren gebruikt. Het wordt klassikaal ingezet, op andere scholen worden themaweken georganiseerd of krijgen slechts een aantal leerlingen in de klas les met het Tumultmateriaal. Super,

Van idee tot gedrukt boek: een rondleiding bij de drukkerij

Blog

Hoe de structuur van het nieuwe lesmateriaal tot stand is gekomen heb je hier, hier en hier al kunnen lezen. Maar hoe verloopt de laatste fase, de fase waarin wij eigenlijk alles uit handen geven

De theorie achter ons lesmateriaal #6: Een voorbeeldles

Blog

In eerdere blogs bespraken we onder andere differentiatiemogelijkheden, de verschillende opdrachten en de meesterproeven die bij het werkboek Tumult in de Brugklas hoort. We hebben expres lesmateriaal gemaakt wat op verschillende manieren toegepast kan worden.

De theorie achter het nieuwe LOB-dossier #1: lessen en thuisopdrachten

Blog

In eerdere blogs gaven we uitleg over het raamwerk van het nieuwe Tumult in de brugklas (studievaardigheden) werkboek. Tijd om ook eens te kijken naar het nieuwe LOB dossier dus. LOB dossier? Ja: LoopbaanOriëntatie en

Met Tumult naar 2017 #6: Op zoek naar een nieuwe leerlijn sociaal-emotionele vaardigheden

Blog

We vernieuwen ons lesmateriaal. Dat heeft al geresulteerd in de nieuwe titels Tumult in de brugklas 1 havo/vwo (voor studievaardigheden) en Tumult LOB dossier 2 vmbo-t en vmbo-bkg’ (voor loopbaanoriëntatie en –begeleiding). De eerste scholen

Met Tumult naar 2017 #7: het nieuwe lesmateriaal voor sociaal-emotionele vaardigheden

Blog

In de vorige blog in deze serie beschreef ik onze zoektocht naar een krachtige leerlijn voor sociaal-emotionele vaardigheden. We laten je graag meekijken met de uitkomst. Hoe gaat onze leerlijn er dan uit zien? De

De theorie achter het nieuwe LOB-dossier #2: LOB-taken in Tumult LOB dossier

Blog

Hoe kun je leerlingen levensechte ervaringen laten opdoen? Alleen door het ook écht te doen, dachten wij! Dus geen ‘stel-je-voor-opdrachten’ of rollenspellen in de les, maar heldere, praktijkgerichte opdrachten voor buiten het klaslokaal. Met de

Onderwijs van de toekomst: geen idee!?

Blog

Natuurlijk heb ik wel een idee: nieuwe (geïntegreerde) vakken, minder of andere toetsing en examinering, professionalisering van docenten en natuurlijk gebruik maken van de mogelijkheden van digitalisering. Om maar wat te noemen. Maar wie weet

Samenwerken met het Corlaer

Blog

Wij geloven in feedback. Alleen dan word je beter! Feedback vragen over ons materiaal doen we door middel van enquêtes (voor leerlingen en docenten) en veel contact met docenten. We wilden ook graag eens praten

Samen leven – wat neem jij over van thuis? (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht vergelijken leerlingen hun gewoonten en waarden met die van twee belangrijke volwassenen in hun leven. Zo ontdekken ze welke gewoontes en opvattingen ze (bewust of onbewust) overnemen.
[tumult_advanced_search]