Kritisch denken

Kritisch denken

Teach Like A Champion: kritisch denken

Blog

Ik hou verschrikkelijk veel van theater. Van Tsjechov tot musical, ik vind het prachtig. Maar wat gebeurt er als ik iemand mee zou nemen die nog nooit naar het theater is geweest en hier totaal

21st century skill: kritisch denken

Blog

Gisteren zocht ik op internet een oplossing voor een kwaaltje. Werkelijk bijzonder wat je dan voor oplossingen tegenkomt: “Wrijf 3 keer achter je rechteroor en raak dan de plek aan waar je last hebt: het

Het nut van de ‘waarom-vraag’

Blog

Het gebeurt niet vaak, maar laatst had ik een les ‘over’ waardoor ik ruimte had om mijn vwo 6-leerlingen de volgende vraag voor te leggen: ‘Wat willen jullie vandaag leren?’ Zestig verbaasde en enigszins paniekerige

Wij-zij-denken: in de Tweede Wereldoorlog en nu

Digibordles

POLARISATIE | Wanneer wordt wij-zij denken gevaarlijk? In de Tweede Wereldoorlog gebeurde het. Gebeurt het nu nog steeds?

Week tegen racisme: wat zijn jouw onderhuidse voorkeuren?

Digibordles

VOOROORDELEN | Iedereen heeft wel onderhuidse voorkeuren. Hoe zorg je ervoor dat je hier niet naar handelt?

Week van het geld: jouw geld de baas!

Digibordles

OMGAAN MET GELD | Dure aankopen, leuke uitjes, nabetalingen … Verantwoord besteden: kan jij goed omgaan met geld?

Feestdagenspecial: rendieren van Rovaniemi

Digibordles

SPEL | Sluit het jaar gezellig af met de kersteditie van Weerwolven van Wakkerdam. Komen jullie erachter wie de wraakzuchtige rendieren zijn voor het te laat is?

Week van de Mediawijsheid: hier niet!

Digibordles

ONGEWENST ONLINE GEDRAG | Haatcomments, scam-berichten en bewerkte foto’s: de online wereld is niet altijd leuk. Wat kan je doen?

Omgaan met keuzestress: hoe maak je goede keuzes?

Digibordles

KEUZESTRESS | 46% van de jongeren heeft keuzestress. Gelukkig hoeft kiezen hoeft niet moeilijk te zijn, als je weet hoe jij het beste keuzes maakt!

Jouw ideale school: van klagen naar actie!

Digibordles

IDEALE SCHOOL | Hoe ziet jouw ideale school eruit en wat kan jij doen om dat te bereiken? Het begint met de klaagmuur …

Hoe praat je respectvol met anderen?

Digibordles

RESPECTVOL PRATEN | Je kan anderen erg hard raken met jouw woorden. Het maakt uit wát je zegt en hoe je dat zegt!

Week van de Mediawijsheid: wie ben jij volgens het internet?

Digibordles

ONLINE IDENTITEIT | Ontdek wat er allemaal te vinden is over jou en kies bewust wat jij de wereld laat zien!

Prinsjesdag: hoe presenteer je?

Digibordles

PRESENTEREN | De koning presenteert de miljoenennota. Welke tips kunnen jullie hem geven?

Geloof in de wereld: symbolen, verhalen en zingeving

Werkboekles

Leerlingen verkennen verschillende godsdiensten en de rol van symbolen en verhalen in het geloof. Ze reflecteren op hun eigen overtuigingen en leren respectvol omgaan met religieuze diversiteit.

Leefregels en levensmotto’s – wat geeft jou richting?

Werkboekles

Leerlingen maken hun eigen leefregels zichtbaar door een top 10 samen te stellen en een persoonlijk motto te kiezen. Ze reflecteren op wat hen richting geeft in het leven – en waarom dat belangrijk voor

Schoolregels: meedenken, meebeslissen

Werkboekles

Leerlingen beoordelen bestaande schoolregels en bedenken samen nieuwe regels die beter passen bij hun klas en school. Zo leren ze kritisch nadenken én actief deelnemen aan besluitvorming.

Samen leven – wat vind jij belangrijk?

Werkboekles

In deze les denken leerlingen na over hun mening rond dagelijkse onderwerpen en morele keuzes. Ze ontdekken het verschil tussen normen en waarden, en leren luisteren naar elkaars standpunten.

Conflicten voorkomen en oplossen – klopt alles wat jij denkt?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen dat hun eerste indrukken vaak niet kloppen en dat ze snel geneigd zijn tot vooroordelen. Ze leren het verschil tussen feiten en vooroordelen en reflecteren op hun eigen oordelen over

Zelfvertrouwen – Wat is omdenken?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze negatieve gedachten kunnen omdenken naar kansen. Door problemen als feiten te zien en vanuit daar nieuwe mogelijkheden te ontdekken, ontwikkelen ze meer zelfvertrouwen en veerkracht.

Zelfvertrouwen – Hoe kom je voor jezelf op?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze op een rustige, eerlijke manier voor zichzelf kunnen opkomen. Door situaties na te spelen en elkaar tips te geven, oefenen ze hoe ze hun grenzen kunnen aangeven.

Conflicten voorkomen en oplossen – Hoe voorkom je vooroordelen?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen het verschil tussen feiten en vooroordelen, en hoe snel men op uiterlijk of groepen oordeelt. Ze oefenen met herkennen en doorbreken van vooroordelen door te reflecteren en interviewvragen op te

Leerstrategieën – Welke toetsvragen zijn er?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken de verschillende soorten toetsvragen en leren hoe ze hiermee om kunnen gaan om beter voorbereid te zijn op toetsen.

Leerstrategieën Plusopdracht: Zelf een toets maken én elkaars werk nakijken

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich actief in de lesstof door zelf een toets te ontwerpen, elkaars toets te maken en na te kijken.

Leerstrategieën – Welke toetsvragen zijn er?

Werkboekles

Leerlingen leren verschillende soorten toetsvragen herkennen en zelf opstellen, met aandacht voor het verschil tussen kennis- en vaardigheidstoetsen.
[tumult_advanced_search]