Sociaal-emotionele vaardigheden

Sociaal-emotionele vaardigheden

Samen leven – Extra opdrachten (Thuisopdracht)

Werkboekles

In deze thuisopdracht gaan leerlingen in gesprek met hun ouders of opvoeders over het samenleven thuis. Ze ontdekken hoe ieder gezinslid denkt over regels, gewoontes en de sfeer in huis.

Zelfvertrouwen – Wat is omdenken?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze negatieve gedachten kunnen omdenken naar kansen. Door problemen als feiten te zien en vanuit daar nieuwe mogelijkheden te ontdekken, ontwikkelen ze meer zelfvertrouwen en veerkracht.

Zelfvertrouwen – Hoe kom je voor jezelf op?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze op een rustige, eerlijke manier voor zichzelf kunnen opkomen. Door situaties na te spelen en elkaar tips te geven, oefenen ze hoe ze hun grenzen kunnen aangeven.

Zelfvertrouwen – Hoe ga je om met emoties?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen de vier basisemoties en hoe deze zich in verschillende situaties kunnen uiten. Ze oefenen met het herkennen, uitbeelden en op een gezonde manier omgaan met emoties.

Zelfvertrouwen – Extra opdracht (Plusopdracht)

Werkboekles

In deze plusopdracht onderzoeken leerlingen hoe lichaamshouding invloed heeft op hun zelfvertrouwen. Door houdingen na te bootsen leren ze het verschil herkennen tussen een onzekere en zelfverzekerde uitstraling.

Zelfvertrouwen – Extra opdracht (Thuisopdracht)

Werkboekles

In deze thuisopdracht maken leerlingen samen met hun ouders of verzorgers afspraken over hoe ze met verschillende emoties omgaan. Dit helpt om elkaar beter te begrijpen en te ondersteunen bij emoties zoals boosheid, verdriet, angst

Communiceren – Hoe breng je een boodschap verbaal over?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen hoe ze hun boodschap duidelijk kunnen overbrengen in een gesprek en hoe ze beter kunnen begrijpen wat een ander bedoelt. Ze leren omgaan met ruis in communicatie en oefenen met

Communiceren – Hoe breng je een boodschap non-verbaal over?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen dat communicatie niet alleen via woorden verloopt, maar ook via houding, gezichtsuitdrukking, gebaren en oogcontact. Ze oefenen met het inzetten van non-verbale signalen om hun boodschap duidelijker en overtuigender over

Communiceren – Hoe breng je een boodschap digitaal over?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze verschillende digitale communicatiemiddelen effectief inzetten, afhankelijk van het doel en de doelgroep. Ze oefenen met het schrijven van berichten via WhatsApp, e-mail en sociale media.

Communiceren – Extra opdrachten (Plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht analyseren leerlingen non-verbale communicatie aan de hand van foto’s. Ze leren hoe houding, mimiek, gebaren en oogcontact samen lichaamstaal vormen en wat deze uitstralen.

Communiceren – Extra opdrachten (Thuisopdracht)

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders of opvoeders een situatie waarin sprake was van miscommunicatie. Ze analyseren wat er misging en bedenken samen hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden.

Conflicten voorkomen en oplossen – Is het plagen of pesten?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen het verschil tussen plagen en pesten. Ze maken als klas afspraken om pesten te voorkomen en stellen een stappenplan op voor als er toch wordt gepest.

Conflicten voorkomen en oplossen – Hoe ga je om met ruzie?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen op welke manieren je ruzies kunt oplossen en wanneer welke aanpak handig is. Ze oefenen verschillende situaties in een spel en leren reflecteren op hun eigen gedrag tijdens conflicten.

Conflicten voorkomen en oplossen – Hoe voorkom je vooroordelen?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen het verschil tussen feiten en vooroordelen, en hoe snel men op uiterlijk of groepen oordeelt. Ze oefenen met herkennen en doorbreken van vooroordelen door te reflecteren en interviewvragen op te

Zomerspecial: crazy 88!

Digibordles

SPEL | Sluit het schooljaar feestelijk af met de gekste uitdagingen. Verzamel schoenen, doe de kabouterdans of maak een menselijke piramide!

Grip op je zorgen over de toekomst!

Digibordles

WERELDPROBLEMATIEK | Oorlog, klimaat, toekomststress… veel jongeren maken zich zorgen. Leer om te gaan met die zorgen door de cirkel van invloed!

Geluk – Waar word jij gelukkig van?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat geluk voor hen betekent door een mindmap te maken en hun eigen gelukscijfer te reflecteren.

Geluk – Denk jezelf gelukkig

Werkboekles

Leerlingen leren hoe hun gedachten invloed hebben op hun gevoel en oefenen met het ombuigen van negatieve gedachten naar positieve.

Geluk – Hoe maak je een ander gelukkig?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe ze zelf bijdragen aan het geluk van anderen en maken samen een challenge om nog aardiger voor elkaar te zijn.

Geluk – Maken sociale media jou gelukkig?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke sociale-mediaberichten hen een positief of negatief gevoel geven en hoe ze met negatieve berichten kunnen omgaan.

Samen leven – Welke houding vind jij fijn?

Werkboekles

Leerlingen denken na over welke houding zij prettig vinden in gesprekken en reflecteren op hun eigen houding tegenover anderen.

Samen leven – Jouw gebruiksaanwijzing

Werkboekles

Leerlingen denken na over hun persoonlijke grenzen en beschrijven hoe zij willen dat anderen met hen omgaan.

Samen leven – Hoe laat jij zien wat je belangrijk vindt?

Werkboekles

Leerlingen denken na over hun waarden en hoe zij deze zichtbaar maken in hun gedrag.

Samen leven – Omgaan met andere meningen

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het herkennen en respecteren van verschillende meningen en leren hoe je op een constructieve manier omgaat met meningsverschillen.
[tumult_advanced_search]