Innoveren gaat vanzelf #1

Gepubliceerd op: 21 januari 2013
Door: Hans Wendel

Mijn wiskunde docent van 5 atheneum nodigde de hele klas uit om mee te doen met een project na schooltijd over ‘iets schrijven in computertaal’. Het was 1977 en vrijwel niemand had enig idee welke invloed die ‘computer’ zou krijgen op het leven en leren…

Mijn wiskunde docent was op de hoogte van nieuwe (technologische) ontwikkelingen en wilde dat delen met z’n leerlingen. Dat lijkt me de grote uitdaging voor het onderwijs: aan de ene kant ogen open houden voor signalen uit de samenleving en voor technologische ontwikkelingen. En aan de andere kant ervoor zorgen dat de schoolorganisatie en de lesinhoud aansluit bij die signalen en ontwikkelingen.

Er zijn drie belangrijke trends aan het begin van de 21e eeuw:

  • Mensen willen hun eigen ding kunnen doen en inzet van ieders creativiteit is belangrijk; dat geeft impuls aan samenleving en economie.
  • Mensen hebben toegang tot alle kennis, via internet kun je op elk moment alle informatie over alle onderwerpen vinden waarin je geïnteresseerd bent.
  • Mensen willen dingen samen doen, hun leven delen en deel uitmaken van een groep (maar wel op hun eigen manier).

Voor onze uitgeverij Tumult en ons leerplatform SPONS Learning Company zijn dit inspirerende trends die ons aanmoedigen om nieuw lesmateriaal te maken en aan te bieden op een manier die past bij deze tijd:

1. Iedereen wil leren, en dan liefst op zijn of haar eigen manier. Dat betekent dat we al die verschillende manieren van leren mogelijk maken, dat we een grote diversiteit aan materiaal aanbieden: van video tot uitgebreide teksten, van samenwerkingsopdrachten tot digitale testen, van frontaal onderwijs tot energieke projecten. De voorwaarde is: het moet er toe doen, je moet er wat aan hebben!

2. Leren doe je overal! Je bijbaantje bij de Albert Heijn kan net zo leerzaam zijn als je lessen Engels. Twitteren met je vrienden kan net zo leerzaam zijn als het lezen van Dostojevski. Wij betrekken veel dingen bij het leren en zorgen ervoor dat alles online beschikbaar is.

3. Het onderscheid tussen docent en leerling bestaat zeker, maar het is niet zo dat een docent altijd docent is, of een leerling altijd leerling. Iedereen kan wisselen in die rollen. Zoals Aristoteles zei: “Doceren is de hoogste vorm van leren”. Wat ons betreft gaan leerlingen meer doceren en docenten meer studeren!

4. Last but not least geloven we in de enorme kracht van internet: online samenwerken en toegang tot alle kennis geeft een enorme impuls aan al het leren! Iedereen kan altijd overal leren en de voortgang continu monitoren!

Zo zijn ook wij met Tumult en SPONS, net zoals mijn oude wiskunde docent, bezig om ons aan te passen aan de nieuwe mogelijkheden. We zijn vanzelf aan het innoveren.

Hoe ‘vanzelf’ innoveer jij?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search