Een tijdje geleden presenteerde ik samen met een collega een avond speciaal voor ouders. Het thema: het belang van de rol van ouders bij het aanleren van vaardigheden. De vaardigheden ‘huiswerk maken’ en ‘plannen’ kwamen uiteraard ook voorbij. Eén van de onderwerpen die ouders aansneden en die mij het meest is bijgebleven is beloningen. Ouders hebben hier vaak andere ideeën over dan hun kinderen. Daarom vandaag een blog over het belang van beloningen en mijn visie hierop.

1. Waarom belonen?
Soms moet je dingen doen die je niet leuk vindt. Voor het ene kind zal gelden dat er meer schooltaken zijn waar hij/zij geen zin in heeft dan voor de ander. Toch is het voor alle leerlingen handig om te leren zichzelf te motiveren. Het is een vaardigheid waar je je hele leven iets aan hebt! Dingen die je niet leuk vindt, kun je namelijk wel leuker maken. Beloningen zijn een makkelijke manier om dit te doen.

2. Welke beloning?
Ok, beloningen kunnen je helpen de dingen waar je eigenlijk geen zin in hebt wat leuker te maken, maar wat is een goede beloning? Open deur misschien: maar de beloning moet in verhouding staan tot de taak. Een kind hoeft echt niet beloond te worden met groot applaus en cadeaus voor het feit dat de opdrachten voor aardrijkskunde zijn gemaakt. Beter is het om een passende beloning te bedenken. Bijvoorbeeld: als de opdrachten af zijn even pauze, samen thee drinken of buiten een balletje trappen etc.

3. Wie beloont?
Een leuk voorbeeld van de ouderavond vond ik het volgende gesprek: Een van de ouders vertelde dat haar kind voor zichzelf als beloning had bedacht dat hij na 20 minuten leren even op z’n mobiel mocht. Een andere ouder vroeg zich daarop af of dat wel een goede beloning was, want ‘even op je mobiel’, dat is toch geen pauze, dat is toch geen ontspanning?

Volgens mij gaat het er niet om wat jij als ouder een beloning vindt: het belangrijkste is dat het voor dit kind blijkbaar een beloning is. En het mooie is dat hij deze beloning zelf heeft gekozen! Een beloning die jij als ouder kiest, zal voor het kind in sommige gevallen niet als een beloning aanvoelen. Laat daarom je kind zelf de beloning kiezen. De kans is groter dat die beloning hem of haar motiveert die ene taak af te maken. Samen een beloning bedenken kan ook, maar leg niets op.

4. Wat beloon je?
Interessant voor het antwoord op deze vraag is de theorie over de statische en de op groei gerichte mindset (fixed and growth mindset). In een notendop: iemand met een statische mindset is ervan overtuigd dat zijn intelligentie vastligt. Iemand met een op groei gerichte mindset denkt dat dit te ontwikkelen is door inspanning. In mijn optiek is het het mooist als iemand een op groei gerichte mindset ontwikkelt. Die ontwikkel je bij je kind door hem/haar complimenten te geven over het proces. Bijvoorbeeld: ‘Je hebt je heel goed ingezet voor deze taak, goed gedaan!’, ‘Je hebt je echt lang kunnen concentreren vandaag, mijn complimenten!’. Als je het leuk vindt om hier meer over te lezen, dan kun je bijvoorbeeld dit artikel over de fixed of growth mindset lezen.

TIP!
“Hoe motiveer je jezelf?” is een les uit het nieuwe ‘Tumult in de brugklas – Studievaardigheden voor 1 havo/vwo en 1 vmbo-t/havo”. Bij deze les hoort ook het stappenplan ‘Jezelf motiveren’ en een instructiefilmpje over jezelf motiveren. Werkt de school van jouw kind hier al mee? Je kunt een gratis proefexemplaar aanvragen.

Print Friendly, PDF & Email