We kunnen er niet meer omheen: de onderwijswereld digitaliseert. Ook buiten school om is er voor leerlingen een enorme stijging in schermtijd. En misschien herken je dit ook wel bij jezelf. Hoe bespreek je dit onderwerp in de klas en hoe help je je leerlingen? Dat lees je hier!
(Scherm)tijd
Jongeren van 15-21 jaar spenderen gemiddeld 5,5 uur per dag op hun telefoon. Dat is meer dan hun vrije tijd. Als je van de 24 uur per dag namelijk 9 uur slaaptijd, 7 uur schooltijd en nog wat dingen zoals avondeten, reistijd en sporten aftrekt (gemiddeld zo’n 4 uur per dag), blijft er namelijk nog maar 4 uur over. Leerlingen grijpen dus naar hun telefoon zodra ze even niets te doen hebben, maar ook als ze eigenlijk iets anders zouden moeten doen. Zoals slapen, of opletten in de les.
Tips om je leerlingen te helpen
Vaak vinden leerlingen zelf ook dat ze te veel op hun telefoon zitten. Wil je leerlingen helpen om hun schermtijd te verminderen? Lees dan deze tips:
- Maak leerlingen bewust. Vraag je mentorleerlingen om te kijken naar hun gemiddelde schermtijd per week. Op de meeste telefoons krijg je elke maandagochtend een melding met een overzicht van de schermtijd van afgelopen week. En anders is de schermtijd te vinden bij de instellingen. Bespreek met de klas:
- Wat is je gemiddelde schermtijd per dag?
- Wie heeft veel schermtijd rond bedtijd?
- Wie lukt het om de telefoon op tijd weg te leggen en 9 uur per nacht te slapen?
- Wie heeft tips om je schermtijd te verminderen?
- Start een challenge. Bijvoorbeeld om de schermtijd met een halfuur per dag te verminderen, of om met de hele klas niet meer online te gaan na 10 uur ‘s avonds. Kijk een week later hoeveel leerlingen dit gelukt is. Extra leuk: doe als mentor zelf mee aan de challenge. Vergeet ook niet na te bespreken hoe de leerlingen het vonden om minder op hun telefoon te zitten.
- Bouw schermvrije momenten in. Werkt jouw school met devices in de les? Gebruik dan ook eens schermvrije werkvormen, zoals een opdracht waarbij leerlingen heen en weer moeten lopen of iets moeten schrijven/tekenen op papier. En probeer tijdens de les korte pauzes te organiseren waarin leerlingen even kunnen bewegen.
- Informeer je leerlingen. Leg leerlingen uit hoe ze meldingen kunnen uitschakelen van bijvoorbeeld snapchat, om de constante stroom prikkels te verminderen. En vertel over de 20-20-2-regel: kijk na 20 minuten op je scherm even 20 seconden in de verte. En zorg dat je 2 uur per dag buiten sport, beweegt of speelt. Anders is de kans groot dat je een bril moet omdat je ogen niet meer ver weg kunnen kijken.
- Voer individuele gesprekken. Vraag ook tijdens mentorgesprekken eens naar schermtijd. Loopt het bij een leerling erg uit de hand? Dan kun je helpen om een schermtijdplan te maken. Stel voor zo’n plan de volgende vragen:
- Hoe lang wil je per dag besteden aan welke apps?
- Hoe ga je zorgen dat het niet meer wordt?
- Voor welke andere (leuke) dingen blijft er tijd over als dit lukt?
Tackle veel van de bovenstaande tips in één keer met de actuele les “Week van de Mediawijsheid: altijd online?”. Je leerlingen ervaren hoe afleidend die telefoon kan zijn van je schoolwerk, brainstormen samen over manieren om hun schermtijd te verminderen én gaan de schermtijd challenge aan.
Deel je ervaringen
Heb je een mooi gesprek gevoerd, een positief effect gemerkt of een gave werkvorm gebruikt? Deel je ervaring dan met je collega’s op school, en hieronder in de comments. We zijn benieuwd!