Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Aanbod online (Plus)
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Aanbod online (Plus)
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Keuzes maken
Keuzes maken
Filters
Alle thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Samen leven – Hoe ga je om met groepsdruk?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ervaren wat groepsdruk is, onderzoeken hoe zij reageren in groepssituaties en leren hoe ze hiermee om kunnen gaan.
Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe kies je een profiel?
Vmbo t
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen leren hun profielkeuze maken door twijfels te onderzoeken, beschikbare informatie te gebruiken en hun keuze te presenteren.
Hoe bereik ik wat ik wil? – Welke vakken kies je?
Vmbo t
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen verdiepen zich in de opbouw van profielen en maken keuzes voor profielvakken en keuzevakken.
Hoe bereik ik wat ik wil? – Thuisopdracht: Bespreek je profielkeuze
Vmbo t
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen bespreken hun profielkeuze met ouders of opvoeders en reflecteren op eventuele overeenkomsten en verschillen in mening.
LOB-taken – Compleet pakket: Oriëntatie op jezelf, beroepen en profielkeuze
Vmbo t
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen voeren een reeks praktische en reflectieve LOB-taken uit om hun kwaliteiten, interesses, netwerk en profielkeuze te onderzoeken, te onderbouwen en te presenteren.
Profielen – Uit welke profielen kun je kiezen?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken welke profielen en profielkeuzevakken er op hun school mogelijk zijn en bepalen welke informatie ze nog nodig hebben voor hun keuze.
Profielen – Thuisopdracht: Bespreek je profielkeuze met een volwassene
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen bespreken hun profielkeuze met een volwassene en vergelijken hun eigen mening met het advies dat zij krijgen.
Profielen – Portfolio-opdracht: Voor- en nadelen van elk profiel
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen zetten de persoonlijke voor- en nadelen van elk profiel op een rij en reflecteren hierop in hun portfolio.
Opleidingen – Welke opleidingen zijn er?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen zoeken in groepjes informatie over mbo-, hbo- en wo-opleidingen binnen hun interessegebied en presenteren deze in een gezamenlijke PowerPoint.
Opleidingen – De opleidingencarrousel: Wat spreekt je aan?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen bekijken elkaars PowerPoints in een opleidingencarrousel en onderzoeken welke opleidingen en eigenschappen het beste bij hen passen.
Opleidingen – Thuisopdracht: Braindump over opleidingen
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen maken samen met een volwassene uit hun omgeving een braindump over opleidingen en eigenschappen die bij hen passen.
Opleidingen – Portfolio-opdracht: Bezoek een open dag of opleidingenmarkt
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen bezoeken een open dag of opleidingenmarkt om opleidingsmogelijkheden te verkennen en hun profielkeuze voor te bereiden.
Werk en beroep – Welke beroepen zijn er?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken een onbekend beroep en maken hierover een tijdschriftpagina voor een gezamenlijk klassentijdschrift.
Werk en beroep – Wat vind jij van de beroepen?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen lezen het gezamenlijk gemaakte beroepentijdschrift en analyseren welke beroepen hen aanspreken en waarom.
Werk en beroep – Thuisopdracht: Interview iemand met een interessant beroep
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen interviewen iemand met een beroep dat hen aanspreekt om meer inzicht te krijgen in het werk en de benodigde vaardigheden.
Werk en beroep – Portfolio-opdracht: Mini-docu over een beroep
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen maken een korte documentaire over een beroep dat hen interesseert en presenteren deze.
Ondernemerschap – Thuisopdracht: Bespreek je businessplan met een volwassene
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen bespreken hun businessplan met een volwassene en onderzoeken of het plan en ondernemerschap bij hen passen.
Ondernemerschap – Portfolio-opdracht: Meelopen met een ondernemer
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen lopen een dag(deel) mee met een ondernemer om inzicht te krijgen in het ondernemerschap.
Ondernemerschap – Wat kun je ondernemen?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken wat zij leuk vinden, goed kunnen en waar mensen mogelijk voor willen betalen om ondernemende ideeën te ontwikkelen.
Ondernemerschap – Jouw businessplan
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen werken hun ondernemingsidee uit in een businessplan en pitchen dit om feedback te krijgen en hun plan aan te scherpen.
Hoe kom je er? – Hoe zijn anderen er gekomen?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken de loopbaan van een inspirerend persoon en ontdekken hoe onverwachte stappen en interesses tot succes kunnen leiden.
Hoe kom je er? – Hoe maak je SMART doelen?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze persoonlijke doelen concreet en haalbaar kunnen maken met behulp van de SMART-methode.
Afronding portfolio: Terugblikken en vooruitkijken op je LOB-proces
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen reflecteren op hun LOB-proces, kijken vooruit naar hun profielkeuze en benoemen wat ze hebben geleerd.
Wat wil ik? – les: Wat vind jij belangrijk?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken wat zij belangrijk vinden bij het maken van keuzes door middel van stellingen, een dobbelspel en een klassikale uitwisseling.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Alles over 'Week tegen pesten'
[tumult_advanced_search]