De stage van Maartje: een mooie bijdrage aan Tumult Actueel!

Gepubliceerd op: 7 juli 2022
Door: Maartje Kaag

Tumult biedt altijd plaats voor talentvolle studenten die zich willen ontwikkelen: er is altijd ruimte voor stagiairs! De afgelopen maanden liep Maartje Kaag (rechts op de foto) stage bij ons. Ter lering ende vermaeck deelt Maartje hierbij hoe ze dat ervaren heeft.

 

Hoezo stage bij Tumult?

Ik sta al een aantal jaren voor de klas en wil me verder ontwikkelen, daarom studeer ik onderwijskunde. Met deze stage, waarmee ik m’n studie afrond, wil ik een bijdrage leveren aan het behouden en het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs.

Ik heb voor een stage bij Tumult gekozen omdat ik graag een beter beeld van de kennis ‘achter’ de lesmethoden wil hebben. Al snel werd ik enthousiast van Tumult, omdat ze de mentor als spil in de begeleiding van de leerlingen zien. De mentor leert hen de vaardigheden voor leren, leven en werken. Het leek mij daarbij waardevol en interessant om samen te werken met mentoren en leerlingen: zij zijn uiteindelijk de experts.

 

Wat is het doel van de stage?

Mijn stage stond in het teken van het doen van onderzoek naar- en het ontwikkelen van een kwaliteitskaart voor het maken van Tumult Actueel. Dit is de naam waaronder Tumult steeds nieuwe lessen maakt over actuele lessen. De kwaliteitskaart biedt houvast voor het Tumult contentteam bij maken van zo’n Tumult Actueel. Bij het ontwikkelen van deze kwaliteitskaart vond ik het belangrijk om een koppeling tussen het theoretische Kemp Design model en de brainstormsessies van mentoren + leerlingen te leggen.

 

Aanpak van het onderzoek

Ik begon met het in beeld brengen van de doelgroep; wat speelt er in de praktijk? Wat speelt er bij de leerlingen? Hoe gaat het eraan toe in de klas? Waar lopen leerlingen tegenaan? En waar lopen mentoren tegenaan?

Vervolgens heb ik een aantal brainstormsessies gehouden met mentoren, leerlingen en met mijn collega’s van Tumult. Tenslotte heb ik de output van deze brainstormsessies geanalyseerd en in samenhang met het theoretisch model de kwaliteitskaart ontwikkeld.

Op die manier gaat de kwaliteitskaart de kwaliteit van de les waarborgen, op basis van de theorie en wat er speelt in de praktijk.

 

Het resultaat

Het is gelukt! Ik ben trots op de ‘Tumult Actueel – kwaliteitskaart’ die is gebaseerd op de input van leerlingen en mentoren en het eerder genoemde theoretische model. We hebben in het contentteam al de eerste ‘Tumult Actueel’ (over pesten) gemaakt en het werkt! Het proces van produceren van een Tumult Actueel aan de hand van mijn kwaliteitskaart werkt soepel en snel en zorgt ervoor dat de les altijd goed is. Tumultueuze kwaliteit zeg maar!

 

En nu?

Ik blijf voorlopig nog een paar maanden bij Tumult om nieuwe Tumult Actueels voor 22/23 te helpen maken. En om andere contentmakers te helpen om het helemaal in hun vingers te krijgen. In september ga ik op reis en als ik na een paar maanden terugkom……. Ik kan altijd weer voor de klas, misschien blijf ik bij Tumult content maken of misschien ga ik iets anders doen. Genoeg tijd om er nog eens goed over na te denken!

 

Wat denk jij?

Heb jij ideeën voor een Tumult Actueel? Of ben jij nieuwsgierig naar onze kwaliteitskaart? Laat je horen! Je kunt ons bellen op 20 421 51 29 of mail naar info@tumult.nl.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search