Op het gebied van ‘Kunst’ is er altijd veel verandering. Wat dit jaar spraakmakend is, kan volgend jaar vergeten zijn. Dat is een van de redenen waarom we een nieuw werkboek CKV 3/4 vmbo maakten dit jaar. Deze nieuwe titel is in preview beschikbaar en is bedoeld om in schooljaar 23/24 na de zomer in te zetten. Lisa Kooijman is bij Tumult verantwoordelijk voor de leermiddelen; we stelden haar een aantal vragen over deze nieuwe titel:
Wat was de aanleiding om het werkboek te vernieuwen?
De vormgeving was best nog OK, maar de vernieuwingen die we in andere titels doorvoerden hadden we bij CKV nog niet gedaan. Ook de inhoud was in basis nog prima, maar op een aantal vlakken tot ook gedateerd. En last but not least: veel concrete voorbeelden waren niet meer up to date, daar waren er bij die we verouderd vonden. Tegelijkertijd zijn er veel scholen die met deze titel werken, en die daar ook tevreden over zijn: dat willen we zo houden!
Wat zijn de belangrijkste verbeteringen?
Naast dat we punten uit de vorige vraag verbeterden, pasten we inhoud ook aan. In deze nieuwe titel sporen we leerlingen nog meer aan om zelf meer kunstuitingen te maken. Om zelf aan de gang te gaan!
Het hoofdstuk over ‘Waarde’, een van de vier pijlers onder de eerdere werkboeken, heb je eruit gehaald: wat is de gedachte daarachter? En waarom zijn de drie pijlers die overblijven voldoende?
Het concept ‘waarde’ zoals het in het oude boek gebruikt wordt, reduceert kunst tot een ‘monetaire’ uitdrukking. Dat is niet meer van deze tijd. In de wereld van kunst is het begrip waarde ook steeds meer aan aandachtspunt van discussie: wat zegt geldwaarde nou eigenlijk over een kunstwerk? Is dat wel een richting waar we op willen? Het is niet meer van deze tijd om leerlingen de waarde van een kunstwerk aan de hand van geld te behandelen. We hebben er daarom voor gekozen om de delen die in het hoofdstuk zaten rondom mening vormen over een kunstwerk te integreren in de overgebleven 4 hoofdstukken, dat gaat dus over de waarde die een leerling er zelf aan geeft. Met deze hoofdstukken krijgen leerlingen uitgebreide handvatten om over kunst en cultuur te kunnen praten, bewust te worden wat het voor hen betekent en hun mening te vormen over kunstwerken op gebied van verhaal, compositie en techniek.
Hoe en met wie heb je alle verbeteringen gerealiseerd?
Ik heb me ingelezen in ontwikkeling, en werkte nauw samen met een aantal CKV/BV-docenten. Tenslotte werkte ook een docent mee die in het Tumult Mentorenpanel zit. Daarmee hadden we een klein en doeltreffend team om deze titel te vernieuwen.
Wat vind je zelf het allerbeste van wat je vernieuwde? Heb je daar ook beeldmateriaal bij, screenshot van betreffende pagina?
Ik vond en vind het een uitdaging om dicht bij de belevingswereld van de leerlingen te blijven: hoe dichter hoe beter! En dat is ons bij deze nieuwe titel gelukt: we hebben bijvoorbeeld veel ruimte gegeven aan wat leerlingen zelf al interessant vinden. Zoals dit voorbeeld met ‘de 5 w’s uit een liedje halen wat leerlingen graag luisteren’.
Waarom zouden leerlingen dit werkboek moeten gebruiken, wat hebben leerlingen eraan?
Met dit boek leren leerlingen op een laagdrempelige manier na te denken over wat kunst en cultuur voor hen is en ze leren zich beter uit te drukken. Zo voelen ze zich meer gesterkt als ze bijvoorbeeld naar een museum of voorstelling gaan. Of ze vinden een vorm van cultuurbeoefening waar ze zich goed in kunnen uiten en leuk vinden om te doen/uitlaatklep. Dat geeft meer plezier en zulke succeservaringen dragen bij aan het zelfvertrouwen van leerlingen!
Proefexemplaar inkijken
Wil je een proefexemplaar inzien? Via deze link kun je direct het eerste hoofdstuk bekijken. Wil je het complete boek ontvangen? Bel dan naar 020 421 5129 of mail naar info@tumultgroep.nl, dan zorgen we dat je het boek ontvangt.