Handige tools #5: digitaal mindmappen deel 1

Door | 2017-05-19T11:18:23+00:00 20 maart 2014|Categorieën: Tools|Tags: , , , , , , , , , |Geen reacties

Als ik ging leren voor een toets of tentamen, schreef ik met de hand pagina’s vol met samenvattingen. Had ik maar geweten dat ik ook mindmaps kon maken… Dat had me een hoop tijd bespaard! Zeker als ik had geweten dat dit ook digitaal kon. Ik denk dat het belangrijk is dat leerlingen deze techniek aangeleerd krijgen op school. Het is namelijk echt een manier om slimmer te leren. In de serie over handige tools voor in de les, vandaag de vijfde over de voordelen van de digitale mindmap en ideeën over hoe je dit actief kunt inzetten in de les.

Mindmappen, waarom?
Een mindmap is een techniek voor het weergeven van verbanden tussen hoofd- en bijzaken, begrippen, plaatjes en teksten. Wat zijn de voordelen van mindmaps in het algemeen?

  • Het helpt je informatie te ordenen, te visualiseren en later weer terug te halen.
  • Het helpt je verbanden te leggen.
  • Het helpt je hoofd- en bijzaken te onderscheiden.
  • Het helpt je te onthouden.

Wat zijn de voordelen van een digitaal gemaakte mindmap?

  • De mindmap is makkelijk aan te passen.
  • Je kunt bestanden, afbeeldingen en links toevoegen.
  • Je kunt de mindmap opslaan, bewaren en delen met anderen (via ELO, mail, social media etc.).
  • Je kunt samenwerken in en aan een mindmap.

In de les
Allemaal leuk en aardig, maar wat kun je er nu mee in de les? Hier een aantal lesideeën:

  • Samenvatten: grote hoeveelheden informatie kunnen leerlingen reduceren tot een mindmap. Zo kunnen ze de lesstof in een keer overzien, verbanden leggen en leren voor hun toets. Projecteer eens een mindmap van een leerling op het digibord en bespreek dit met de klas.
  • Gedachten ordenen: mindmaps kunnen een handige tool zijn bij het structureren van gedachten. Bijvoorbeeld wanneer leerlingen een werkstuk of verslag moeten maken en niet meer helder hebben wat de hoofd- en bijzaken zijn, kunnen ze hun ideeën ordenen in een mindmap.
  • Brainstormen: om op de beste ideeën te komen, kun je gebruik maken van een mindmap. Associëren op basis van woorden of afbeeldingen is een effectieve manier om op originele ideeën te komen.
  • Samenwerken: met digitale mindmaps kunnen meerdere leerlingen samen werken in dezelfde mindmap. Een ideale manier om van elkaar te leren: iedereen vat namelijk op een andere manier samen en iedereen legt andere verbanden.
  • Aantekeningen maken of uitwerken: wanneer leerlingen in de klas een device mogen gebruiken, kunnen ze tijdens uitleg aantekeningen maken in een digitale mindmaptool. Zo leren ze meteen verbanden in de stof weer te geven. Waarschijnlijk moeten de leerlingen wel even wennen aan deze manier van aantekeningen maken als ze gewend zijn dit met pen en papier te doen.
  • Presenteren (evt. met Prezi): geef de leerlingen eens de opdracht als enige ondersteuning van hun presentatie een mindmap te tonen. Dit geeft hen de mogelijkheid om echt te presenteren, dus zonder van een briefje te lezen.
  • Delen: deel de mindmaps op de ELO, zodat leerlingen van elkaars mindmaps kunnen leren.

Enthousiast geworden? Volgende week de vervolgblog over hoe je in 5 korte stappen een online mindmap maakt. En ik bespreek twee gratis online tools die je hiervoor kunt gebruiken. Heb je hier al ideeën over of wil je jouw mening kwijt over deze blog? Laat ’t me weten in een reactie!

Print Friendly
Door | 2017-05-19T11:18:23+00:00 20 maart 2014|Categorieën: Tools|Tags: , , , , , , , , , |Geen reacties

Over de auteur:

Veerle van Pinxteren
Als ontwikkelaar van lesmateriaal en consultant, ben ik ook vooral benieuwd hoe je materiaal in de praktijk kunt gebruiken. Met een achtergrond als docent kan ik me meestal inbeelden of iets wel of niet zal werken. In mijn blogs probeer ik dan ook de vertaalslag naar de praktijk te maken. Maar: de ervaring zal het leren! Dus heb je iets uit de blogs uitgeprobeerd en werkt het wel/toch niet? Laat het me weten!

Laat een reactie achter