“You’ve got the words to change a nation, but you’re biting your tongue, You’ve spent a life time stuck in silence afraid you’ll say something wrong, If no one ever hears it how we gonna
Gisteren zocht ik op internet een oplossing voor een kwaaltje. Werkelijk bijzonder wat je dan voor oplossingen tegenkomt: “Wrijf 3 keer achter je rechteroor en raak dan de plek aan waar je last hebt: het
Tegenwoordig mailen we, of whats-appen we via mijn vaders telefoon. Maar voorheen was mijn moeder er echt een ster in: heel veel boodschappen en belangrijke dingen in één sms’je zetten. Zo veel afkortingen, ik begreep
Met een kopje thee en de Volkskrant Magazine op tafel, las ik afgelopen weekend het artikel “Stotterende student genezen dankzij film”. Strekking van het verhaal: een Engelse student stotterde verschrikkelijk. Zijn docent Engels zag de
Denk aan iPadscholen, aan online lesmodules, aan digiborden, aan automatische leerlingvolgsystemen, aan colleges op afstand volgen via intranetomgevingen, aan klassen vol met laptops, aan social media in de klas etc. Over deze technologie in het
Het is crisis. Iedereen merkt dat. De school bijvoorbeeld door bezuinigingen op personeel en methodes. Ouders omdat ze de ouderbijdrage niet meer op kunnen hoesten. Daardoor kunnen kinderen soms niet mee op een excursie. Vette
De derde- en vierdeklassers van het Bornego College werken en leren dit jaar met iPads. Dat loopt prima; leerlingen en docenten zijn tevreden en enthousiast. Terwijl op veel scholen blijkt dat juist die derde en
Een klein jaartje geleden schreef ik over de manier waarop Thorbecke Voortgezet Onderwijs in Nieuwerkerk aan de IJssel aandacht besteedde aan vakoverstijgende studievaardigheden. Drie jaar geleden startte men in de onderbouw naast o.a. het profiel
Wie heeft ooit meegemaakt dat een plan tot precies het gewenste resultaat leidde? Niemand! Na afloop van elk project kun je altijd wel analyseren wat er is gebeurd, waarom je bent uitgekomen waar je bent
Ineens zag ik een boel mooie tweets voorbij komen, allemaal met de hashtag #ideaconf14. Berichten zoals: “Failure is the worst thing that can happen in school. But innovation demands failure”. Mijn interesse was gewekt, maar
Ieder mens wil graag leren. Alleen sluit het onderwijs niet altijd aan op die leerbehoefte. Dat vindt Marc van Maastricht. Biologiedocent, ICT-trainer/adviseur en Edutrainer. Hij pleit voor meer ICT-inzet in de lessen, maar wel met
Een paar weken geleden schreef mijn collega Hans een inspirerende blog. Hij werd hierbij geïnspireerd door de lezing van minister van onderwijs Jet Bussemaker over ‘vaardigheden voor de toekomst’. Over die vaardigheden een andere keer,
“Je leert voor de ander, niet voor jezelf.” Dat is het onderwijsmotto van Dick de Groot: voormalig schooldirecteur, onderwijsdenker, Afrikaliefhebber en verkondiger van de Ubuntu-filosofie. Volgens hem zou de visie van schoolleiders in Nederland wat
De zomervakantie komt eraan. Tijd om met elkaar het jaar leuk af te sluiten! Je kunt natuurlijk zelf iets bedenken als mentor, maar leuker is het om dit door de leerlingen te laten doen. In
Bij Tumult proberen we de eigen leerweg van de leerling centraal te stellen. We zijn in goed gezelschap. Strategisch adviseur bij Kennisnet Frans Schouwenburg maakt zich hard voor een groei van gepersonaliseerd leren. Waar valt
Bij Tumult zijn we bezig met het maken van een nieuwe website (daarover een ander keer meer!). We doen dit onder andere samen met onze grafisch ontwerper, Carsten Altena. Ik vind het altijd zo knap
De schoonheid van een goed idee zie je van een afstand. Dat geldt ook voor het idee van De Lindenborg, een locatie van RSG De Borgen in Leek, om van studievaardigheden een apart vak te
Je doet het vaak bij verjaardagen, op trouwdata, tijdens Oud & Nieuw en bij andere ‘jubel’-data: terugkijken… Tumult bestaat op 22 november 2014 vijftien jaar. In die jaren startten we verschillende educatieve projecten. Bij het
Toen ik zelf voor de klas stond, basisonderwijs welteverstaan, kluste ik wat af. Een kwartetspel, een werkblad en de verwerking van een geschiedenishoofdstuk in een toneelstuk. En ja, ik moet toegeven, ook ik ‘leende’ wel
Tumult vernieuwt. Dat is op zich geen nieuws, want wie ons een beetje kent weet dat we al ons materiaal jaarlijks updaten. Maar we zijn gestart met een groter vernieuwingsproject dat anders is dan de
Brave leerlingen die lijdzaam de bevelen van de alwetende docent opvolgen is ZO 20e eeuw! Leerlingen moeten kritisch en mondig worden en bovenal verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces. Maar hoe integreer je deze 21st
Zoveel landen, zoveel verschillende onderwijssystemen?! Met deze vraag starten we een nieuwe serie blogs over onderwijssystemen in andere landen. We zijn nieuwsgierig naar hoe het onderwijssysteem in een land zoals Finland, IJsland, Hongarije of België
Vanwege Tumults 15e verjaardag volgende maand kijken we terug: natuurlijk naar onze eigen ontwikkeling, maar met minimaal net zoveel interesse naar de bredere onderwijsontwikkeling. Na het spijkerschrift in Mesopotamië, de Grieken, Karel de Grote, de
In mijn vorige blog vertelde ik al dat we bezig zijn met een grondige vernieuwing van ons materiaal. Met als doel een volledig vernieuwd aanbod in 2017. We zijn dit project vol frisse energie en