Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid

Lesbrief aan of uit?!

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen en hun ouder/opvoeder samen hoe vaak ze ‘aanstaan’ door smartphonegebruik. Ze reflecteren op hun eigen schermtijd, spelen een spel over digitale keuzes, en bespreken wat écht nodig is en wat

Communiceren – hoe communiceer je online?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe emoji’s bijdragen aan duidelijkere online communicatie. Ze ontdekken welke betekenis emoji’s kunnen hebben en oefenen met het reageren op online berichten.

Communiceren – Hoe breng je een boodschap digitaal over?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze verschillende digitale communicatiemiddelen effectief inzetten, afhankelijk van het doel en de doelgroep. Ze oefenen met het schrijven van berichten via WhatsApp, e-mail en sociale media.

Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk creatief?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe ze hun netwerk en online bronnen creatief kunnen inzetten om informatie te vinden over opleidingen en beroepen.

Leerstrategieën – Hoe maak je aantekeningen?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze tijdens de les effectief aantekeningen kunnen maken door belangrijke informatie te herkennen en snel te noteren.

Leren – Hoe leer je een (grote) tekst?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een grote tekst effectief kunnen lezen, begrijpen en onthouden met behulp van strategieën en digitale tools zoals Quizlet.

Leren – Hoe leer je woordjes?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken twee effectieve manieren om woordjes te leren: met fysieke flitskaarten en met de digitale tool Quizlet.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Aantekeningen maken – digitaal of op papier?

Werkboekles

In deze opdracht ontdek je of je beter aantekeningen maakt op je laptop/tablet of met pen en papier.

Geluk – Maken sociale media jou gelukkig?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke sociale-mediaberichten hen een positief of negatief gevoel geven en hoe ze met negatieve berichten kunnen omgaan.
[tumult_advanced_search]