Havo

Havo

Filters

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en die van anderen met behulp van spelvormen en een profielwijzer.

Inleiding – Thuisopdracht: Loopbaan van je ouder/opvoeder

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouder/opvoeder hoe hun loopbaan eruitziet en welke lessen zij daaruit kunnen trekken.

Inleiding – Waar sta je nu?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en maken een eerste portfolio-pagina die laat zien wie ze zijn.

Inleiding – Hoe maak je keuzes voor jouw toekomst?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe zij nu al bezig zijn met hun toekomst en leren de vijf loopbaanvragen kennen die hen helpen bij het maken van keuzes.

Meesterproeven – Toepassen van vaardigheden in projecten

Werkboekles

Leerlingen laten in verschillende meesterproeven zien hoe goed zij meerdere vaardigheden tegelijk kunnen toepassen in een praktische opdracht of project.

Samenwerken – plusopdracht: Een andere rol aannemen

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het aannemen van een rol die hen minder goed ligt tijdens een samenwerkingsopdracht.

Samenwerken – thuisopdracht: Interview over samenwerken

Werkboekles

Leerlingen interviewen drie mensen uit hun omgeving over samenwerken en delen de beste tips klassikaal.

Samenwerken – in-de-vakles-opdracht: Samenwerking toepassen

Werkboekles

Leerlingen passen hun samenwerkingsvaardigheden toe in een vaklesopdracht zonder al te veel sturing.

Samenwerken – klusopdracht: Rollen en taken verdelen

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het verdelen van rollen en taken op basis van karaktereigenschappen.

Samenwerken – Wat is jouw rol in de groep?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke rol zij vaak innemen in een groep en hoe deze rol kan bijdragen aan samenwerking.

Samenwerken – Hoe kom je samen tot een goed resultaat?

Werkboekles

Leerlingen ervaren het belang van samenwerking en ontdekken hoe rollen, taken en sfeer bijdragen aan een goed groepsresultaat.

Schriftelijk presenteren – Waar moet je op letten als je een tekst schrijft?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun schrijfdoel en publiek bepalen en hier rekening mee houden bij het schrijven van een tekst.

Schriftelijk presenteren – Hoe bouw je een tekst op?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een tekst logisch kunnen opbouwen met een duidelijke inleiding, kern en afsluiting.

Schriftelijk presenteren – plusopdracht: Aansprekende inleiding schrijven

Werkboekles

Leerlingen werken in groepjes aan een sterke en aansprekende inleiding.

Schriftelijk presenteren – thuisopdracht: Werkstuk checken met ouders

Werkboekles

Leerlingen controleren samen met hun ouders een werkstuk aan de hand van een checklist.

Schriftelijk presenteren – in-de-vakles-opdracht: Werkstuk of verslag maken

Werkboekles

Leerlingen maken een volledig verslag of werkstuk waarin ze alle geleerde schrijfvaardigheden toepassen.

Schriftelijk presenteren – klusopdracht: Rekening houden met publiek en schrijfdoel

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het schrijven van een tekst die past bij een publiek en een specifiek schrijfdoel.

Mondeling presenteren – Hoe houd je een presentatie?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het geven van een presentatie en leren hoe ze feedback geven en ontvangen.

Mondeling presenteren – Hoe bereid je een presentatie voor?

Werkboekles

Leerlingen leren stap voor stap hoe ze een presentatie voorbereiden, opbouwen en ondersteunen met hulpmiddelen.

Mondeling presenteren – in-de-vakles-opdracht: Presentatie voorbereiden

Werkboekles

Leerlingen passen hun presentatievaardigheden toe in een vakles.

Mondeling presenteren – thuisopdracht: Oefenen met ouders

Werkboekles

Leerlingen oefenen hun presentatie thuis en vragen feedback aan ouders of opvoeders.

Mondeling presenteren – plusopdracht: Filmpresentatie maken

Werkboekles

Leerlingen maken een video-opname van hun presentatie en oefenen met feedback geven en ontvangen.

Mondeling presenteren – klusopdracht: Leren van presentatoren

Werkboekles

Leerlingen observeren professionele presentatoren en reflecteren op wat ze daarvan kunnen leren.

Informatievaardigheden – plusopdracht: Uitdagende zoekvragen oplossen

Werkboekles

Leerlingen analyseren complexe zoekopdrachten en zoeken gericht naar betrouwbare antwoorden.
[tumult_advanced_search]