Jouw mentormoment #1: ‘Liefde voor leerlingen’ en welke competenties heb je daarvoor nodig?

Gepubliceerd op: 3 februari 2022
Door: Hans Wendel

Wij praten met mentoren over alles wat speelt bij het mentoraat op scholen. Over hoe lastig het is om leerlingen in deze Coronatijd goed te begeleiden, over tijdsdruk, over de uitdaging om leerlingen te motiveren en over nog duizend andere onderwerpen. Binnen elk gesprek staat het gevoel voor leerlingen centraal met daarbij ieders wens om het beste uit leerlingen naar boven te helpen halen. Vaak komen dan ook de verhalen over succesmomenten ter sprake: over die ene leerling die door jouw interventie opeens wél slaagde voor een toets, wél ging samenwerken met klasgenoten of zich geaccepteerd voelde in de klas. Het zijn mentormomenten die het mentorraat de moeite waard maken en ook iets vertellen over wat jij als mentor goed kunt, namelijk jouw mentorcompetenties!

Onderzoek competenties

Als experts op het gebied van mentoraat zijn we nieuwsgierig naar mentormomenten die de moeite waard zijn en naar de competenties die daar bij horen. We doen daar de aanstaande maanden onderzoek naar en zullen deze resultaten vervolgens met jullie delen. Deze week zijn we nieuwsgierig naar mentormomenten rondom het thema ‘liefde’. Dit thema is direct een attendering op onze nieuwe actuele lesbrief die vanaf aanstaande maandag 7 februari in onze memberomgeving beschikbaar is, zodat je dit thema met je mentorklas kunt behandelen. Wil je jouw mentormoment omtrent ‘liefde’ en de bijbehorende competentie ook met ons delen? We verwerken alle gegevens natuurlijk vertrouwelijk en anoniem. Je kan je mentormoment hieronder bij ons achterlaten:

Voorbeeld mentormomenten en competenties:

Enkele voorbeelden van mentormomenten die we al binnenkregen:
  • Bij alle leerlingen langs gaan die in quarantaine zaten om ze een klein cadeautje af te leveren en contact te maken.
  • Thuis op bezoek gaan bij een leerling die veel absent was, met leerling en ouders praten en een connectie maken.
  • Een klassengesprek leiden waarbij leerlingen het gevoel hadden dat ze helemaal vrij waren en zelf het gesprek dachten te leiden.
  • Een leerling die om advies vroeg om uit de kast te komen.
Bijbehorende competenties van de mentoren:
  • Luisteren
  • Vertrouwen geven
  • Positieve actie ondernemen
  • Groepsgericht leiderschap

Jouw mentormoment over ‘liefde’

Wij zijn ook nieuwsgierig naar jouw mentormoment! Je kunt hier jouw mentormoment omtrent ‘liefde’ en de bijbehorende competentie kwijt. We verwerken alle gegevens natuurlijk vertrouwelijk en anoniem. Na afloop van het onderzoek delen we de resultaten op onze website en via de mail.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search