Keuzes maken

Keuzes maken

Samen leven – Hoe ga je om met groepsdruk?

Werkboekles

Leerlingen ervaren wat groepsdruk is, onderzoeken hoe zij reageren in groepssituaties en leren hoe ze hiermee om kunnen gaan.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe kies je een profiel?

Werkboekles

Leerlingen leren hun profielkeuze maken door twijfels te onderzoeken, beschikbare informatie te gebruiken en hun keuze te presenteren.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Welke vakken kies je?

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in de opbouw van profielen en maken keuzes voor profielvakken en keuzevakken.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Thuisopdracht: Bespreek je profielkeuze

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun profielkeuze met ouders of opvoeders en reflecteren op eventuele overeenkomsten en verschillen in mening.

LOB-taken – Compleet pakket: Oriëntatie op jezelf, beroepen en profielkeuze

Werkboekles

Leerlingen voeren een reeks praktische en reflectieve LOB-taken uit om hun kwaliteiten, interesses, netwerk en profielkeuze te onderzoeken, te onderbouwen en te presenteren.

Profielen – Uit welke profielen kun je kiezen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke profielen en profielkeuzevakken er op hun school mogelijk zijn en bepalen welke informatie ze nog nodig hebben voor hun keuze.

Profielen – Thuisopdracht: Bespreek je profielkeuze met een volwassene

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun profielkeuze met een volwassene en vergelijken hun eigen mening met het advies dat zij krijgen.

Profielen – Portfolio-opdracht: Voor- en nadelen van elk profiel

Werkboekles

Leerlingen zetten de persoonlijke voor- en nadelen van elk profiel op een rij en reflecteren hierop in hun portfolio.

Opleidingen – Welke opleidingen zijn er?

Werkboekles

Leerlingen zoeken in groepjes informatie over mbo-, hbo- en wo-opleidingen binnen hun interessegebied en presenteren deze in een gezamenlijke PowerPoint.

Opleidingen – De opleidingencarrousel: Wat spreekt je aan?

Werkboekles

Leerlingen bekijken elkaars PowerPoints in een opleidingencarrousel en onderzoeken welke opleidingen en eigenschappen het beste bij hen passen.

Opleidingen – Thuisopdracht: Braindump over opleidingen

Werkboekles

Leerlingen maken samen met een volwassene uit hun omgeving een braindump over opleidingen en eigenschappen die bij hen passen.

Opleidingen – Portfolio-opdracht: Bezoek een open dag of opleidingenmarkt

Werkboekles

Leerlingen bezoeken een open dag of opleidingenmarkt om opleidingsmogelijkheden te verkennen en hun profielkeuze voor te bereiden.

Werk en beroep – Welke beroepen zijn er?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken een onbekend beroep en maken hierover een tijdschriftpagina voor een gezamenlijk klassentijdschrift.

Werk en beroep – Wat vind jij van de beroepen?

Werkboekles

Leerlingen lezen het gezamenlijk gemaakte beroepentijdschrift en analyseren welke beroepen hen aanspreken en waarom.

Werk en beroep – Thuisopdracht: Interview iemand met een interessant beroep

Werkboekles

Leerlingen interviewen iemand met een beroep dat hen aanspreekt om meer inzicht te krijgen in het werk en de benodigde vaardigheden.

Werk en beroep – Portfolio-opdracht: Mini-docu over een beroep

Werkboekles

Leerlingen maken een korte documentaire over een beroep dat hen interesseert en presenteren deze.

Ondernemerschap – Thuisopdracht: Bespreek je businessplan met een volwassene

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun businessplan met een volwassene en onderzoeken of het plan en ondernemerschap bij hen passen.

Ondernemerschap – Portfolio-opdracht: Meelopen met een ondernemer

Werkboekles

Leerlingen lopen een dag(deel) mee met een ondernemer om inzicht te krijgen in het ondernemerschap.

Ondernemerschap – Wat kun je ondernemen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat zij leuk vinden, goed kunnen en waar mensen mogelijk voor willen betalen om ondernemende ideeën te ontwikkelen.

Ondernemerschap – Jouw businessplan

Werkboekles

Leerlingen werken hun ondernemingsidee uit in een businessplan en pitchen dit om feedback te krijgen en hun plan aan te scherpen.

Hoe kom je er? – Hoe zijn anderen er gekomen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken de loopbaan van een inspirerend persoon en ontdekken hoe onverwachte stappen en interesses tot succes kunnen leiden.

Hoe kom je er? – Hoe maak je SMART doelen?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze persoonlijke doelen concreet en haalbaar kunnen maken met behulp van de SMART-methode.

Afronding portfolio: Terugblikken en vooruitkijken op je LOB-proces

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun LOB-proces, kijken vooruit naar hun profielkeuze en benoemen wat ze hebben geleerd.

Wat wil ik? – les: Wat vind jij belangrijk?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat zij belangrijk vinden bij het maken van keuzes door middel van stellingen, een dobbelspel en een klassikale uitwisseling.
[tumult_advanced_search]