Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Aanbod online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Aanbod online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Werkboekles
Werkboekles
Filters
Alle content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Mijn meest speciale feest
Werkboekles
Leerlingen presenteren hun favoriete feest aan klasgenoten en reflecteren op wat het voor hen betekent. Ze ontdekken de rol van rituelen, familie, sfeer en persoonlijke voorkeuren bij feestmomenten.
Feest in de buitenwereld: geloven, rituelen en licht
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe religies over de hele wereld feestvieren en wat de betekenis is achter symbolen zoals licht en rituelen. Ze vergelijken feestdagen, reflecteren op tradities en brengen hun eigen kijk in beeld.
Jouw eigen feestdag: vrijheid, waarden en creativiteit
Werkboekles
Leerlingen staan stil bij de betekenis van 4 en 5 mei en ontwerpen hun eigen feestdag over wat zij belangrijk vinden. Ze leren zo hun waarden om te zetten in creatieve, concrete plannen.
Waar geloof jij in? – Vertrouwen, overtuiging en richting
Werkboekles
Leerlingen ontdekken waar zij zelf in geloven, wat hen drijft en hoe overtuigingen invloed hebben op keuzes. Ze reflecteren op morele situaties en leren dat geloof ook gaat over vertrouwen en identiteit.
Waar geloof jij in? – Jouw binnenwereld in beeld
Werkboekles
Leerlingen verkennen hun overtuigingen en brengen in kaart waar die vandaan komen. Ze leren hoe ouders, vrienden, media en omgeving invloed hebben op wat zij geloven.
Geloof in de wereld: symbolen, verhalen en zingeving
Werkboekles
Leerlingen verkennen verschillende godsdiensten en de rol van symbolen en verhalen in het geloof. Ze reflecteren op hun eigen overtuigingen en leren respectvol omgaan met religieuze diversiteit.
Laat zien waar je in gelooft – Van overtuiging naar actie
Werkboekles
Leerlingen brengen hun overtuiging tot leven in een folder en politieke partij. Ze leren hoe je met woorden, beelden en daden anderen kunt overtuigen van waar jij in gelooft.
Helden: dapper zijn, geloven in iets, en het verschil maken
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken wat heldendom inhoudt en reflecteren op hun idealen en dappere keuzes. Ze ontdekken dat ook zij het verschil kunnen maken, net als hun eigen helden.
Jouw persoonlijke held – bewondering, betekenis en inspiratie
Werkboekles
Leerlingen ontdekken wat hun held voor hen betekent en waarom. Ze reflecteren op eigenschappen zoals moed, idealen en inspiratie, en brengen dit tot uiting in woord of beeld.
Geloofshelden: roeping, doorzetten en betekenis geven
Werkboekles
Leerlingen verdiepen zich in geloofshelden en het concept ‘roeping’, en denken na over persoonlijke beproevingen. Ze leren dat volhouden en trouw blijven aan je overtuigingen ook in hun eigen leven van waarde is.
Jouw heldentoespraak – van droom naar daad
Werkboekles
Leerlingen schrijven en presenteren een persoonlijke heldentoespraak over een ideaal dat zij belangrijk vinden. Ze leren hoe krachtige woorden mensen kunnen raken en in beweging zetten.
Regels: afspraken om samen te leven
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken waarom regels bestaan en welke rol ze spelen in thuis, school en de openbare ruimte. Ze verbeelden regels creatief via zelfgemaakte verkeersborden en leren het verschil tussen formele en informele afspraken.
Leefregels en levensmotto’s – wat geeft jou richting?
Werkboekles
Leerlingen maken hun eigen leefregels zichtbaar door een top 10 samen te stellen en een persoonlijk motto te kiezen. Ze reflecteren op wat hen richting geeft in het leven – en waarom dat belangrijk voor
Regels wereldwijd – anders is niet gek
Werkboekles
Leerlingen ontdekken dat wat in hun eigen omgeving normaal is, in een andere cultuur vreemd kan zijn – en andersom. Door een quiz en groepsopdrachten leren ze dat nieuwsgierigheid naar regels van anderen je blik
Schoolregels: meedenken, meebeslissen
Werkboekles
Leerlingen beoordelen bestaande schoolregels en bedenken samen nieuwe regels die beter passen bij hun klas en school. Zo leren ze kritisch nadenken én actief deelnemen aan besluitvorming.
Thuis: jouw plek, jouw gevoel
Werkboekles
Leerlingen staan stil bij wat hun thuis tot thuis maakt: het huis, een gevoel van veiligheid en hun favoriete plek. Door te reflecteren en delen leren ze elkaar beter kennen.
Thuis – Binnenwereld
Werkboekles
Leerlingen maken een stamboom van hun familie en onderzoeken hun roots. Ze reflecteren op welke kenmerken zij van hun familie hebben meegekregen en wat dat zegt over hun eigen identiteit.
Thuis – Buitenwereld
Werkboekles
Leerlingen verdiepen zich in het leven van mensen zonder vaste woonplek, zoals daklozen of asielzoekers. Ze leren over de redenen waarom mensen hun thuis verliezen en hoe tijdelijk wonen eruitziet.
Thuis – Actie!
Werkboekles
Leerlingen verdiepen zich in kerken, moskeeën, tempels en andere gebedshuizen en denken na over de functie ervan. Daarna ontwerpen ze een eigen klassenhuis dat past bij hun groep en waar iedereen zich veilig en gehoord
Hoe maak je een taakverdeling?
Werkboekles
Leerlingen leren hoe belangrijk het is om vooraf te bedenken wat je nodig hebt voor een opdracht.
Kennismaken – wie zijn jouw klasgenoten?
Werkboekles
In deze les leren leerlingen spelenderwijs de namen van hun klasgenoten en maken ze op een ontspannen manier kennis met elkaar. Door groepsopdrachten en klassikale vragen leren ze meer over elkaars achtergrond, interesses en karakter.
Kennismaken – wat zijn de regels op school?
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen op een interactieve manier welke regels er op hun school gelden. Door spel en gesprek leren ze het nut van regels kennen én denken ze na over hun eigen ideale
Kennismaken – welke afspraken maak jij met je klas?
Werkboekles
In deze les maken leerlingen samen afspraken over hoe ze in de klas met elkaar omgaan. Ze stemmen klassikaal op de belangrijkste regels en denken na over wat te doen als iemand zich er niet
Kennismaken – ontdek je schoolgebouw (plusopdracht)
Werkboekles
In deze opdracht verkennen leerlingen op een actieve manier het schoolgebouw. Zo leren ze waar belangrijke plekken zijn en voelen ze zich sneller thuis op school.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Meer informatie 'Aanbod online'
Projectdag 'Zo doen we dat'!
[tumult_advanced_search]