Overgangsvergaderingen: nooit leuk, wel heel belangrijk

Gepubliceerd op: 19 juni 2023
Door: Angelica Ettema

Het einde van het schooljaar nadert. De laatste leuke uitjes zijn gepland. Het kamp mag weer doorgaan op de ouderwetse wijze en de activiteiten op school kunnen allemaal plaatsvinden zoals voor corona. Heerlijk om mee bezig te zijn! Daar tegenover staat dat de overgangsvergadering er weer aankomt. Als mentor ga ik daar altijd met gemengde gevoelens naar toe. Het is niet dat ik er tegenop zie, maar leuk is het ook niet.

Goede argumenten

Na ruim 20 jaar overgangsvergaderingen kan ik zeggen dat het de laatste jaren een stuk beter gaat dan in het begin van mijn carrière als docent en mentor. Toen gold toch echt geregeld het recht van de sterkste in de vergadering. Als je maar hard genoeg riep dan ging jouw leerling wel over. Gelukkig zijn de tijden veranderd en werkt het inmiddels allemaal beter. De digitale middelen zoals Magister helpen daar zeker ook bij.

Als mentor heb ik bij ons op school erg veel contact met mijn leerlingen en met hun ouders. De dynamische driehoek staat stevig bij ons. Mijn mentorleerlingen zie ik elke dag en de ouders spreek ik zes keer per jaar een half uur tijdens het portfoliogesprek. Ik durf hardop te zeggen dat ik mijn leerlingen aan het einde van het jaar door en door ken. Als mentor is het van belang dat je tijdens de overgangsvergadering met goede argumenten aankomt en deze ook nog eens weet te onderbouwen. De rol van de mentor, als spil in de begeleiding, is tijdens het einde van het schooljaar weer overduidelijk en o zo belangrijk.

Waarom mijn mentorleerling afwezig was

De laatste weken was het me opgevallen dat mijn mentorleerling Sarah veel afwezig was. Ze stond er redelijk goed voor, maar het hield niet over. In een drukke periode veel toetsen missen is dan niet handig. Via Teams had ik contact met haar. Als ik vroeg waarom ze er niet was, gaf ze steeds hetzelfde antwoord: “Ik was het vergeten…” Dan voel je als mentor vaak al snel dat er iets niet klopt. Gelukkig was ze er deze week en heb ik met haar zitten praten over het lijstje met inhaaltoetsen. Ook vertelde ik haar dat ik haar moeder had gebeld, maar dat die steeds niet opnam. Toen kwam het verhaal…. Moeder heeft een nieuwe vriend. De huur is al opgezegd en moeder is in Drenthe, 175 km verderop, aan het klussen. Over twee weken moet Sarah beslissen of ze bij vader blijft wonen, in de buurt van haar vriendinnen, of met moeder mee gaat en vertrekt naar Drenthe. Ze zal dan een andere school moeten zoeken. Het werd mij meteen duidelijk waarom Sarah er niet was en waarom ze zo kortaf was op Teams. Ik zag het verdriet maar ook de paniek in haar ogen.

Persoonlijke situatie meenemen in overgangvergaderingen

Voor dit soort situaties moet er altijd ruimte zijn in een overgangsvergadering. Elke leerling is een klein mensje met in sommige gevallen veel te grote problemen. Daarom is het fijn dat bij ons op school altijd iemand van de zorg in de overgangsvergadering zit en ook altijd twee docenten van de bovenbouw. Zij kunnen goed inschatten wat er volgend jaar van de leerling verwacht wordt. De mentor en de collega van de zorg spelen dan een grote rol. Een collectief besluit is soms lastig, het zal nooit zo zwart-wit zijn als we denken. Zo lang de afwegingen zorgvuldig en goed onderbouwd zijn, zal het aanvaardbaar zijn voor het hele team en voor de leerling. Des te belangrijker dat je van je eigen mentorleerling zijn valkuilen en zijn talenten weet te herkennen. Ken je mentorleerling en ken zijn of haar situatie. Als daarnaast de voorzitter een duidelijke structuur in de vergadering aanbrengt, dan hoeft het geen ellenlange saaie middag te worden. En als dat het toch is? Tja… denk dan maar alvast aan de zomervakantie die al heel dichtbij is!

Zou jij nog wel wat beter willen leren hoe je het talent herkent in iedere leerling? Bekijk dan eens onze training ‘Leerling motiveren: talenten activeren’.

 

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search