Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Aanbod online (Plus)
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Aanbod online (Plus)
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Digitale geletterdheid
Digitale geletterdheid
Filters
Alle thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Lesbrief aan of uit?!
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 2
,
Jaar 3
,
Jaar 4
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen en hun ouder/opvoeder samen hoe vaak ze ‘aanstaan’ door smartphonegebruik. Ze reflecteren op hun eigen schermtijd, spelen een spel over digitale keuzes, en bespreken wat écht nodig is en wat
Communiceren – hoe communiceer je online?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe emoji’s bijdragen aan duidelijkere online communicatie. Ze ontdekken welke betekenis emoji’s kunnen hebben en oefenen met het reageren op online berichten.
Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk creatief?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe ze hun netwerk en online bronnen creatief kunnen inzetten om informatie te vinden over opleidingen en beroepen.
Leerstrategieën – Hoe maak je aantekeningen?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze tijdens de les effectief aantekeningen kunnen maken door belangrijke informatie te herkennen en snel te noteren.
Leren – Hoe leer je een (grote) tekst?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze een grote tekst effectief kunnen lezen, begrijpen en onthouden met behulp van strategieën en digitale tools zoals Quizlet.
Leren – Hoe leer je woordjes?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken twee effectieve manieren om woordjes te leren: met fysieke flitskaarten en met de digitale tool Quizlet.
Leerstrategieën – Plusopdracht: Aantekeningen maken – digitaal of op papier?
Vmbo t
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht ontdek je of je beter aantekeningen maakt op je laptop/tablet of met pen en papier.
Geluk – Maken sociale media jou gelukkig?
Vmbo bkg
,
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken welke sociale-mediaberichten hen een positief of negatief gevoel geven en hoe ze met negatieve berichten kunnen omgaan.
Informatievaardigheden – Hoe vind je de informatie die je zoekt?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze effectieve zoekopdrachten formuleren en beoordelen welke online informatie betrouwbaar en bruikbaar is.
Informatievaardigheden – plusopdracht: Uitdagende zoekvragen oplossen
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen analyseren complexe zoekopdrachten en zoeken gericht naar betrouwbare antwoorden.
Omgaan met informatie – Hoe zoek je met een zoekmachine?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze met behulp van gerichte zoekwoorden efficiënter informatie kunnen vinden via een zoekmachine.
Omgaan met informatie – Thuisopdracht: Zoekwedstrijdje met ouders
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen vergelijken hun zoekvaardigheden met die van hun ouder/verzorger in een zoekwedstrijdje en wisselen tips uit.
Omgaan met informatie – In-de-vakles-opdracht: Informatie zoeken voor een vakles
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen passen hun zoekvaardigheden toe op een concrete opdracht uit een vakles en doorlopen het zoekproces zelfstandig.
Omgaan met informatie – Scans
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen voeren zelfscans uit om hun vaardigheden in het gebruik van informatiebronnen en zoekstrategieën te evalueren.
Omgaan met informatie – Stappenplan informatie zoeken op internet
Stappenplan
Leerlingen leren in vijf stappen hoe ze een zoekvraag vertalen naar effectieve zoekwoorden en daarmee betrouwbare informatie vinden.
Communiceren – Hoe voer je online gesprekken?
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe snel misverstanden kunnen ontstaan bij online communicatie en hoe je die kunt voorkomen.
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Alles over 'Week tegen pesten'
[tumult_advanced_search]