Communicatie

Communicatie

Omgaan met conflicten – Hoe ga je om met pesten?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat pesten is en welke rol zij kunnen spelen om pestgedrag te stoppen.

Omgaan met conflicten – Hoe ga je om met ruzie?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe ze omgaan met ruzie, welk type ruziemaker ze zijn en hoe ze conflicten constructief kunnen oplossen.

Omgaan met conflicten – Klopt alles wat je denkt?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat hun eerste indruk niet altijd klopt en leren kritisch na te denken over hun eigen vooroordelen.

Omgaan met conflicten – Thuisopdracht: Online pesten

Werkboekles

Leerlingen voeren thuis een gesprek met een volwassene over online pesten en reflecteren op hun rol als omstander.

Samen leven – Wat is vriendschap?

Werkboekles

Leerlingen denken na over wat vriendschap voor hen betekent en verkennen de waarde van vriendschap in hun klas.

Samen leven – Hoe kunnen we elkaar helpen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken op een positieve manier hoe zij elkaar kunnen helpen en benutten elkaars verschillen als kracht.

Samen leven – Wat zijn jouw normen en waarden?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat normen en waarden zijn en welke zij zelf belangrijk vinden, individueel én als klas.

Samen leven – Hoe leef je je in een ander in?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met inlevingsvermogen door zich te verplaatsen in anderen met wie ze van mening verschillen.

Samen leven – Thuisopdracht: Het dilemma-spel

Werkboekles

Leerlingen bespreken thuis morele dilemma’s met een volwassene om elkaars perspectief beter te begrijpen.

Zelfvertrouwen – Welke gedachtes geven jou zelfvertrouwen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen gedachtes en leren hoe ze negatieve gedachtes kunnen ombuigen naar groeigedachtes.

Zelfvertrouwen – Hoe kom je voor jezelf op?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken in welke situaties ze voor zichzelf op moeten komen en leren hoe ze dat op een assertieve manier kunnen doen.

Zelfvertrouwen – Thuisopdracht: Gebruiksaanwijzing maken

Werkboekles

Leerlingen maken samen met een volwassene een persoonlijke gebruiksaanwijzing over hoe zij omgaan met emoties.

Kennismaken – Thuisopdracht: Terug naar jouw brugklas

Werkboekles

Leerlingen gaan in gesprek met een volwassene over het begin van hun middelbareschooltijd.

Communiceren – Hoe voer je een goed gesprek?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met actief luisteren, samenvatten en doorvragen met behulp van de LSD-methode.

Communiceren – Wat zegt je lichaamstaal?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe lichaamstaal werkt en hoe het invloed heeft op de betekenis van wat je zegt.

Communiceren – Thuisopdracht: luisteren, samenvatten en doorvragen

Werkboekles

Leerlingen oefenen met de LSD-methode in een gesprek met een volwassene om hun luistervaardigheden en wederzijds begrip te versterken.

Omgaan met conflicten – Hoe ga je om met pesten?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe pesten werkt, welke rol omstanders spelen en wat zij zelf kunnen doen om pesten te stoppen.

Omgaan met conflicten – Hoe ga je om met ruzie?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen manier van ruziemaken en leren hoe ze conflicten constructiever kunnen oplossen.

Omgaan met conflicten – Klopt alles wat je denkt?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe snel je op basis van aannames of vooroordelen conclusies trekt — en waarom het belangrijk is om verder te vragen.

Omgaan met conflicten – Thuisopdracht: Online pesten

Werkboekles

Leerlingen voeren een gesprek met een volwassene over online pesten en reflecteren op hun rol en verantwoordelijkheid hierin.

Kennismaken – Wie zitten er bij jou in de klas?

Werkboekles

Leerlingen maken op een speelse manier kennis met elkaar en ontdekken verrassende dingen over hun klasgenoten en docent.

Kennismaken – Thuisopdracht: gesprek over de brugklas

Werkboekles

Leerlingen praten met een volwassene over het begin van hun middelbareschooltijd.

Samen leven – Wat is vriendschap?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat vriendschap voor hen en hun klasgenoten betekent.

Samen leven – Hoe leef je je in een ander in?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het inleven in andermans gedachten, gevoelens en keuzes bij meningsverschillen en dilemma’s.
[tumult_advanced_search]