Jaar 3

Jaar 3

Filters

Wat wil ik? – Wat vind jij belangrijk?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat zij belangrijk vinden in hun loopbaan en bij het maken van keuzes, en leren dit onder woorden te brengen.

Wat wil ik? – Wat zijn jouw interesses?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun persoonlijke interesses aan de hand van favoriete tv-programma’s, hun vrije tijdsbesteding en de profielwijzer.

Wie ben ik en wat kan ik? – Thuisopdracht: In gesprek over jouw kwaliteiten en talenten

Werkboekles

Leerlingen bespreken met hun ouders of opvoeders hun kwaliteiten en talenten en vullen op basis daarvan hun profielwijzer verder in.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zeggen je beste vakken over jou?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke schoolvakken zij het leukst vinden, wat ze daarin goed kunnen en bij welke beroepen deze vakken passen.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten, herkennen kwaliteiten bij anderen en koppelen deze aan passende profielen.

Inleiding – Thuisopdracht: In gesprek over de loopbaan van je ouder/opvoeder

Werkboekles

Leerlingen gaan met hun ouder of opvoeder in gesprek over diens loopbaan, belangrijke keuzes en tips voor hun eigen toekomst.

Inleiding: Waar sta je nu?

Werkboekles

Leerlingen benoemen elkaars positieve kenmerken, maken een mindmap over zichzelf en verwerken dit in een persoonlijke portfolio-pagina.

Inleiding: Hoe maak je keuzes voor jouw toekomst?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken in hoeverre ze al weten wat ze willen in de toekomst, maken kennis met de vijf loopbaanvragen en bedenken hoe deze hen helpen bij het maken van keuzes.

Inleiding – Thuisopdracht: In gesprek over LOB

Werkboekles

Leerlingen bespreken stellingen over LOB met hun ouders of opvoeders, zodat zij ook betrokken raken bij het loopbaanoriëntatieproces.

Inleiding: Wat is LOB?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat LOB is, onderzoeken welke stappen zij zelf al hebben gezet in hun schoolkeuzeproces en verkennen hoe LOB op hun eigen school is ingericht.

Conflicten voorkomen en oplossen – Thuisopdracht: In gesprek over conflicten thuis

Werkboekles

Leerlingen gaan thuis in gesprek over conflicten en hoe ze daarmee omgaan.

Conflicten voorkomen en oplossen – Plusopdracht: Informatiefolder tegen online pesten

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken online pesten en maken hierover een informatiefolder met tips en uitleg.

Conflicten voorkomen en oplossen – Wat doe je tegen discriminatie?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat discriminatie is, hoe het voelt en wat ze kunnen doen om het tegen te gaan.

Conflicten voorkomen en oplossen – Hoe voorkom je conflicten?

Werkboekles

Leerlingen ervaren wat conflicten zijn en oefenen met oplossingsgerichte manieren om ermee om te gaan.

Conflicten voorkomen en oplossen – Wat doe jij tegen pesten?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken de verschillende rollen bij pesten en leren hoe zij pesten kunnen helpen stoppen.

Communiceren – Thuisopdracht: Lesje sociale media

Werkboekles

Leerlingen leggen hun ouders/opvoeders uit hoe sociale media werken en wat zij ermee doen.

Communiceren – Plusopdracht: Teken de kamer

Werkboekles

Leerlingen oefenen met doorvragen via het tekenen van de kamer van een klasgenoot.

Communiceren – Hoe zorg je dat je elkaar goed begrijpt?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het helder uitleggen van informatie en leren actief luisteren met behulp van het LSD-model.

Communiceren – Wat zet jij op internet?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat er online over hen te vinden is en denken na over hun digitale voetafdruk.

Zelfvertrouwen – Thuisopdracht: Dankbaarheidsmomenten met ouders

Werkboekles

Leerlingen bedenken samen met hun ouders/opvoeders een week lang elke dag iets waar ze dankbaar voor zijn.

Zelfvertrouwen – Plusopdracht: Tips tegen onzekerheid

Werkboekles

Leerlingen geven elkaar anoniem tips over onzekerheden en koppelen deze aan manieren om rustig te worden.

Zelfvertrouwen – Hoe blijf je rustig?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken en ervaren verschillende manieren om met onrustige gedachten om te gaan.

Zelfvertrouwen – Hoe kom jij voor jezelf op?

Werkboekles

Leerlingen oefenen hoe ze stevig kunnen staan en op een zelfverzekerde manier voor zichzelf kunnen opkomen in lastige situaties.

Zelfvertrouwen – Waar ben jij trots op?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken waar ze trots op zijn en maken een creatieve pronkpagina om hun kwaliteiten te vieren.
[tumult_advanced_search]