Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Leerstrategieën
Leerstrategieën
Filters
Alle thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Leerstrategieën – Thuisopdracht: Check je studieplek
Vmbo t
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hun eigen leeromgeving en beoordelen hoe geschikt deze is voor geconcentreerd werken.
Leerstrategieën – Thuisopdracht: Wie kan jou helpen?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen brengen in kaart bij welke schooltaken ze hulp kunnen gebruiken en wie in hun omgeving hen daarbij zou kunnen ondersteunen.
Plannen – Wat neem je mee naar school?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen denken na over wat ze elke dag en per vak mee moeten nemen naar school om goed voorbereid te zijn.
Plannen – Hoe kom je op tijd op school?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen analyseren hun ochtendroutine en bedenken manieren om tijd te besparen zodat ze op tijd op school kunnen zijn.
Plannen – Hoe plan je een grote taak?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze een grote taak kunnen opdelen in kleinere deeltaken en deze efficiënt inplannen.
Leren – Hoe leer je een (grote) tekst?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze een grote tekst effectief kunnen lezen, begrijpen en onthouden met behulp van strategieën en digitale tools zoals Quizlet.
Leren – Hoe leer je woordjes?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken twee effectieve manieren om woordjes te leren: met fysieke flitskaarten en met de digitale tool Quizlet.
Leren – Hoe maak je een goede werkplek?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken welke factoren zorgen voor een fijne werkplek en hoe ze die zelf kunnen verbeteren.
Leren – In-de-vakles-opdracht: Teksten leren
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze een vaktekst actief kunnen verwerken en begrijpen door middel van een gestructureerde aanpak.
Leren – Plusopdracht: Tekst leren met een woordweb
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren een tekst door de belangrijkste informatie visueel te ordenen in een woordweb.
Leren – Scan
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Deze scan helpt leerlingen in kaart te brengen hoe ze leren, opletten in de les en hun werkplek inrichten.
Leren – Stappenplan: Teksten leren
Stappenplan
Met dit stappenplan leer je hoe je grote teksten beter kunt begrijpen en onthouden.
Leren – Plusopdracht: Tekst leren met een woordweb
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leer hoe je een tekst beter begrijpt en onthoudt door een woordweb te maken.
Leerstrategieën – Hoe maak je overzichtelijke aantekeningen?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze met de uitlijnmethode duidelijke en leerbare aantekeningen maken tijdens een uitleg of les.
Leerstrategieën – Hoe maak je een tijdbalk bij een tekst?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze een tekst omzetten in een tijdbalk om gebeurtenissen visueel en overzichtelijk weer te geven.
Leerstrategieën – Hoe maak je een vragensamenvatting?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze de inhoud van een tekst kunnen samenvatten door bij elke alinea een gerichte vraag te bedenken en te beantwoorden.
Leerstrategieën – Hoe onthoud je makkelijk nieuwe dingen?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen hoe ze hun voorkennis kunnen inzetten om nieuwe informatie beter te onthouden.
Leerstrategieën – Hoe bereik je je doelen?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze duidelijke, haalbare en meetbare doelen kunnen stellen en wat ze nodig hebben om die te bereiken.
Leerstrategieën – Hoe bereid je een toets voor?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze zich goed kunnen voorbereiden op toetsen door problemen te analyseren, tips te verzamelen en strategieën te delen.
Leerstrategieën – Plusopdracht: Vragensamenvatting maken voor een toets
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze extra opdracht helpen leerlingen hun docent door toetsvragen te maken op basis van een vragensamenvatting van de lesstof.
Leerstrategieën – Klusopdracht: Woorden onthouden met verbeelden en groeperen
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht leren leerlingen Duitse woorden beter onthouden door ze te groeperen en te verbeelden met tekeningen.
Leerstrategieën – Plusopdracht: Aantekeningen maken – digitaal of op papier?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht ontdek je of je beter aantekeningen maakt op je laptop/tablet of met pen en papier.
Leerstrategieën – Thuisopdracht: Samen een doel stellen
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze thuisopdracht stellen leerling en ouder samen een concreet doel op en bedenken ze hoe ze elkaar kunnen helpen om dat te bereiken.
Plannen – De vijf gouden regels bij plannen
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht ontdekken leerlingen hoe herhalen en taakafwisseling helpen om effectiever te leren en plannen.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Alles over 'Week tegen pesten'
[tumult_advanced_search]