10 tips om stress bij leerlingen te verminderen

Gepubliceerd op: 18 mei 2023
Door: Anne-Marie van Lieshout

Langzaam maar zeker gaan we alweer richting het einde van het schooljaar. Examens, toetsen, het kiezen van een vervolgopleiding en de beheersing van de lesstof… allemaal zaken die de nodige stress kunnen opleveren bij leerlingen. Hoe help je als mentor je leerlingen omgaan met deze stress? Ik deel 10 tips met je. 

Een beetje stress is best goed voor je, maar chronische stress, oftewel elke dag heel veel stress, dat zorgt voor problemen. Uit onderzoek blijkt dat de stress bij kinderen toeneemt. School staat op de tweede plaats van belangrijkste stressoren. Leerlingen gaven in 2021 aan dat goede cijfers willen halen, teveel huiswerk en achterstand op school de belangrijkste redenen zijn voor schoolstress. Chronische stress zorgt voor slechtere resultaten en meer ongeoorloofd schoolverzuim.

Tips voor je mentorles

Het goede nieuws is: je kan je leerlingen (en jezelf natuurlijk) vaardiger maken in het omgaan met stress in de klas. Hoe doe je dat? Hier een paar tips, bijvoorbeeld voor in je (mentor)les:

  1. Als eerste: geef ze controle. Alleen al het besef dat je wél iets kunt doen tegen stress, kan je leerlingen helpen. Die toets geeft je geen stress, maar jij (en jouw gedachten over die toets) geeft je stress. Verander je hoe je kijkt naar dingen en de stress neemt af.
  2. Hoe meer je het gevoel hebt dat je invloed hebt op je dagelijks leven, hoe minder stress. Geef je leerlingen meer verantwoordelijkheid en betrek ze bij beslissingen, bijvoorbeeld in het onderwerp van de les of in de lesopbouw.
  3. Vergroot het probleemoplossend vermogen. Deel een (alledaags) probleem en vraag je leerlingen om suggesties voor een oplossing.
  4. Doe meer fysieke activiteiten in je les: even stretchen tussendoor, een rondje joggen voordat je begint, geef een wandel-les buiten of doe een activerende opdracht met een bal. En motiveer je leerlingen om aan sport te doen.
  5. Laat je leerlingen opschrijven wat ze stress geeft: daardoor ‘verdwijnt’ het uit je hersenen en heb je minder stress.
  6. Doe met je leerlingen een oefening in de ‘1-week-regel’. Als je je gestrest voelt, vraag je dan af: “Is dit over een week nog steeds belangrijk?“ (Bijvoorbeeld het verkeerde antwoord wat je vandaag in de les gaf of wat je aantrekt naar het schoolfeest). Zo niet, dan hoef je je er nu ook niet druk over te maken.
  7. Relax: doe een meditatie- of ademhalingsoefening in je les, heel simpel door bijvoorbeeld iedereen te vragen hun aandacht een moment naar hun ademhaling te brengen en daar een minuut te houden. En moedig je leerlingen aan om op tijd naar bed te gaan.
  8. Zorg voor een nieuw perspectief. Bijvoorbeeld: “Zij is onaardig tegen mij omdat ze het nu thuis niet makkelijk heeft.” of “Een heleboel volwassenen weten nog steeds niet wat ze willen worden later”.
  9. Bijna toetsweek of examens op school? Vraag je leerlingen waar ze behoefte aan hebben. Even iets heel anders doen zodat ze de spanning even vergeten of juist nog kort de stof samenvatten? 
  10. Gezond eten. Stress vraagt veel van je lichaam. Door gezonder te eten help je je lichaam om beter met stress om te gaan. Besteed een les aan gezond eten. En trakteer je klas op een rondje appels!

Hebben jouw leerlingen vooral last van keuzestress? Zet dan onze gratis Tumult Actueel mentorles in over keuzestress.

Misschien vind je dit ook interessant

One Response

  1. Supertips, behalve nummer 9. Heel veel leerlingen vinden het fijn als de leraar de stof nog even samenvat in de laatste les(sen). Dit zorgt voor overzicht in hun hoofd en is tegelijkertijd een check of ze alle stof beheersen. Een ander onderwerp aansnijden kan juist heel frustrerend zijn omdat de leerlingen zich goed willen voorbereiden op de toets en op die manier averechts werken!

    Ikke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search