Op 22 november bestaat Tumult 15 jaar. Bij zo’n moment hoort terugkijken en ‘op z’n Tumults’ kwam daarbij al het spijkerschrift in Mesopotamië voorbij, had ik het over de Grieken, Karel de Grote en de
Een nieuw land waarvan we het onderwijs onder de loep nemen. En niet zomaar een land. Dit is het land met het meest besproken onderwijssysteem van Europa, misschien wel van de wereld. Het land met
We vernieuwen ons lesmateriaal. We hebben ons al (her)verdiept in hoe je nou eigenlijk vaardigheden leert, uit welke onderdelen het nieuwe lesmateriaal gaat bestaan en wat je moet kunnen doen met het materiaal (differentiëren bijvoorbeeld).
Waarom delen leerlingen een klas met elkaar? Omdat een docent zijn verhaal zo maar één keer hoeft af te steken in plaats van dertig afzonderlijke keren? Wij denken dat er nog veel winst valt te
Zoals ik in mijn vorige blog al vertelde, gaat het erg hard met de digitalisering van het onderwijs in Nederland. En dat merkten we vooral tijdens onze reflecties en kick-off’s. En met meer dan 500
Misschien kreeg je het al mee, misschien nog niet: wij zijn bezig om al ons materiaal met het oog op de toekomst grondig te vernieuwen. Dat is een mooie reis waarbij we continu tot nieuwe
Gamification is een hot topic. Tijd om eens onder de loep te nemen wat het nou precies is. Moet je er iets mee in het onderwijs en zo ja hoe? In deze blog lees je
Zoveel landen, zoveel verschillende onderwijssystemen?! Met deze vraag starten we een nieuwe serie blogs over onderwijssystemen in andere landen. We zijn nieuwsgierig naar hoe het onderwijssysteem in een land zoals Finland, IJsland, Hongarije of België
Het einde van het kalenderjaar is in zicht. De sint is vervangen door de kerstman en de kerstbomen worden opgetuigd. Een mooi moment om terug te kijken op het afgelopen ict-jaar. Want dat de digitalisering
Er zijn duizenden docenten die op school lesgeven met Tumultmateriaal. Maar ook buiten school zijn er docenten die Tumult gebruiken bij het persoonlijk begeleiden van leerlingen. Dit zijn docenten die vanuit een huiswerk- of bijscholingsinstituut
Zoveel landen, zoveel verschillende onderwijssystemen? Met deze vraag starten we een serie blogs over onderwijssystemen in andere landen. We zijn nieuwsgierig naar hoe het onderwijssysteem in een land zoals Finland, IJsland, Hongarije of Singapore vormgegeven
“Zelfvertrouwen”, “Gevoelens, wensen en opvattingen”, “Sociale vaardigheden en relaties”… Voor welke leeftijdsgroep zijn deze vaardigheden belangrijk om te ontwikkelen? A. 4-12 jaar B. 12-18 jaar C. beide leeftijdsgroepen Als je het antwoord moet baseren op
Als je erover nadenkt, verschilt school niet zo heel veel van een traditionele kantoorbaan. Je komt opdagen rond een uur of 8, 9, gaat aan je bureau zitten en bent het grootste deel van de
Ken je dat: binnen je school of organisatie leven veel ideeën over ‘hoe het beter kan’, vaak gekoppeld aan klachten over dingen die niet lekker lopen. Het is de bron voor continue verbetering. Alleen het
In deze periode van het jaar rijden wij als Tumulters kriskras door Nederland om op scholen die met Tumultmateriaal werken ‘Tumult Reflectie’-sessies te doen. Aan de hand van activerende (tumultueuze’) werkvormen reflecteren we met de
Je hoort het in vrijwel alle organisaties: klachten over systemen die niet deugen. En afhankelijk van hoe een medewerker de organisatie ervaart (en welke rol die heeft), klinkt de klacht tussen ‘bekijk het allemaal maar’
We zien ze wel eens langskomen op het journaal of in de krant: belangenclubs voor het onderwijs. Tientallen zijn het er. Maar waar staan ze precies voor en hoe brengen ze dat ten uitvoer? In
“Kunnen jullie onze docenten helpen om meer ICT in de lessen te gebruiken?”. Met stip de meest gestelde vraag die we de afgelopen jaren binnen kregen… Waarom willen scholen eigenlijk zo graag ICT inzetten? In
Bring your own device (BYOD): de nachtmerrie voor de een, een droom voor de ander. Nachtmerrie? Ja, wel voor scholen die smartphones en tablets het liefst weren. Dit zijn er nog maar 1 op de
Het leuke van het feit dat wij als Tumulters dagelijks op scholen rondlopen, zijn de ontmoetingen met inspirerende docenten. Docenten die bevlogen zijn over hun vak en die dat enthousiasme overbrengen op hun leerlingen. Iedereen
Wie regelmatig deze blog bezoekt, weet dat ik graag vooruit kijk. In 2012 schreef ik bijvoorbeeld over het onderwijs van de toekomst en de techniek die we daarbij nodig hebben. Ik vond ook twee video’s
Ze vechten voor betere scholen en docenten: woordvoerders onderwijs in de Tweede Kamer. Maar hoe weten zij waar het onderwijs behoefte aan heeft? In deze blog de ‘binnenschoolse activiteiten’ van Tanja Jadnanansing, woordvoerder onderwijs van
Sinds 1848 schetst de Inspectie van het Onderwijs jaarlijks een beeld van hoe het onderwijs ‘erbij staat’ (vandaar de naam ‘Staat van het onderwijs’), oorspronkelijk bedoeld als verslag aan de Staten Generaal. Best interessante kost