Onderwijsvernieuwers #4: Spinoza20first door de ogen van een leerling

Gepubliceerd op: 6 juni 2018
Door: Elin Sleebos

In de vorige blogs uit deze serie over onderwijsvernieuwers hebben we kennisgemaakt met het Spinoza20first vanuit een docentenperspectief. In deze blog het verhaal van Noa uit de brugklas van Spinoza20first. Hoe was de overstap van de basisschool naar Spinoza20first voor haar? Hoe ziet een normale schooldag eruit? En wat spreekt haar aan aan dit schoolconcept?

Daar zitten we dan op een zonnige donderdagmiddag om drie uur op het terras. Noa was al vroeg vrij vandaag, maar dat is blijkbaar geen uitzondering. Elke dag eindigt haar laatste les om half drie, behalve op woensdag, want dan is ze om twaalf uur vrij. Deze tijden zijn kenmerkend voor het Spinoza20first en meteen een van de dingen die Noa zo prettig vindt aan haar school. Het lijkt namelijk nog best veel op de basisschool.

Van de basisschool naar de middelbare school

Noa had nog niet veel zin om naar de middelbare school te gaan toen ze vorig jaar moest kiezen. Ze hoorde veel verhalen: dat je spullen van lokaal naar lokaal moest zeulen en elk uur moest zitten en luisteren. Daar werd ze niet enthousiast van. Maar toen ze op Spinoza20first kwam ontdekte ze iets dat haar wel aansprak, namelijk de vrijheid die je als leerling op deze school hebt om je dag in te delen.

Een dag op Spinoza20first

Noa begint haar dag met haar stamgroep. In dit halfuur bepaal je wat je die dag gaat doen. Daarna heb je twee vaste uren. Je krijgt les voor een vak en de verwachtingen voor het lopende thema worden duidelijk. Daarna volgen de flexibele uren, namelijk een daltonuur: je moet je inschrijven voor een vak naar keuze. Er volgen nog twee projecturen, of een explore-uur. In een explore-uur kun je iets leren wat niet per se bij een vak hoort, bijvoorbeeld hoe je stop-motionfilmpjes maakt. Tijdens de projecturen kun je van alles kiezen: inschrijven voor een lokaal en zelfstandig aan het werk gaan, werken op het stilteplein of naar een toetsplein gaan. Leerlingen op het Spinoza20first plannen namelijk zelf hun toetsen. Denkt een leerling klaar te zijn voor de toets, dan schrijft deze zich in.

Zelf je schoolwerk plannen

Leerlingen die nog een opdracht uit thema 1 moeten inleveren kunnen dit in thema 4 ook nog doen. Als ze het maar doen. Dit vraagt veel zelfstandigheid van de leerling, maar voor Noa was dit niet nieuw, want ze heeft op de basisschool het montessori-onderwijs gevolgd. Zij vindt het juist fijn om zelf te mogen plannen wanneer je wat doet: “Als ik tijdens mijn projectuur niets doe is dat prima, maar dan heb ik wel huiswerk als ik thuiskom.”

Wat vinden anderen van Spinoza20first?

Wat vinden Noa’s vriendinnen van Spinoza20first? En waarom kozen zij juist niet voor deze school? Sommige van haar vriendinnen waren verbaasd dat Noa naar deze school wilde, omdat het zo’n ander onderwijsconcept is dat ze het in eerste instantie niet goed begrepen. Daar heeft Noa een andere kijk op: “Het lijkt mij juist heel leuk om te zien hoe de school gegroeid is als ik straks in de zesde zit!”

De docent in mij wordt heel enthousiast van een school die zo is afgesteld op de leerling. Ik vind het fantastisch als scholen buiten de gebaande paden hun onderwijs inrichten en daarmee tegemoet komen aan wat een leerling nodig heeft. Word jij ook enthousiast van onderwijsvernieuwing? Of heb je juist je bedenkingen? Laat me weten wat jij vindt van innovaties in het onderwijs in een reactie onder deze blog!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search