Blog

Blog

Filters

Vernieuwd 3 havo/vwo LOB werkboek op basis van vijf loopbaancompetenties

Voor schooljaar 23/24 presenteert Tumult een vernieuwd werkboek voor profielkeuze in klas 3 HV. Contentontwikkelaar Lisa vertelt over hoe en waarom we dit nieuwe boek maakten.

De leerling zien, ook bij negatief gedrag

Wat leerlingen nodig hebben, is dat ze gezien worden. Het is een bekend cliché in het onderwijs waarvan iedereen weet dat het wáár is. Maar ‘zie’ dat maar voor elkaar te krijgen met zulke grote

Leerlingen motiveren: zo kan het ook!

Mentoren kunnen veel doen om het leren van de leerlingen te bevorderen en daarmee bij te dragen aan de toekomst van de leerlingen. Echter, halen leerlingen wel alles uit de lessen als zij niet gemotiveerd

Op weg naar het beste mentoraat op jouw school

‘De mentor is de spil bij het begeleiden van leerlingen’, zeggen wij bij Tumult. Maar hoe organiseer je dat mentoraat op de beste manier op jouw school? En hoe zorg je ervoor dat alle mentoren

2023 start: laten we vooruitkijken en keuzes maken!

In deze blog is het woord aan Angélica Ettema, docent CKV en mentor op het Yuverta College in Montfoort. Ze kijkt erg uit naar de start van het nieuwe kalenderjaar en in het bijzonder het

LOB doe je samen, altijd en overal

Pubers vragen zich af wie ze willen zijn in de wereld van morgen. Lees in deze blog hoe LOB bijdraagt aan het vinden van het antwoord.

Op de parels van 2023!

Hans praat met Gea van Dijk, decaan en loopbaancoördinator op het Lingecollege, over het positieve effect van exclusiviteit en de uitdaging van samenwerken.

“Als je inzicht hebt in wie je bent als mentor, kun je zelf meer sturing geven.”

Waar ben je goed in en wat vind je leuk? En welk effect heeft dat op de mentorles? Onze trainer Wytsche deelt in deze blog haar ervaringen.

Toetsweek? Voor de meeste leerlingen is het een dramaweek.

Hoe voorkom je als mentor dat leerlingen overlopen in een toetsweek? Angélica Ettema, die vakdocent CKV en mentor van beroep is, vertelt in deze blog hoe zij dit aanpakt.

Een lesje veerkracht op Wereld Daklozendag!

Iedereen maakt het mee, iedereen zit wel eens in de put. De wereld is dan onrechtvaardig en hard: sommigen krijgen echt flinke klappen, maken armoede mee, hebben geen (t)huis, worden gediscrimineerd, blijven twee keer achter

Groepsvorming: in 5 stappen naar een hechte groep

Hoe zorg je ervoor dat jouw klas een hechte groep wordt én blijft? In deze blog leggen we uit hoe je in vijf stappen, van forming naar adjourning, tot een hechte groep komt.

Het belang van zien en gezien worden in de mentorklas.

Wat kenmerkt de start van het mentorjaar? Zien en gezien worden is belangrijk, dus gaan we hier dieper op in.

Checklist voor een goede start van het schooljaar

Ben jij klaar voor dit schooljaar? Bekijk de checklist voor mentoren!

Rosette blikt terug op haar stage bij Tumult

Tumult biedt altijd plaats voor talentvolle studenten die zich willen ontwikkelen en daarom is er altijd ruimte voor stagiair(e)s! De afgelopen maanden liep Rosette Verboom stage bij Tumult. In deze blog deelt ze het hoe

De stage van Maartje: een mooie bijdrage aan Tumult Actueel!

Tumult biedt altijd plaats voor talentvolle studenten die zich willen ontwikkelen: er is altijd ruimte voor stagiairs! De afgelopen maanden liep Maartje Kaag (rechts op de foto) stage bij ons. Ter lering ende vermaeck deelt

Op een heerlijke en opgewekte ‘Fröbel’-vakantie!

Tijd voor een welverdiende vakantie! Iedereen is er aan toe na een hectisch jaar. Je zou het bijna vergeten: nog niet eens zo heel lang geleden was het hele land op slot en de gevolgen

Tumult in 22/23 #3: Tumult Actueel

Alvast een piketpaaltje naar het volgende schooljaar: Tumult Actueel in 22/23. Eerdere blogs in deze serie gingen over het Mentorjaarprogramma 22/23 en over de trainingen in de Tumult Academy. In deze 3e blog vertellen we

Tumult in 22/23 #2: Mentorjaarprogramma!

Leerlingen zwoegen nog op de laatste loodjes, mentoren houden vinger aan de pols en iedereen verlangt naar vakantie. Ondertussen zetten wij samen met teamleiders van klantscholen schooljaar 22/23 in de steigers: bespreken welke leermiddelen en

Jouw mentormoment #6: Reflectiemoment: hoe word je een betere mentor?

“Zo af en toe hoor je een collega zeggen: ‘Bij hem gaat altijd alles zó makkelijk. Er gebeurt nooit iets geks in de les.’ Het lijkt alsof het bij andere collega’s soms veel soepeler loopt.

Tumult in 22/23 #1: mentortraining ‘Werken met Tumult’ bij start schooljaar

Terwijl ieders agenda vol staat met de laatste werkzaamheden van het schooljaar 21/22, werken wij achter de schermen al hard aan het nieuwe schooljaar 22/23. Op basis van gesprekken en fingerspitzen bij alle scholen die

Tumult deelt ervaringen #3: Leon vertelt…

Elke dag gesprekken met mentoren en teamleiders en elke week ergens op een school in het land… Dan krijg je een goed beeld van waar de aandachtspunten liggen in het mentoraat en wat de uitdagingen

Hoe belangrijk zijn sociaal-emotionele vaardigheden in klas 3-4 havo/vwo? En hoe zien de nieuwe Tumultwerkboeken er in 22/23 uit?

Onderwijs is altijd in ontwikkeling en daarom werken we continu aan de verbetering van de Tumult leermiddelen. Elk jaar herzien we ons materiaal op basis van input en in overleg met onze gebruikers. Onlangs vertelde

Zo zorgen onze vernieuwde studievaardigheden werkboeken in 22/23 voor nog betere resultaten

We zijn elke dag op scholen en één van de standaardonderwerpen in de gesprekken met mentoren en teamleiders is de kwaliteit van het Tumultlesmateriaal. Wat werkt goed in de klas, hoe reageren leerlingen, wat spreekt

Tumult deelt ervaringen #2: Lucas vertelt…

Onze consultants voeren elke dag gesprekken met mentoren en teamleiders en horen allerlei verhalen, problemen en oplossingen. In deze blogserie delen ze hun ervaringen, expertise en tips. Nadat Fabiola Torres Barrera eerder haar verhaal deelde,

[tumult_advanced_search]