Onderzoek toont aan: onthouden gaat beter als je het aan een ander moet uitleggen

By | 2017-05-19T11:18:52+00:00 6 maart 2013|Categories: Actueel|Tags: , , , |Geen reacties

Ik wist het niet en had er ook nooit zo bij stilgestaan, maar vandaag kwam ik erachter dat deze bekende en vaak geciteerde leerpyramide een mythe is.Onderzoek toont aan: onthouden gaat beter als je het aan een ander moet uitleggen Hij staat ook al langer ter discussie, dus dat is niet wat nieuw is. Wat wel nieuw is, is dat uit recent onderzoek blijkt dat één onderdeel eruit wel klopt. Alleen wel om een andere reden dan je zou verwachten.

Helemaal aan de basis van de leerpyramide staat dat je 90% onthoudt van wat je leert aan een ander. Ik dacht altijd dat het uitleggen zelf de reden was dat je het beter onthoudt. Dat is niet het geval. De universiteit van California kwam er namelijk achter dat leerlingen al meer onthouden als je ze alleen maar vertelt dat ze het anderen moeten gaan leren. Vertellen dat ze het een ander moeten gaan uitleggen, werkt zelfs beter dan wanneer je ze vertelt dat er een toets over komt. Volgens de onderzoekers heeft dat te maken met ons sociale brein. De sociale motivatie die samen gaat met het moeten gaan uitleggen, is voldoende om ervoor te zorgen dat er allerlei processen in gang worden gezet in je hersenen waardoor je beter onthoudt.

Dat biedt interessante mogelijkheden voor het onderwijs! Maar volgens de onderzoeker moeten we nog wel voorzichtig zijn om te snel een conclusie te trekken, het terrein van de neuropedagogiek is nog nieuw:

“The ideas presented here should be understood in context. These are plausible routes to enhancing different kinds of learning based on what we know about the social brain. These are not recommendations based on years of integrating social neuroscience with classroom education. At this point there is no formal social neuroscience of education, but there should be.”

Een stukje uit het onderzoek:

The study of the social brain offers a number of opportunities for enhancing classroom education. This review focuses on the mentalizing network, a set of brain regions that support thinking about the thoughts, feelings, and goals of others. This network typically competes with brain regions supporting analytical thought and memorization. Rather than treating classroom learning and socializing as antithetical to one another, this paper suggests our natural social tendencies can be leveraged to improve learning, by making the content and process of education more social. Recommendations are made for history and English classes, as well as for STEM fields. Finally, it is proposed that educating adolescents about the social brain itself will reap educational rewards.

Lees de samenvatting van het onderzoek.

Print Friendly, PDF & Email
By | 2017-05-19T11:18:52+00:00 6 maart 2013|Categories: Actueel|Tags: , , , |Geen reacties

About the Author:

Anne-Marie van Lieshout
Elke dag zoek ik bij Tumult naar interessante en leuke manieren om iedereen nog duidelijker te maken hoe belangrijk (vakoverstijgende) vaardigheden zijn. Uitgangspunt daarbij is dat we altijd op een positieve manier relevante inhoud bieden. Ik ben er trots op dat ik elke dag een rol mag spelen in het vaardiger maken van kinderen. Want kinderen zijn tenslotte de toekomst!

Laat een reactie achter