Feit: er ligt tegenwoordig veel druk op mensen om succesvol te zijn, daar schreef ik al eerder over. En die druk geeft stress, want mensen vragen constant het uiterste van zichzelf. Elementen in onze maatschappij vergroten de druk: op Facebook staat iedereen in z’n mooiste outfit heel gelukkig te zijn met honderd vrienden (bij die mensen lukt altijd alles!), van studie switchen kan echt niet (oh, jij weet zeker niet wat je wilt) en op je CV zet je alleen alles wat goed gaat. En nog een beetje meer. Tijd voor wat tegengeluid dus, want wij geloven dat fouten maken én mislukkingen erbij horen!

CV of failures

Johannes Haushofer (hoogleraar psychologie aan de Amerikaanse Princeton University) vond het opvallend dat het voor anderen lijkt alsof alles goed voor hem uitpakt. En dat geldt niet alleen voor hem: we kennen vaak alleen de successen van succesvolle mensen. Volgens prof. Haushofer zijn anderen daardoor geneigd om hun mislukkingen aan zichzelf toe te schrijven in plaats van te denken aan toeval, een slechte dag van een beoordelaar of stomme pech. Om te laten zien dat succes echt niet alleen maar uit succes bestaat, ontwikkelde hij zijn CV of Failures. Een overzicht van zijn artikelen die niet geplaatst zijn, prijzen die hij niet gewonnen heeft en opleidingen waar hij niet is toegelaten. Hiermee doorbreekt hij (en hij is niet de eerste) het fenomeen van het onzichtbaar willen houden van mislukkingen. Door die mislukkingen is zijn carrière niet minder succesvol, het maakt zijn carrière juist tot wat het is. Oftewel: zijn ‘failures’ zijn deel van zijn succes!

Oproep: accepteer je mislukkingen!

Oftewel: lukt iets een keer niet? Natuurlijk mag je er van balen en verdrietig of teleurgesteld zijn. Maar niet te lang en geef vooral niet op! Van je fouten kun je leren en dingen mislukken nou eenmaal wel eens. Krabbel overeind en ga weer verder. En vergeet vooral niet dat iedereen fouten maakt, dat bij iedereen dingen mislukken en dan iedereen weleens pech heeft.

Oproep twee: draag het ‘fouten maken mag’ uit naar je leerlingen!

Zij moeten nog zo veel keuzes maken en zo veel stappen zetten. De druk is daardoor extra groot. En daarbij zijn pubers gevoeliger voor groepsdruk: succes van anderen tegenover mislukkingen van henzelf komen bij hen nog harder aan. Goed om ze het perspectief van mislukkingen-die-erbij-horen te bieden, dus!

En nu wij…

Naar het voorbeeld van prof. Haushofer ben ik hier op kantoor eens gaan rondvragen. Wie zijn wij en welke mislukkingen horen bij ons? En maken ons nu dus tot wie we zijn? Het Tumult CV of failures:

  • Roco: niet de baan kunnen vinden die je graag zou willen.
  • Emma: ondanks het gevoel dat het ‘het’ niet was, de Sociale Academie doen. Later bleek dit wel de opstap naar een mooie vervolgopleiding.
  • Sandra: tussentijds twee jaar stoppen met de studie Theater-, film- en televisiewetenschappen. Maar het uiteindelijk toch afmaken met de specialisatie Cultuureducatie. Die twee jaar waren blijkbaar nodig om te ontdekken wat goed past!
  • Nadia: het niet halen van het PADI duikbrevet, door angst om onder water te zijn. Daar lang van balen en inmiddels beseffen dat je niet alles hoeft te kunnen.
  • Cors: de frustratie van het uitbrengen van drie boeken die positief ontvangen werden, maar uiteindelijk toch niet het gehoopte succes brachten.
  • Suzanne: in de bachelorthesis last-minute van onderwerp wisselen, waardoor het niet direct goed was. Een goede leerschool voor de masterthesis, die veel beter ging.
  • Hans: het werken als ontwerpen/meubelmaker gaf het gevoel van een veel te beperkt bereik. Het antwoord kwam met Tumult: maatschappelijk relevant werk!
  • Martina: alsof rijles niet erg genoeg was, ook nog eens vier keer gezakt voor het examen. Met als resultaat dat autorijden nog steeds niet echt een hobby is!

Wil je ook een failure delen? Of heb je ideeën om het ‘fouten maken mag’ naar je leerlingen uit te dragen? Ik hoor het graag in een reactie hieronder!

Print Friendly, PDF & Email