Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Werkboekles
Werkboekles
Filters
Alle content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Geloofshelden: roeping, doorzetten en betekenis geven
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Burgerschap
Werkboekles
Leerlingen verdiepen zich in geloofshelden en het concept ‘roeping’, en denken na over persoonlijke beproevingen. Ze leren dat volhouden en trouw blijven aan je overtuigingen ook in hun eigen leven van waarde is.
Jouw heldentoespraak – van droom naar daad
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Burgerschap
Werkboekles
Leerlingen schrijven en presenteren een persoonlijke heldentoespraak over een ideaal dat zij belangrijk vinden. Ze leren hoe krachtige woorden mensen kunnen raken en in beweging zetten.
Regels: afspraken om samen te leven
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
Burgerschap
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken waarom regels bestaan en welke rol ze spelen in thuis, school en de openbare ruimte. Ze verbeelden regels creatief via zelfgemaakte verkeersborden en leren het verschil tussen formele en informele afspraken.
Leefregels en levensmotto’s – wat geeft jou richting?
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Burgerschap
Werkboekles
Leerlingen maken hun eigen leefregels zichtbaar door een top 10 samen te stellen en een persoonlijk motto te kiezen. Ze reflecteren op wat hen richting geeft in het leven – en waarom dat belangrijk voor
Regels wereldwijd – anders is niet gek
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Burgerschap
Werkboekles
Leerlingen ontdekken dat wat in hun eigen omgeving normaal is, in een andere cultuur vreemd kan zijn – en andersom. Door een quiz en groepsopdrachten leren ze dat nieuwsgierigheid naar regels van anderen je blik
Schoolregels: meedenken, meebeslissen
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Burgerschap
Werkboekles
Leerlingen beoordelen bestaande schoolregels en bedenken samen nieuwe regels die beter passen bij hun klas en school. Zo leren ze kritisch nadenken én actief deelnemen aan besluitvorming.
Thuis: jouw plek, jouw gevoel
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
Burgerschap
Werkboekles
Leerlingen staan stil bij wat hun thuis tot thuis maakt: het huis, een gevoel van veiligheid en hun favoriete plek. Door te reflecteren en delen leren ze elkaar beter kennen.
Thuis – Binnenwereld
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Burgerschap
Werkboekles
Leerlingen maken een stamboom van hun familie en onderzoeken hun roots. Ze reflecteren op welke kenmerken zij van hun familie hebben meegekregen en wat dat zegt over hun eigen identiteit.
Thuis – Buitenwereld
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Burgerschap
Werkboekles
Leerlingen verdiepen zich in het leven van mensen zonder vaste woonplek, zoals daklozen of asielzoekers. Ze leren over de redenen waarom mensen hun thuis verliezen en hoe tijdelijk wonen eruitziet.
Thuis – Actie!
Havo
,
Vmbo bkg
,
Vmbo t
,
Vwo
|
Jaar 1
,
Jaar 2
Burgerschap
Werkboekles
Leerlingen verdiepen zich in kerken, moskeeën, tempels en andere gebedshuizen en denken na over de functie ervan. Daarna ontwerpen ze een eigen klassenhuis dat past bij hun groep en waar iedereen zich veilig en gehoord
Hoe maak je een taakverdeling?
Vmbo bkg
,
Vmbo t
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe belangrijk het is om vooraf te bedenken wat je nodig hebt voor een opdracht.
Kennismaken – wie zijn jouw klasgenoten?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen spelenderwijs de namen van hun klasgenoten en maken ze op een ontspannen manier kennis met elkaar. Door groepsopdrachten en klassikale vragen leren ze meer over elkaars achtergrond, interesses en karakter.
Kennismaken – wat zijn de regels op school?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen op een interactieve manier welke regels er op hun school gelden. Door spel en gesprek leren ze het nut van regels kennen én denken ze na over hun eigen ideale
Kennismaken – welke afspraken maak jij met je klas?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les maken leerlingen samen afspraken over hoe ze in de klas met elkaar omgaan. Ze stemmen klassikaal op de belangrijkste regels en denken na over wat te doen als iemand zich er niet
Kennismaken – ontdek je schoolgebouw (plusopdracht)
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht verkennen leerlingen op een actieve manier het schoolgebouw. Zo leren ze waar belangrijke plekken zijn en voelen ze zich sneller thuis op school.
Kennismaken – samen vooruitkijken naar de brugklas (thuisopdracht)
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze thuisopdracht kijken leerling en ouder samen vooruit naar het nieuwe schooljaar. Ze bespreken hun verwachtingen over schoolvakken, veranderingen thuis en het verschil met de basisschool.
Samen leven – wat is een goede vriend?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les denken leerlingen na over de betekenis van vriendschap en delen ze hun eigen ervaringen met een goede vriend of vriendin. Ze geven hun mening over stellingen, vullen een vriendenboekje in en maken
Samen leven – bij welke groepen hoor jij?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les onderzoeken leerlingen bij welke groepen ze allemaal horen en wat die voor hen betekenen. Ze leren hierdoor bewuster naar hun sociale omgeving te kijken en hun eigen plek daarin te herkennen.
Samen leven – hoe verschillend zijn jouw klasgenoten?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen de verschillen en overeenkomsten tussen zichzelf en hun klasgenoten. Door feiten te benoemen, samen te werken en te vergelijken, leren ze dat iedereen uniek is, maar ook dingen deelt.
Samen leven – wat vind jij belangrijk?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les denken leerlingen na over hun mening rond dagelijkse onderwerpen en morele keuzes. Ze ontdekken het verschil tussen normen en waarden, en leren luisteren naar elkaars standpunten.
Samen leven – elkaars mening begrijpen (plusopdracht)
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht vullen leerlingen persoonlijke voorkeuren in en bedenken ze waarom een klasgenoot iets leuk zou kunnen vinden. Ze oefenen in het verplaatsen in de ander en bespreken of hun inschattingen kloppen.
Samen leven – wat neem jij over van thuis? (thuisopdracht)
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze opdracht vergelijken leerlingen hun gewoonten en waarden met die van twee belangrijke volwassenen in hun leven. Zo ontdekken ze welke gewoontes en opvattingen ze (bewust of onbewust) overnemen.
Zelfvertrouwen – wat doet een compliment met jou?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe complimenten geven en ontvangen bijdraagt aan een positief gevoel en zelfvertrouwen. Door een spelvorm oefenen ze actief met het benoemen van elkaars kwaliteiten.
Zelfvertrouwen – hoe laat je jouw zelfvertrouwen zien?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen hoe hun lichaamshouding invloed heeft op hun gevoel van zelfvertrouwen. Door houdingen te oefenen en situaties uit te beelden, leren ze hoe ze zich zekerder kunnen voelen en dat ook
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Alles over 'Week tegen pesten'
[tumult_advanced_search]