Wat motiveert je om te werken? Geld, is waarschijnlijk een van de eerste antwoorden die mensen zouden geven. Maar dat is niet helemaal waar. In zijn boek Drive, schrijft Daniel Pink over de ‘radicale’ technieken
Vorige week schreef ik een artikel over wat scholen van bedrijven als Google kunnen leren als het gaat over creativiteit. In die blog beschreef ik vooral op welke manieren scholen baat zouden hebben bij een
Werk je dit schooljaar met Tumult in de brugklas of het LOB-dossier? Of denk je eraan dit volgend jaar te gaan gebruiken? In deze blogserie lichten we stuk voor stuk onderdelen uit dit nieuwe materiaal
Op scholen, maar ook op veel andere gebieden in de hedendaagse maatschappij, wordt kennis van de digitale wereld als vanzelfsprekend gezien. Een aantal jaren terug ging het vooral om basiskennis van bijvoorbeeld tekstverwerking en online
“Hebben jullie ook toetsen bij het materiaal?” Een veel gestelde vraag van docenten. En het antwoord daarop was tot nu toe altijd nee. Met een reden. Maar in het nieuwe materiaal Tumult in de brugklas
Vaardigheden leer je door te doen en te oefenen. Op jouw niveau en in verschillende situaties. In ons nieuwe abonnement Tumult in de brugklas zitten daarom heel diverse opdrachten. Met deze opdrachten kun je op
Het lesmateriaal van Tumult wordt op heel veel verschillende manieren gebruikt. Het wordt klassikaal ingezet, op andere scholen worden themaweken georganiseerd of krijgen slechts een aantal leerlingen in de klas les met het Tumultmateriaal. Super,
Gewoon met elkaar praten. Geen doelen, geen deadlines, gewoon zitten, tijd nemen, luisteren en gedachten bespreken. Ik genoot van deze zomer en had tijd om te praten en te denken. Met mijn collega’s Marc van
In eerdere blogs bespraken we onder andere differentiatiemogelijkheden, de verschillende opdrachten en de meesterproeven die bij het werkboek Tumult in de Brugklas hoort. We hebben expres lesmateriaal gemaakt wat op verschillende manieren toegepast kan worden.
“Wat hebben Utrecht Centraal en de mentorles met elkaar gemeen?” Zo op het eerste gezicht vrij weinig. Bij de verdiepingskick-off ‘Planning en organisatie van het vaardighedenonderwijs’ starten we met deze vraag. Bij het plannen van
Toen ik de titel van het onderzoek las – ‘Jongens tegen de meisjes’ – dacht ik ‘Ah, het zoveelste onderzoek waarin wordt verteld dat het huidige onderwijs te feminien is’. Niets is minder waar. De
Afgelopen zomer beschreef ik drie onderwijstrends die wij als Edutrainers op basis van gebruikersgedrag vaststelden. In die blog stelde ik drie dingen vast: 1. steeds meer docenten maken zelf content. 2. steeds meer docenten ‘flippen’
Het Ubbo Emmius in Stadskanaal noemt zich een school voor bijzonder onderwijs. Niet in de zin van ‘anders’ dan een ‘gewone’ vo-school, bijvoorbeeld door een religieuze achtergrond of een ander soort leerlingen, maar bijzonder omdat
Anderhalf jaar geleden verscheen de eerste blog over de interessante (en succesvolle) manier waarop RSG De Borgen, loc. de Lindenborg de studievaardigheden aanpakt. Die ging vooral over hoe dat het eerste jaar heeft gedraaid. Omdat
Oké, komt-ie: persoonsvorm tegenwoordige tijd enkelvoud of meervoud, ’t kofschip, bijvoeglijke naamwoorden, alinea’s, sterke werkwoorden, letterlijk of figuurlijk, rijm, hoofdgedachte, fictie en signaalwoorden. Voor veel leerlingen zijn dit wat willekeurige termen die ze op school
Op Nu.nl las ik een tijdje geleden het bericht dat de staatssecretaris van onderwijs, Sander Dekker, scholen wil gaan stimuleren om leerlingen vakken op verschillende niveaus te laten volgen. Het idee is super, want zo
Natuurlijk heb ik wel een idee: nieuwe (geïntegreerde) vakken, minder of andere toetsing en examinering, professionalisering van docenten en natuurlijk gebruik maken van de mogelijkheden van digitalisering. Om maar wat te noemen. Maar wie weet
Vaardigheden staan niet los van (vak)inhoud, daar schreef ik al eerder over. Het is nuttig om onderdelen van een vaardigheid zoals plannen eerst even los te oefenen, maar niet te lang. Je moet er vervolgens
Het bedrijf Google is specialist in het analyseren en representeren van gegevens. Het bedrijf groeide als kool en er werken inmiddels ruim 50.000 mensen. Maar hoe zorg je ervoor dat al die mensen goed samenwerken
Meer en meer scholen zijn bezig om hun onderwijs te personaliseren en daardoor beter af te stemmen op de mogelijkheden van hun leerlingen. Het van oorsprong Zweedse onderwijsconcept Kunskapsskolan is één van de vele manieren
Het is niet moeilijk om te roepen dat samenwerken belangrijk is. Net zoals zeggen dat elke organisatie een lerende organisatie moet zijn, dat medewerkers continu moet blijven (willen) leren en dat innovatie onmisbaar is voor
Wat hebben ouderavonden en leerlingen met elkaar te maken? Nou … heel veel! Maar het is niet altijd makkelijk om op een ouderavond weer te geven wat er nou eigenlijk gebeurt in zo’n klas. Want:
Afgelopen zomer was in het nieuws dat de Nederlandse scholier ongemotiveerd is. Het Nederlandse onderwijs bleek uit het onderzoek van OESO van hoge kwaliteit te zijn, maar weinig uitdaging zou ongemotiveerde leerlingen creëren. Of we
Als Tumult consultant spreek ik dagelijks docenten, teamleiders en mentoren. Leerzaam, want in die gesprekken hoor ik veel over de dagelijkse lespraktijk en de rol van de organisatie van het vaardighedenonderwijs daarin. Onze core-business bij