Hoe betrek je al je leerlingen bij je les? En hoe kom je erachter of al je leerlingen de stof begrijpen? Socrative biedt een antwoord op deze vragen en heeft zelfs nog meer voor je in petto. In deze blog een kennismaking met Socrative en wat je daarmee kunt in je lessen.

Wat is Socrative?

Met Socrative stel je vragen aan je leerlingen, die deze beantwoorden op hun device. Je kunt meerdere soorten vragen gebruiken: multiplechoicevragen, waar-of-niet-waarvragen en kortantwoordvragen. Met behulp van een code deel je de quiz met je leerlingen. Zij maken de quiz en hun antwoorden kun jij zien op jouw scherm. Dit scherm kun je delen met je leerlingen via het digibord. Je kunt het ook voor jezelf houden op je eigen computer. Socrative bevat ook een competitie-element via de rating functie. Leerlingen worden hiermee gemotiveerd om bovenaan te staan. Socrative is beschikbaar online via de site of als app.

Waar kun je Socrative allemaal voor gebruiken?

Hieronder geef ik je een paar doelen waarvoor je Socrative goed kunt inzetten.

  1. Voorkennis activeren

Test de voorkennis van leerlingen over een bepaald onderwerp. Hiermee weet je ook wat je niet opnieuw hoeft te vertellen én wat je nog moet herhalen. Daarnaast is de voorkennis van leerlingen weer wat aangescherpt en gaan ze met de juiste kennis de les in.

  1. Basiskennis herhalen

Hoe doe je dit? Een voorbeeld: de vorige les heb je het met leerlingen gehad over het stappenplan Agenda gebruiken van Tumult. Wil je de komende les verder met het stappenplan Plannen? Test dan of de leerlingen het stappenplan Agenda gebruiken nog kennen. Stel een aantal vragen over het stappenplan en bespreek daarna de stappen met de leerlingen die ze nog lastig vonden.

  1. Les afsluiten

Wil je testen of leerlingen goed geluisterd hebben? Eindig je les dan met een Socrative om te kijken of ze de stof die je ze hebt aangeleerd goed is aangekomen.

  1. Les evalueren/feedback vragen

Socrative is ook nuttig als evaluatietool. Vraag leerlingen bijvoorbeeld of ze jou willen evalueren. Heb je een nieuwe les uitgeprobeerd? Een goede reden om leerlingen te vragen wat ze ervan vonden!

  1. Toetsen om te differentiëren

Omdat je heel makkelijk ziet welke leerlingen al behendig zijn in de kennis die je hebt getoetst met je Socrative, kun je aan de hand van die resultaten gaan differentiëren. Maak bijvoorbeeld groepjes van leerlingen die de stof nog lastig vinden en geef dat groepje een andere opdracht dan de leerlingen die de stof al goed kennen. Of mix de leerlingen juist en laat de leerlingen die de stof kennen het aan de andere leerlingen uitleggen.

Wil je graag aan de slag met Socrative? Volg dan het gratis leerblok Kennis testen met Socrative in de nieuwe Edutrainers Academy.

Print Friendly, PDF & Email