Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Aanbod online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Aanbod online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Motivatie
Motivatie
Filters
Alle thema's
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Stappenplan doelen stellen
Stappenplan
Bij het stellen van doelen is het belangrijk om concreet en SMART te formuleren wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat aanpakken. Schrijf je doel op, herinner jezelf eraan en zorg voor motivatie,
Stappenplan reflecteren
Stappenplan
Reflecteren helpt je om terug te kijken op een situatie, te analyseren wat goed en minder goed ging, en verbeterpunten te bepalen. Door dit steeds opnieuw te doen, leer je van je ervaringen en verbeter
Stappenplan jezelf motiveren
Stappenplan
Om jezelf te motiveren, creëer een prettige studieplek, maak een planning en stel haalbare doelen. Beloon jezelf na een taak, denk positief en reflecteer achteraf op wat goed ging en wat beter kan.
Leerlingen zien: motivatie & talent herkennen
Mentormodule
Deze module richt zich op het herkennen en benoemen van talenten en positieve eigenschappen van leerlingen, zelfs wanneer hun gedrag als storend wordt ervaren. Mentoren leren hoe ze door de juiste benadering en feedback kunnen
Gespreksvoering
Mentormodule
Deze module helpt mentoren bij het voeren van effectieve gesprekken met leerlingen door middel van motiverende gespreksvoering en gesprekstechnieken. Mentoren leren hoe ze een open, empathische en oplossingsgerichte houding aannemen, waardoor ze leerlingen kunnen begeleiden
Keuzebegeleiding
Mentormodule
Keuzebegeleiding en LOB (Loopbaanoriëntatie en -begeleiding) helpen leerlingen bij het maken van doordachte keuzes voor hun toekomst. Als mentor begeleid je hen bij het reflecteren op hun kwaliteiten, interesses en ambities, zonder het proces over
Rapportage en vergaderen
Mentormodule
Effectieve leerlingbesprekingen en vergaderingen zijn essentieel om de begeleiding van leerlingen waardevol en efficiënt te maken. Een goede voorbereiding met bijvoorbeeld de stoplichtmethode helpt bij het bepalen welke leerlingen besproken moeten worden. Tijdens de besprekingen
Belonen – zo motiveer je je kind op een positieve manier
Artikel
Dit artikel laat ouders zien hoe beloningen kunnen helpen om pubers te motiveren voor taken waar ze weinig zin in hebben.
3 werkvormen samenwerken & motivatie
Werkvorm
Deze drie werkvormen helpen mentoren leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, motivatie en een positief zelfbeeld. Door beweging, reflectie en positieve feedback ontdekken leerlingen hun kwaliteiten en versterken ze hun mindset.
Leren – Hoe motiveer je jezelf?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze door middel van een concreet stappenplan hun doelen kunnen bereiken.
Zelfkennis thuisopdracht – Waar word jij blij van?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
Werkboekles
Leerlingen houden een week lang dagelijks bij waar ze blij van worden en reflecteren op de rode draad in hun energiegevers.
Leerstrategieën – Hoe motiveer je jezelf?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe motivatie werkt en hoe ze zichzelf kunnen aanzetten tot leren met behulp van beloningen en praktische tips.
Leerstrategieën – Hoe motiveer je jezelf?
Vmbo t
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken wat hen wel en niet motiveert en leren hoe ze zichzelf kunnen stimuleren met beloningen en slimme motivatietips.
Leerstrategieën – Hoe bereik je je doelen?
Vmbo t
|
Jaar 2
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze duidelijke, haalbare en meetbare doelen kunnen stellen en wat ze nodig hebben om die te bereiken.
Leerstrategieën – Hoe bereik je je doelen?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen stellen een persoonlijk en haalbaar leerdoel en maken een plan om dit doel stap voor stap te bereiken.
Leerstrategieën – Thuisopdracht: Doelen stellen met je ouder
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen bespreken hun leerdoelen thuis met hun ouder of verzorger en ontdekken hoe zij daarin ondersteund kunnen worden.
Plannen – Keuzeopdracht C: Zo stel je nooit meer uit
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Werkboekles
Leerlingen ontdekken en testen manieren om zichzelf te motiveren en uitstelgedrag te voorkomen.
Leerstrategiën – Keuzeopdracht B: Denk jezelf slim
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe positief of negatief denken invloed heeft op hun leerprestaties.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Meer informatie 'Aanbod online'
Projectdag 'Zo doen we dat'!
[tumult_advanced_search]