Gouden Weken - begin schooljaar

Gouden Weken - begin schooljaar

Groepsvorming: in 5 stappen naar een hechte groep

Hoe zorg je ervoor dat jouw klas een hechte groep wordt én blijft? In deze blog leggen we uit hoe je in vijf stappen, van forming naar adjourning, tot een hechte groep komt.

Vijf kennismakingsspellen voor een goede start van het schooljaar!

Blog

Heb je nieuwe leerlingen in de klas? Of een hele klas die je nog niet kent? Of wil je leerlingen met elkaar laten kennismaken in de brugklas? Een goede kennismaking met leerlingen is het halve

Een sterke start van het schooljaar: van kennismaken tot doelen stellen

Blog

Een nieuw schooljaar? Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Bijvoorbeeld om mooie resultaten te behalen, om al het talent in je leerlingen naar boven te halen, of om er samen met je leerlingen een (educatief) feestje van

Gouden weken: energizers

We hoeven je vast niet te vertellen dat de start van het schooljaar een belangrijke tijd is. Die eerste weken, ook wel de Gouden Weken genoemd, zijn hét moment voor jou en je leerlingen om

Hoe leer jij je klasgenoten beter kennen?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les ontdek je nieuwe dingen over je klasgenoten. Dat is leuk, want zo leer je ze beter kennen. Na deze les kun je:

Hoe start je het jaar goed als klas?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les bedenken jullie hoe je van dit jaar een topjaar maakt. Zo voelt iedereen zich prettig in de klas! Na deze les kun je:

De Gouden Weken: 3 tips!

De Gouden Weken: misschien wel de belangrijkste weken van het schooljaar. Misschien dit jaar nog wel belangrijker na een schooljaar waarin leerlingen veel thuis waren. Tijdens de Gouden Weken leren jij en je mentorleerlingen elkaar

Stappenplan samenwerken

Stappenplan

Succesvol samenwerken begint met een goede taakverdeling, duidelijke afspraken en effectieve communicatie. Door elkaar te helpen, feedback te geven en na afloop te reflecteren, wordt de samenwerking steeds beter.

Gouden weken: energizers voor een energieke start!

Werkvorm

Deze energizers helpen mentoren om op een laagdrempelige, actieve manier te werken aan groepsvorming en sfeer. De werkvormen bevorderen onderlinge kennismaking, samenwerking en een veilige, fijne klasomgeving.

Kennismaken – wie zijn jouw klasgenoten?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen spelenderwijs de namen van hun klasgenoten en maken ze op een ontspannen manier kennis met elkaar. Door groepsopdrachten en klassikale vragen leren ze meer over elkaars achtergrond, interesses en karakter.

Kennismaken – wat zijn de regels op school?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen op een interactieve manier welke regels er op hun school gelden. Door spel en gesprek leren ze het nut van regels kennen én denken ze na over hun eigen ideale

Kennismaken – welke afspraken maak jij met je klas?

Werkboekles

In deze les maken leerlingen samen afspraken over hoe ze in de klas met elkaar omgaan. Ze stemmen klassikaal op de belangrijkste regels en denken na over wat te doen als iemand zich er niet

Kennismaken – ontdek je schoolgebouw (plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht verkennen leerlingen op een actieve manier het schoolgebouw. Zo leren ze waar belangrijke plekken zijn en voelen ze zich sneller thuis op school.

Kennismaken – samen vooruitkijken naar de brugklas (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze thuisopdracht kijken leerling en ouder samen vooruit naar het nieuwe schooljaar. Ze bespreken hun verwachtingen over schoolvakken, veranderingen thuis en het verschil met de basisschool.

Kennismaken – Ontdek je nieuwe school (Plusopdracht)

Werkboekles

In deze plusopdracht verkennen leerlingen hun nieuwe schoolgebouw en verzamelen ze belangrijke informatie over praktische zaken. Zo leren ze zich sneller thuis te voelen op hun nieuwe school.

Kennismaken – Samen vooruitkijken naar de brugklas (Thuisopdracht)

Werkboekles

Deze thuisopdracht nodigt leerlingen en hun ouders/opvoeders uit om samen stil te staan bij de veranderingen die het voortgezet onderwijs met zich meebrengt. Door elkaar vragen te stellen leren ze elkaars verwachtingen en gevoelens beter

Kennismaken – Hoe start je het jaar goed als klas?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun eigen start van het schooljaar en bedenken samen hoe ze als klas kunnen zorgen voor een positief en succesvol jaar.

Kennismaken – Hoe leer je je klasgenoten beter kennen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken nieuwe kanten van hun klasgenoten door middel van persoonlijke foto’s, goede vragen en gerichte observaties.

Kennismaken – plusopdracht: Klassenuitje bedenken

Werkboekles

Leerlingen bedenken en presenteren in groepjes een creatief voorstel voor een klassenuitje en stemmen daarna op het leukste idee.

Kennismaken – thuisopdracht: Hoe goed kennen je ouders jouw schooljaar?

Werkboekles

Leerlingen testen hoe goed hun ouders of verzorgers voorbereid zijn op het nieuwe schooljaar en reflecteren op communicatie thuis.

Kennismaken – Meesterproef: Leer je schoolgenoten kennen!

Werkboekles

Leerlingen voeren een rollenspel of creatieve opdracht uit waarin ze zich op een leuke manier aan elkaar voorstellen.

Kennismaken – Hoe leer je elkaar beter kennen?

Werkboekles

Leerlingen leren elkaar beter kennen door vragen te beantwoorden en in gesprek te gaan met zoveel mogelijk klasgenoten.

Kennismaken – Hoe maak je het leuk met elkaar?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken elkaars voorkeuren en bedenken samen een klasactiviteit die verbindt.

Kennismaken – Plusopdracht: Van dit schooljaar een topjaar maken

Werkboekles

Leerlingen bedenken samen afspraken om van het schooljaar een topjaar te maken.
[tumult_advanced_search]