Feedback geven doen we eigenlijk de hele dag door. Soms bewust, maar ook vaak zonder dat we het zelf weten. Blozen en zweten zijn bijvoorbeeld ook een vorm van feedback geven. Hiermee laat je weten dat je iets moeilijk vindt of dat je niet goed weet hoe je moet reageren. In deze blog zal ik me vooral richten op de bewuste feedback die we geven. Want de feedback die je als docent aan je leerlingen geeft, heeft een grote impact op hun prestaties.
Feedback geven heeft als doel om de leerling zo goed mogelijk te ondersteunen om zijn of haar doelen te halen. Als docent ben je je waarschijnlijk bewust van de verschillende vormen van feedback die leerlingen je geven. Hoe beter je dit kan, hoe meer je in kunt spelen op de situatie die op dat moment leeft in de klas.
De criteria voor effectief feedback geven
Feedback is een onmisbaar onderdeel van het onderwijs. Als je het op een goede manier toepast, kun je je leerlingen motiveren en hun kennis, vaardigheden en gedrag ontwikkelen. Je helpt leerlingen om hun maximale potentie te ontdekken en ontwikkelen en geef je ze inzicht in hun sterke en zwakke punten en hoe ze deze kunnen verbeteren. Goede feedback…
- … sluit aan bij het (leer)doel van de leerling
- … is tastbaar en transparant
- … is actiegericht
- … is vriendelijk
- … is goed getimed
- … is consistent
14 ‘regels’ om effectief feedback te kunnen geven
- Neem de tijd om goed te formuleren wat de boodschap is die je met de feedback wilt overdragen.
- Houd het altijd bij jezelf. Begin dus altijd met ‘Ik vind…’ of maak op een andere manier duidelijk dat de feedback jouw mening is.
- Beperk de feedback tot wat je zelf hebt gezien of ervaren en houdt meningen van anderen buiten jouw feedback.
- Beschrijf je eigen gevoelens en gedachten
- Benoem welke impact dat gedrag op jou heeft.
- Gebruik de sandwich-methode: begin met iets wat de leerling goed gedaan heeft, noem vervolgens het verbeterpunt en sluit weer af met een compliment.
- Bedenk dat zowel jij (als feedback gever) en de leerling (de feedback ontvanger) voordeel moet hebben van de feedback.
- Weet wanneer je welk type feedback geeft. Positieve feedback als je de leerling wilt belonen en opbouwende feedback als je de leerling wilt corrigeren.
- Blijf altijd respectvol met elkaar omgaan en zorg dat je een open en nieuwsgierige houding hebt.
- Luister goed naar hoe de ander reageert.
- Wees eerlijk en duidelijk
- Kijk terug op vergissingen die eerder begaan zijn en kom hier op terug.Bijvoorbeeld een verkeerde manier van feedback geven etc.
- Laat duidelijk zien waar je grenzen liggen.
- Geef goede en logische feedback waar de leerling iets mee kan.
Zo geef je goede feedback in 4 stappen
Stap 1: Omschrijf wat goed ging (positieve feedback). Bijvoorbeeld: “Ik vond het prettig dat je me liet uitpraten voordat je …”
Stap 2: Vertel wat er beter kan (opbouwende feedback). Bijvoorbeeld: “Wat voor mij vervelend was, was dat je gewoon door ging met je eigen verhaal nadat ik je er op aangesproken had.”
Stap 3: Vertel hoe het beter kan door alternatieven te noemen. Bijvoorbeeld: “Ik had het prettig gevonden als je me de tijd had gegeven om dit te verwerken.”
Stap 4: Vraag bevestiging of jouw feedback helder is voor de ander. Bijvoorbeeld: “Begrijp je wat ik bedoel?”
Sommige mensen voelen de neiging om zichzelf te verdedigen nadat ze (opbouwende) feedback hebben gekregen. Zeker puberende leerlingen hebben wel eens de neiging om vooral de ‘kritiek’ te horen. Dit kan jou als feedback gever het gevoel geven dat jouw mening niet gewaardeerd wordt, waardoor je misschien minder vriendelijk reageert dan je in eerste instantie graag zou willen. Maar een dergelijke reactie zal eerder weerstand of zelfs agressie oproepen bij de ontvanger van de feedback. De leermogelijkheid die je eerst wilde creëren door feedback te geven gaat verloren. Het gaat niet meer om leren, maar simpelweg om wie er gelijk heeft. Probeer dus altijd kalm en respectvol te reageren als een leerling niet openstaat voor jouw feedback.
In ons abonnement Tumult in de tweede – studievaardigheden voor 2 havo/vwo leren leerlingen hoe ze elkaar op een goede manier feedback kunnen geven.
Op welke manier geef jij feedback aan je leerlingen? Welke struikelblokken kom je hierbij tegen?
2 reacties
Boeiend artikel! Mooie overzichtelijke lijstjes, ook al blijft het moeilijk om feedback samen te vatten in iets wat super makkelijk te onthouden is. Wat ik me afvroeg is wat bedoel je met consistent? Allicht is het een goed idee om niet twee keer tegenovergestelde feedback te geven. Maar als feedback op verschillende concrete acties van de ander van toepassing is dan is het toch onvermijdelijk dat het niet consistent kan zijn? Ik geef zelf ook feedbacktrainingen en ik ben benieuwd naar jullie gedachte hierover!
Groet, Pieter
http://www.schoolteamtraining.nl
Hi Pieter, bedankt voor je reactie. Hiermee bedoel ik vooral dat je niet de ene keer zus moet zeggen en de andere keer zo, als het over hetzelfde onderwerp gaat. Dan is het namelijk alsnog niet duidelijk wat je precies bedoelt. Als het over verschillende onderwerpen gaat, heb je natuurlijk gelijk; dan kan de feedback verschillen.