Speciaal voor ouders #3: hoe begeleid ik mijn kind bij huiswerk maken?

Gepubliceerd op: 13 oktober 2015
Door: Martina Nieuwenhuis

Een hele middag lang zitten staren naar mijn boeken, zonder daadwerkelijk iets te doen. Dat was bij mij geen uitzondering tijdens mijn tijd op de middelbare school. Ik kon zo’n tegenzin hebben dat ik gewoon niets deed. Met als gevolg… tja, dat het dus op een ander moment alsnog moest. Op een gegeven moment kreeg ik dat door (dankzij mijn ouders, ja echt!) en zorgde ik bijvoorbeeld dat ik mijn huiswerk voor maandag al op vrijdagmiddag deed. Een vrij weekend was de beloning! Als ouders kun je je kind dus wel degelijk begeleiden bij huiswerk maken. Hoe? In deze blog staan tien stappen en nog wat praktische tips. Doe er je voordeel mee! 

1. Bespreek dagelijks wat je kind moet doen als huiswerk
Maak het gezellig als je kind van school komt (kopje thee, koekje) en informeer op een ontspannen manier wat er allemaal moet gebeuren. Verwacht niet van je kind dat hij/zij alles noemt, maar misschien alleen de grote dingen of dingen die lastig zijn. Wees geïnteresseerd in resultaten, maar vooral ook in wat er die dag geleerd is als de leerling daar over wil vertellen. Maak (eventueel samen) een lijstje van taken die je kind moet doen en help eventueel bij het maken van een planning. Voor tips over het begeleiden bij het plannen verwijs ik je naar de blog over de ouderkaart plannen.

2. Toon interesse, gebruik geen dwang
Als je teveel pusht wordt het een machtsstrijd, dat werkt averechts. Als je belangstelling toont en meedenkt, heeft dat veel meer effect.

3. Stel vragen in plaats van iets te zeggen
Door vragen te stellen (in plaats van dingen te beweren) toon je belangstelling. Je kan bijvoorbeeld zeggen: ‘Volgens mij besteed je te weinig tijd aan je huiswerk’. Maar beter is: ‘Hoeveel tijd zou voldoende zijn denk jij?’.

4. Zorg voor een rustige plek waar niet te veel afleiding is
Een opgeruimde omgeving maakt het leren gemakkelijker. Zorg dat je hierin het goede voorbeeld geeft. Bijvoorbeeld door in het begin van het brugklasjaar je kind te helpen door zijn bureau en kamer een beetje netjes en overzichtelijk te houden en te benoemen dat je dit doet zodat hij/zij goed kan leren. Vraag je kind dit na een aantal weken zelf over te nemen. Werkt je kind in de huiskamer? Zorg voor een opgeruimde tafel. Bespreek eventueel met elkaar wat hem/haar afleidt en wat je daar samen aan kunt doen.

5. Zorg voor evenwicht tussen huiswerk en ontspanning
Sommige kinderen moet je stimuleren om aan het werk te gaan, anderen juist afremmen. In het eerste geval kun je samen nadenken over voordelen en beloningen voor als de leerling zijn werk af heeft. Moet je jouw kind juist wat remmen in zijn werklust? Spreek dan een eindtijd af en houd samen (afgesproken) pauzes.

6. Zorg voor (korte) onderbrekingen bij het maken van het huiswerk
Bijvoorbeeld voor en na het avondeten (een half uur). Of als er een uur gewerkt is, een kwartier pauze.

7. Als je kind om hulp vraagt, verdiep je dan in de schoolmethode
Kinderen raken snel in de war als ze verschillende trucjes en methodes door elkaar leren. Neem dus de manier waarop het op school gedaan wordt als uitgangspunt. Komt je kind er zo echt niet uit? Dan kun je uiteraard een andere manier gebruiken ter ondersteuning.

8. Maak nooit zelf het huiswerk!
Het klinkt vanzelfsprekend, maar het kan o zo verleidelijk zijn: je kind snapt het niet dus typ jij die alinea wel even voor dat verslag. Uiteindelijk helpt dit je kind niet: op een later moment moet het vanuit je kind zelf komen (denk aan een toets of opdracht op school) en ben jij er niet om te helpen. Wat je wel kunt doen is samen kijken naar de uitleg. Nog een keer goed lezen kan er soms al voor zorgen dat je kind het begrijpt.

9. Bied je kind aan hem/haar te overhoren en doe dat wanneer hij/zij daarom vraagt
Zo traint je kind het beantwoorden van onverwachte vragen. Daarnaast is het een moment waarop jij je betrokkenheid kunt tonen. Vraagt je kind dus om een overhoring? Plan dan samen een moment in (vanavond na het eten?) en verdiep je vast in de lesstof. Maak eventueel afspraken met je kind over hoe lang van tevoren hij/zij moeten vragen om overhoort te worden. Kan dit op ieder moment of moet het ingepland worden?

10. Prijs je kind regelmatig bij een goede inzet
Prijs je kind niet alleen bij goede prestaties, maar juist ook bij een goede inzet. Blijf belangstelling tonen, ook als het constant goed gaat. Kinderen zullen zich beter inspannen als ze thuis worden aangemoedigd.

Om deze blog af te sluiten, nog een paar concrete tips die je kunt inzetten als je je kind begeleidt bij het huiswerk maken:

  • Wissel maakwerk met leerwerk af, moeilijk met gemakkelijk en talen met exacte vakken. Stel het leren niet uit tot het eind van de avond.
  • Veel methodes hebben aparte cd’s en websites waarmee kinderen de leerstof extra kunnen oefenen.
  • Achter in veel methodes (met name bij talen) staan samenvattingen en tips.
  • Laat de leerling langere stukken tekst samenvatten (bijv. in een schema zetten met trefwoorden).
  • Voor woordjes leren heb je handige sites: www.woordjesleren.nl, www.wrts.nl, www.quizlet.com, www.quandle.nl, www.teach2000.nl en www.oriente-voca.eu. Of verbuga.eu voor het leren van werkwoorden. Ook de site die bij het boek hoort, heeft vaak oefenmateriaal.
  • Als woordjes of begrippen na veelvuldig leren toch niet ‘in het hoofd blijven zitten’ probeer dan met ezelsbruggetjes te werken die betekenis hebben voor de leerling.
  • Zorg dat hij/zij ’s avonds, als het huiswerk af is, zijn/haar tas heeft ingepakt (help daar eventueel bij).

Heb je nog aanvullende tips? Ik hoor het graag hieronder!

Foto: bichxa

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search