Sociaal-emotionele vaardigheden

Sociaal-emotionele vaardigheden

Hoe communiceer je online?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les leer je hoe je emoji’s gebruikt om duidelijk te maken wat je bedoelt. Dat is handig, want je wilt natuurlijk dat de ander jouw online bericht goed

Wat zet jij op sociale media?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les maak je een reclamecampagne over sociale media. Daarmee krijg je meer inzicht in je eigen online grenzen. Dat is handig, want zo blijft je digitale leven leuk!

Wie ben jij online?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?Ben je blij met wat anderen online van jou zien? Of geeft het misschien een verkeerd beeld van wie jij bent? In deze les denk je na over jouw online

Van welke gedachten wordt jij vrolijk?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les ontdek je welke positieve en welke negatieve gedachten je hebt. Handig om te weten, want dan kun je voortaan vaker luisteren naar je positieve gedachten. En daar

Denk jezelf gelukkig

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?Hoe je denkt, heeft invloed op je geluk. Je gedachten kunnen je helpen of juist in de weg zitten. Hoe ga je om met negatieve gedachten en gevoelens? En hoe

Hoe verschillend zijn jouw klasgenoten?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les zoek je de verschillen en overeenkomsten tussen je klasgenoten. Zo ontdek je dat iedereen anders is, maar ook een beetje hetzelfde! Na deze les kun je:

Hoe ga je respectvol met elkaar om?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les ontdek je wat respect voor jou betekent. En je ervaart wat respectvol gedrag is. Handig, want als jij respectvol bent naar anderen, dan zijn anderen dat ook

Liefde in alle soorten en maten

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?Op wie word jij (meestal) verliefd? Is dat een jongen of juist een meisje? Of ben je er nog niet helemaal uit? Iedereen komt hier op zijn eigen tempo en

Welke houding vind jij fijn?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?Je praat niet alleen met woorden. Je houding is net zo belangrijk. Welke houding heb jij als je met anderen praat? En welke houding vind je fijn bij anderen? Daar

Lesbrief aan of uit?!

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen en hun ouder/opvoeder samen hoe vaak ze ‘aanstaan’ door smartphonegebruik. Ze reflecteren op hun eigen schermtijd, spelen een spel over digitale keuzes, en bespreken wat écht nodig is en wat

Gouden weken: energizers voor een energieke start!

Werkvorm

Deze energizers helpen mentoren om op een laagdrempelige, actieve manier te werken aan groepsvorming en sfeer. De werkvormen bevorderen onderlinge kennismaking, samenwerking en een veilige, fijne klasomgeving.

Kennismaken – wie zijn jouw klasgenoten?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen spelenderwijs de namen van hun klasgenoten en maken ze op een ontspannen manier kennis met elkaar. Door groepsopdrachten en klassikale vragen leren ze meer over elkaars achtergrond, interesses en karakter.

Kennismaken – wat zijn de regels op school?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen op een interactieve manier welke regels er op hun school gelden. Door spel en gesprek leren ze het nut van regels kennen én denken ze na over hun eigen ideale

Kennismaken – welke afspraken maak jij met je klas?

Werkboekles

In deze les maken leerlingen samen afspraken over hoe ze in de klas met elkaar omgaan. Ze stemmen klassikaal op de belangrijkste regels en denken na over wat te doen als iemand zich er niet

Kennismaken – samen vooruitkijken naar de brugklas (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze thuisopdracht kijken leerling en ouder samen vooruit naar het nieuwe schooljaar. Ze bespreken hun verwachtingen over schoolvakken, veranderingen thuis en het verschil met de basisschool.

Samen leven – wat is een goede vriend?

Werkboekles

In deze les denken leerlingen na over de betekenis van vriendschap en delen ze hun eigen ervaringen met een goede vriend of vriendin. Ze geven hun mening over stellingen, vullen een vriendenboekje in en maken

Samen leven – bij welke groepen hoor jij?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen bij welke groepen ze allemaal horen en wat die voor hen betekenen. Ze leren hierdoor bewuster naar hun sociale omgeving te kijken en hun eigen plek daarin te herkennen.

Samen leven – hoe verschillend zijn jouw klasgenoten?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen de verschillen en overeenkomsten tussen zichzelf en hun klasgenoten. Door feiten te benoemen, samen te werken en te vergelijken, leren ze dat iedereen uniek is, maar ook dingen deelt.

Samen leven – wat vind jij belangrijk?

Werkboekles

In deze les denken leerlingen na over hun mening rond dagelijkse onderwerpen en morele keuzes. Ze ontdekken het verschil tussen normen en waarden, en leren luisteren naar elkaars standpunten.

Samen leven – elkaars mening begrijpen (plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht vullen leerlingen persoonlijke voorkeuren in en bedenken ze waarom een klasgenoot iets leuk zou kunnen vinden. Ze oefenen in het verplaatsen in de ander en bespreken of hun inschattingen kloppen.

Samen leven – wat neem jij over van thuis? (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht vergelijken leerlingen hun gewoonten en waarden met die van twee belangrijke volwassenen in hun leven. Zo ontdekken ze welke gewoontes en opvattingen ze (bewust of onbewust) overnemen.

Zelfvertrouwen – wat doet een compliment met jou?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe complimenten geven en ontvangen bijdraagt aan een positief gevoel en zelfvertrouwen. Door een spelvorm oefenen ze actief met het benoemen van elkaars kwaliteiten.

Zelfvertrouwen – hoe laat je jouw zelfvertrouwen zien?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen hoe hun lichaamshouding invloed heeft op hun gevoel van zelfvertrouwen. Door houdingen te oefenen en situaties uit te beelden, leren ze hoe ze zich zekerder kunnen voelen en dat ook

Zelfvertrouwen – welke emoties zijn er?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen de vier basisemoties en leren ze situaties herkennen waarin deze emoties voorkomen. Ze oefenen met het uitbeelden, benoemen en bespreken van emoties én met het geven van tips aan elkaar.
[tumult_advanced_search]