Organisatie mentoraat

Organisatie mentoraat

Wat scholen van Google kunnen leren over creativiteit stimuleren – deel 1

Blog

Wat motiveert je om te werken? Geld, is waarschijnlijk een van de eerste antwoorden die mensen zouden geven. Maar dat is niet helemaal waar. In zijn boek Drive, schrijft Daniel Pink over de ‘radicale’ technieken

Wat scholen van Google kunnen leren over creativiteit stimuleren – deel 2

Blog

Vorige week schreef ik een artikel over wat scholen van bedrijven als Google kunnen leren als het gaat over creativiteit. In die blog beschreef ik vooral op welke manieren scholen baat zouden hebben bij een

De theorie achter het lesmateriaal #3: de informatieblokken & ondersteunende informatie

Blog

Werk je dit schooljaar met Tumult in de brugklas of het LOB-dossier? Of denk je eraan dit volgend jaar te gaan gebruiken? In deze blogserie lichten we stuk voor stuk onderdelen uit dit nieuwe materiaal

Coderen in de klas: een onmisbare vakoverstijgende vaardigheid voor de toekomst?

Blog

Op scholen, maar ook op veel andere gebieden in de hedendaagse maatschappij, wordt kennis van de digitale wereld als vanzelfsprekend gezien. Een aantal jaren terug ging het vooral om basiskennis van bijvoorbeeld tekstverwerking en online

De theorie achter ons lesmateriaal #5: de meesterproeven

Blog

“Hebben jullie ook toetsen bij het materiaal?” Een veel gestelde vraag van docenten. En het antwoord daarop was tot nu toe altijd nee. Met een reden. Maar in het nieuwe materiaal Tumult in de brugklas

De theorie achter het lesmateriaal #2: basislessen, klus-, plus-, thuis- en in-de-vakles opdrachten

Blog

Vaardigheden leer je door te doen en te oefenen. Op jouw niveau en in verschillende situaties. In ons nieuwe abonnement Tumult in de brugklas zitten daarom heel diverse opdrachten. Met deze opdrachten kun je op

De theorie achter ons lesmateriaal #4: hoe werk je klassikaal en/of gedifferentieerd?

Blog

Het lesmateriaal van Tumult wordt op heel veel verschillende manieren gebruikt. Het wordt klassikaal ingezet, op andere scholen worden themaweken georganiseerd of krijgen slechts een aantal leerlingen in de klas les met het Tumultmateriaal. Super,

Zomerse overpeinzingen: schooljaar 1516 wordt een doorbraakjaar!

Blog

Gewoon met elkaar praten. Geen doelen, geen deadlines, gewoon zitten, tijd nemen, luisteren en gedachten bespreken. Ik genoot van deze zomer en had tijd om te praten en te denken. Met mijn collega’s Marc van

De theorie achter ons lesmateriaal #6: Een voorbeeldles

Blog

In eerdere blogs bespraken we onder andere differentiatiemogelijkheden, de verschillende opdrachten en de meesterproeven die bij het werkboek Tumult in de Brugklas hoort. We hebben expres lesmateriaal gemaakt wat op verschillende manieren toegepast kan worden.

5 tips voor de ultieme jaarplanning voor het vaardighedenonderwijs

Blog

“Wat hebben Utrecht Centraal en de mentorles met elkaar gemeen?” Zo op het eerste gezicht vrij weinig. Bij de verdiepingskick-off ‘Planning en organisatie van het vaardighedenonderwijs’ starten we met deze vraag. Bij het plannen van

Jongeren in het mbo, hbo en wo missen belangrijke vaardigheden

Blog

Toen ik de titel van het onderzoek las – ‘Jongens tegen de meisjes’ – dacht ik ‘Ah, het zoveelste onderzoek waarin wordt verteld dat het huidige onderwijs te feminien is’. Niets is minder waar. De

Docententrends volgens Edutrainers #2: accent op onderwijsgedreven ontwikkeling

Blog

Afgelopen zomer beschreef ik drie onderwijstrends die wij als Edutrainers op basis van gebruikersgedrag vaststelden. In die blog stelde ik drie dingen vast: 1. steeds meer docenten maken zelf content. 2. steeds meer docenten ‘flippen’

Het organiseren van de (studie)vaardigheden: hoe doen ze dat op het Ubbo Emmius?

Blog

Het Ubbo Emmius in Stadskanaal noemt zich een school voor bijzonder onderwijs. Niet in de zin van ‘anders’ dan een ‘gewone’ vo-school, bijvoorbeeld door een religieuze achtergrond of een ander soort leerlingen, maar bijzonder omdat

Het organiseren van vaardigheden: hoe doen ze dat op de Lindenborg?

Blog

Anderhalf jaar geleden verscheen de eerste blog over de interessante (en succesvolle) manier waarop RSG De Borgen, loc. de Lindenborg de studievaardigheden aanpakt. Die ging vooral over hoe dat het eerste jaar heeft gedraaid. Omdat

Tumult rondom het schoolvak Nederlands: hoe en wat?

Blog

Oké, komt-ie: persoonsvorm tegenwoordige tijd enkelvoud of meervoud, ’t kofschip, bijvoeglijke naamwoorden, alinea’s, sterke werkwoorden, letterlijk of figuurlijk, rijm, hoofdgedachte, fictie en signaalwoorden. Voor veel leerlingen zijn dit wat willekeurige termen die ze op school

De ultieme differentiatie op de Leon van Gelder

Blog

Op Nu.nl las ik een tijdje geleden het bericht dat de staatssecretaris van onderwijs, Sander Dekker, scholen wil gaan stimuleren om leerlingen vakken op verschillende niveaus te laten volgen. Het idee is super, want zo

Onderwijs van de toekomst: geen idee!?

Blog

Natuurlijk heb ik wel een idee: nieuwe (geïntegreerde) vakken, minder of andere toetsing en examinering, professionalisering van docenten en natuurlijk gebruik maken van de mogelijkheden van digitalisering. Om maar wat te noemen. Maar wie weet

Zo match je jouw jaarplanning met Tumult!

Blog

Vaardigheden staan niet los van (vak)inhoud, daar schreef ik al eerder over. Het is nuttig om onderdelen van een vaardigheid zoals plannen eerst even los te oefenen, maar niet te lang. Je moet er vervolgens

De kunst van samenwerken #2: de kenmerken van succesvolle teams en het verband tussen Ubuntu en Google

Blog

Het bedrijf Google is specialist in het analyseren en representeren van gegevens. Het bedrijf groeide als kool en er werken inmiddels ruim 50.000 mensen. Maar hoe zorg je ervoor dat al die mensen goed samenwerken

Onderwijs naar Zweeds voorbeeld: hoe werkt Kunskapsskolan?

Blog

Meer en meer scholen zijn bezig om hun onderwijs te personaliseren en daardoor beter af te stemmen op de mogelijkheden van hun leerlingen. Het van oorsprong Zweedse onderwijsconcept Kunskapsskolan is één van de vele manieren

De kunst van samenwerken #4: samenwerken moet je doen!

Blog

Het is niet moeilijk om te roepen dat samenwerken belangrijk is. Net zoals zeggen dat elke organisatie een lerende organisatie moet zijn, dat medewerkers continu moet blijven (willen) leren en dat innovatie onmisbaar is voor

Vijf tips voor een ouderavond (met leerlingparticipatie)

Blog

Wat hebben ouderavonden en leerlingen met elkaar te maken? Nou … heel veel! Maar het is niet altijd makkelijk om op een ouderavond weer te geven wat er nou eigenlijk gebeurt in zo’n klas. Want:

Leerlingen motiveren? Zet ze aan het werk!

Blog

Afgelopen zomer was in het nieuws dat de Nederlandse scholier ongemotiveerd is. Het Nederlandse onderwijs bleek uit het onderzoek van OESO van hoge kwaliteit te zijn, maar weinig uitdaging zou ongemotiveerde leerlingen creëren. Of we

De tien van Tumult: het belang van vaardighedenonderwijs

Blog

Als Tumult consultant spreek ik dagelijks docenten, teamleiders en mentoren. Leerzaam, want in die gesprekken hoor ik veel over de dagelijkse lespraktijk en de rol van de organisatie van het vaardighedenonderwijs daarin. Onze core-business bij

[tumult_advanced_search]