Werkboekles

Werkboekles

Samenwerken – Scans

Werkboekles

Leerlingen gebruiken een scan om inzicht te krijgen in hun vaardigheden bij taakverdeling en het inzetten van talenten in een groep.

Samenwerken – Plusopdracht: Met wie werk jij goed samen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken met wie ze goed kunnen samenwerken en hoe verschillende talenten elkaar kunnen aanvullen.

Samenwerken – Thuisopdracht: Interview over samenwerking

Werkboekles

Leerlingen interviewen een ouder of verzorger over samenwerking en halen hier tips uit voor zichzelf.

Samenwerken – In-de-vakles-opdracht: Taakverdeling maken

Werkboekles

Leerlingen maken voorafgaand aan een groepsopdracht een taakverdeling en reflecteren hier na afloop op.

Samenwerken – Hoe maak je een taakverdeling?

Werkboekles

Leerlingen leren het belang van een taakverdeling en ervaren via een spel hoe dit helpt bij effectief samenwerken.

Samenwerken – Wat is mijn rol in een groepje?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke rol ze in een groep kunnen vervullen en hoe hun talenten bijdragen aan samenwerking.

Studiehouding – Alles wat je moet weten voor een goede studiehouding

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun studiehouding en leren hoe motivatie en concentratie werken om effectiever te studeren.

Studiehouding – Kernopdracht: Wat is jouw studiehouding?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun studiehouding door een week lang hun motivatie, concentratie, mindset en zelfreflectie bij te houden.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Leer je drijfveren kennen

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun drijfveren en leren hoe deze hen kunnen motiveren bij het behalen van doelen.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Zo concentreer je je tijdens elke taak

Werkboekles

Leerlingen oefenen met verschillende concentratietechnieken en ontdekken welke bij hen het beste werken.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Reflecteer met een gekleurde hoed

Werkboekles

Leerlingen leren reflecteren vanuit verschillende perspectieven met behulp van de denkhoeden van De Bono.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Weg met negatieve gedachten

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun mindset en leren hoe een groeimindset helpt bij het omgaan met uitdagingen.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw hoogtepunten?

Werkboekles

Leerlingen brengen hun levensloop in beeld en staan stil bij gebeurtenissen waar ze trots op zijn.

Wat wil ik? – Hoe ziet jouw droomtoekomst eruit?

Werkboekles

Leerlingen denken na over wat zij belangrijk vinden en verkennen hoe hun droomtoekomst eruit kan zien.

Wat voor werk past bij mij? – Wat wil je later worden?

Werkboekles

Leerlingen verkennen welke beroepen en beroepskenmerken bij hen passen via een spel, opdrachten en een filmpje.

Wie kan mij helpen? – Wie helpt je op weg?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wie in hun netwerk zit en hoe ze dit netwerk kunnen gebruiken om verder te komen.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe kies jij?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen manier van keuzes maken en leren hoe ze bewuster en beter keuzes kunnen nemen.

Communiceren – Hoe voer je een goed gesprek?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met de LSD-methode om hun luister- en gespreksvaardigheden te versterken in zowel inhoud als houding.

Communiceren – Wat zegt je lichaamstaal?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe lichaamstaal invloed heeft op communicatie en oefenen met het herkennen en doelgericht inzetten ervan.

Communiceren – Hoe voer je online gesprekken?

Werkboekles

Leerlingen leren waarom online misverstanden ontstaan en hoe ze deze kunnen voorkomen.

Communiceren – Thuisopdracht: Luisteren in het echt

Werkboekles

Leerlingen oefenen de LSD-methode in twee gesprekken met een volwassene uit hun omgeving om beter te leren luisteren, samenvatten en doorvragen.

Omgaan met conflicten – Hoe ga je om met pesten?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat pesten is en welke rol zij kunnen spelen om pestgedrag te stoppen.

Omgaan met conflicten – Hoe ga je om met ruzie?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe ze omgaan met ruzie, welk type ruziemaker ze zijn en hoe ze conflicten constructief kunnen oplossen.

Omgaan met conflicten – Klopt alles wat je denkt?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat hun eerste indruk niet altijd klopt en leren kritisch na te denken over hun eigen vooroordelen.
[tumult_advanced_search]