Misschien kreeg je het al mee, misschien nog niet: wij zijn bezig om al ons materiaal met het oog op de toekomst grondig te vernieuwen. Dat is een mooie reis waarbij we continu tot nieuwe inzichten komen, die we graag met jullie delen. In mijn vorige blog stond ik stil bij de vraag hoe je vaardigheden leert. In deze blog laat ik zien wat dit betekent voor de bouwstenen van het nieuwe Tumultmateriaal.

Onderstaand plaatje laat zien wat de kern is van het nieuwe materiaal voor studievaardigheden en sociaal-emotionele vaardigheden. Je ziet hierin de drie onderdelen die we onderscheiden in onze nieuwe content: oefenmateriaal, ondersteunende info en meesterproeven. Met deze drie onderdelen kun je volgens ons op een flexibele manier werken aan vaardigheden.

Met Tumult naar 2017 #3: bouwstenen voor de toekomst

 

Oefenmateriaal
Om vaardigheden te leren heb je materiaal nodig om te oefenen. Op je iPad, laptop of gewoon lekker ouderwets op papier. Steeds meer scholen uiten de wens om dat oefenmateriaal flexibel te kunnen inzetten: klassikaal, gedifferentieerd of zelfs gepersonaliseerd. In de mentorles of juist geïntegreerd in de vakles. We stappen dus af van de gedachte van een vastomlijnd boekje, dat je van A tot Z voorschrijft hoe je het moet gebruiken. Maar we denken meer in losse bouwstenen, die wel een kapstok bieden, maar waarmee je maatwerk kunt bieden. Denk aan basislessen, klusopdrachten om nog meer te oefenen, plusopdrachten voor verdieping, in-de-vaklesopdrachten om de transfer naar de vakles te maken en thuisopdrachten om ouders te betrekken.

Ondersteunende info
Oefenen alleen is niet altijd genoeg. Soms heb je behoefte aan ondersteunende informatie. Zoals stappenplannen waarin de vaardigheid stap voor stap wordt uitgelegd, filmpjes die laten zien hoe je de vaardigheid toepast, een infographic met handige tips en interessante breinweetjes of een begrippenlijst met moeilijke woorden. Het kan zijn dat je met de informatie wilt beginnen, dat je het just-in-time wilt invliegen of dat je het leerlingen laat gebruiken om de vaardigheid ook in andere situaties toe te passen (transfer). In ieder geval vinden leerlingen alles wat hen kan helpen terug op één plek.

Meesterproeven
Vaardigheden moet je doen, het liefst in levensechte situaties. Dat motiveert en het helpt leerlingen de transfer te maken. Met dit in ons achterhoofd hebben we het concept van meesterproeven uitgewerkt. Dit zijn toepassingsgerichte opdrachten, waarin meerdere vaardigheden samenkomen. Bijvoorbeeld informatievaardigheden en presenteren of plannen en samenwerken. Idealiter koppel je deze meesterproeven aan opdrachten die leerlingen toch al moeten doen, zoals een werkstuk maken voor een vak. Met rubrics kunnen vervolgens zowel de docent als de leerling beoordelen hoe goed de leerling deze vaardigheden al beheerst. En de resultaten verzamelen leerlingen in een portfolio, dat hun ontwikkeling laat zien. 

Je bepaalt zelf de route
Als je de infographic hierboven bekijkt, zie je dat de route niet lineair loopt. Er is niet één manier om met het materiaal te werken. Misschien wil je beginnen met een klassikale instructie, waarbij je gebruik maakt van de ondersteunende informatie. Of je gooit je leerlingen in het diepe met een meesterproef om te kijken waar ze staan. Of je laat ze vooral veel zelfstandig oefenen. Hoe zou jij dat doen? En sluit onze gedachtegang hierover aan bij hoe jij je leerlingen vaardigheden wilt leren? Laat het ons weten, we zijn heel nieuwsgierig naar jouw mening!

Print Friendly, PDF & Email